Visszhang: lemez

Lucy Railton: Blue Veil

  • - minek -
  • 2025. április 23.

Visszhang

A Berlinben élő és alkotó brit csellista az improvizatív és kísérleti zene egyik legjobb hangszeres előadója, egyben remek komponista is.

Pályafutása során olyanokkal dolgozott együtt, mint például a billentyűs Kit Downes, a dobos Thomas Strønen, a (kazah) hegedűs Aısha Orazbaeva, az énekes-performer Sofia Jernberg vagy a gitáros Stephen O’Malley, utóbbi a kiadója is. Sokoldalúságát jelzi, hogy játéka hallható Laurel Halo vagy a Bonobo lemezein, de közreműködik kortárs és klasszikus kamarazenei produkciókban is.

A párizsi Église du Saint-Esprit-ben rögzített Blue Veil című, hét­tételes, 40 perces kompozíció az első, kizárólag szóló csellóra komponált albuma, amely remekül dokumentálja, hogyan gondolkodik a hangszer kínálta lehetőségekről, és miként próbálja alkalmazni mindazt a tudást, amit az elektroakusztikus zenéről, a hangok pszichológiai hatásáról, a mikrotonalitásról megszerzett. Railton pontosan tudja, milyen rezonanciákat lehet kicsalogatni a cselló sajátos harmóniájával és akusztikai jellemvonásaival: előadásmódja révén a hangok úgy hatolnak az elménkbe, hogy rögtön rá is hangolják a zene saját frekvenciájára. A drone-ambient-szerű hangzás, a hangok hol statikus, hol repetitív örvénylése néha klasszikusan szép hangzatokkal kecsegtet – az egyszerre felkavaró és transzba ejtő, monumentális kompozícióban párhuzamosan hallható a jelenlét és a hiány.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)