Visszhang: film

Bűnösök

Visszhang

Ryan Coogler (Fruitvale Station; Fekete Párduc; Creed) szokatlan, buja horrorjának kiindulópontja Robert Johnson bluesgitáros legendája.

A fiatalon elhunyt zenész állítólag eladta a lelkét az ördögnek Mississippiben, hogy vagyont és hírnevet szerezzen. Filmbeli alteregója, Sammie (a selymes hangú Miles Caton) lelkész apja tilalma ellenére összeáll a rossz hírű ikrekkel, Smoke-kal és Stackkel (mindkettejüket Coogler múzsája, Michael B. Jordan alakítja), akik Chicagóból Clarksdale-be hazatérve fekete munkásoknak szánt mulatót alapítanának kétes úton szerzett vagyonukból. A mámoros nyitóéjszaka hamar rém­álomba fordul, amikor Sammie delejes zenéje a csehóba csalja a helyi vámpírokat (a csábos Jack O’Connell vezetésével).

Bár jócskán merít az Alkonyattól pirkadatig izzadt-koszlott ponyvaesztétikájából, Coogler feszesen szerkesztett, rétegzett filmje inkább a közelmúlt rasszizmust elemző horrorjaival és déli gótikájával rokon (Candyman; Tűnj el!; Lovecraft Country). Ráérősen ereszti hőseire a nemcsak vérre, hanem élményekre és tehetségre is kiéhezett fehér vámpírokat; szinte antropológiai alaposságú a felvezetés és a figuraépítés, ami megágyaz a végső összecsapásnak. Coogler halálosan komolyan veszi a film alapját adó zenét: helyenként mintha musicalt néznénk, a stílusok és hatások keveredése (ír népdalok, nyugat-afrikai ritmusok, hiphop és blues) szavak nélkül mesél az asszimilációról, rasszizmusról és hagyományőrzésről/törésről. Az egyetlen éjszakát felölelő film itt-ott belegabalyodik szédítő hübriszébe, de nagyrészt joggal magabiztos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.