Visszhang: lemez

Lucy Railton: Blue Veil

  • - minek -
  • 2025. április 23.

Visszhang

A Berlinben élő és alkotó brit csellista az improvizatív és kísérleti zene egyik legjobb hangszeres előadója, egyben remek komponista is.

Pályafutása során olyanokkal dolgozott együtt, mint például a billentyűs Kit Downes, a dobos Thomas Strønen, a (kazah) hegedűs Aısha Orazbaeva, az énekes-performer Sofia Jernberg vagy a gitáros Stephen O’Malley, utóbbi a kiadója is. Sokoldalúságát jelzi, hogy játéka hallható Laurel Halo vagy a Bonobo lemezein, de közreműködik kortárs és klasszikus kamarazenei produkciókban is.

A párizsi Église du Saint-Esprit-ben rögzített Blue Veil című, hét­tételes, 40 perces kompozíció az első, kizárólag szóló csellóra komponált albuma, amely remekül dokumentálja, hogyan gondolkodik a hangszer kínálta lehetőségekről, és miként próbálja alkalmazni mindazt a tudást, amit az elektroakusztikus zenéről, a hangok pszichológiai hatásáról, a mikrotonalitásról megszerzett. Railton pontosan tudja, milyen rezonanciákat lehet kicsalogatni a cselló sajátos harmóniájával és akusztikai jellemvonásaival: előadásmódja révén a hangok úgy hatolnak az elménkbe, hogy rögtön rá is hangolják a zene saját frekvenciájára. A drone-ambient-szerű hangzás, a hangok hol statikus, hol repetitív örvénylése néha klasszikusan szép hangzatokkal kecsegtet – az egyszerre felkavaró és transzba ejtő, monumentális kompozícióban párhuzamosan hallható a jelenlét és a hiány.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.