Visszhang: lemez

The Swell Season: Forward

Visszhang

Meglehetősen furcsa duó a Swell Season.

Első albumuk 2006-os megjelenésekor az akkor már közel negyvenéves Glen Hansard a Frames frontembereként az ír rockszcéna veteránjának számított, a páros másik tagja, a cseh születésű Markéta Irglová pedig teljesen ismeretlen dalszerző volt, aki épphogy betöltötte a tizennyolcat. A debütáló anyag a megjelenésekor nem sok vizet zavart, de a következő évben a duó főszereplésével készült az Egyszer című film és annak Oscar-díjat érő betétdala (Falling Slowly) sztárstátusba röpítette a Swell Seasont. Hansard és Irglová a való életben is párt alkottak egy ideig, de második albumuk (Strict Joy, 2009) már a szakításukat dokumentálta. Az együttes nem húzta ezután sokáig, mindketten szólóban folytatták, így nem sokan számítottak rá, hogy az egykori pár másfél évtized szünet után a folytatás mellett dönt.

A Forward ugyanazt a mélyen érzelmes folkos-akusztikus világot viszi, mint a duó korai lemezei. Kicsit viszont olyan ez az anyag, mintha a két főhős az utcán összefutva egymás szavába vágva próbálná elmesélni, hogy kivel mi történt az utóbbi időben: túlságosan is elválnak Hansard rekedtes, néhol kiabálásba hajló énekével előadott vallomásai, illetve Irglová zongorára épülő, éteri hangulatú számai. A nyitó Factory Street Bells, a Tom Waits világát megidéző The Great Weight vagy a Stuck in Reverse nagyzenekaros könnytörölgetése viszont vannak annyira jó pillanatok, hogy ne váljon kínossá a találkozás, és másfél évtizednyi csend után ez nem is olyan rossz eredmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.