Visszhang: film

Opus

  • - ts -
  • 2025. október 8.

Visszhang

John Malkovich a main­streamtől jócskán elütő kortárs művészetek és a fiatal művészek közismert támogatója (legyen bár színpad, film, bármi).

Egy nagy művész, aki a művészi hitelét bocsátja programszerűen a jó vagy jónak vélt ügyek rendelkezésére: nevével fémjelez műtárgyakat. Jelen dolgozat az A24 stúdióban készült, a Sundance Festivalon debütált, s Mark Anthony Green első nagyjátékfilmje… s nem csak e tényhelyzet kiabál hangosan Malkovichért, hanem a főszerep is.

A maestro ezúttal a boldog kilencvenes évek legeslegnagyobb pop­sztárját játssza, aki sikerei csúcspontján mint nyúl a cilinderben tűnt el a világ szeme elől – 27 éve már, hogy senki vak hangot nem hallott felőle. A telefonját fel nem vette, a neki címzett leveleket visszahozta a posta, többen állították eskü alatt, hogy vidéken van eltemetve. Bár így lenne, de nem. Szektavezér lett belőle, igaz, tényleg vidéken, valahol Utah porosabb részén (legalább közel van/volt oda a Sundance Institute). Ám most ismét új lemezzel jelentkezik, amelynek bemutatójára gondosan válogatott konesszőröket vár porlepte ranchjára.

S vajh milyen pofát vág egy szektavezér? Hát, olyat, mint amikor elképzeli az ember, hogy ő John Malkovich, és épp egy szektavezért játszik egy társadalomkritikus szofthorrorban. S John Malkovich simán tud olyan képet vágni, mint John Malkovich, ha összekapja magát, még olyanabbat is. Ám nyilván mindenki őszinte sajnálatára, ebben ki is merül adott esetben a művészet. A mellékszereplők papírból kivágott figurák, a történetet pedig maga Móricka képzelte el, félszívvel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.