Visszhang: film

The Gunslingers

  • - ts -
  • 2025. július 23.

Visszhang

Nicolas Cage immár negyedszázada tapossa pályájának azt a peridusát, amelyet Korda György az első Sziget-fellépése óta.

Működését rajongói­nak mámora kíséri, s ha rajtuk múlna, bizonyosan az idoljukról neveznék el a Chuck Norris hidat. Hogy e szeretet valódi természetével minden érintett teljesen tisztában van-e, kérdéses, bár előbb fogadnánk Cage-re, mint Kordára.

Nyilván az efféle népszerűségnek köszönhető, hogy ezt a filmet, mint annyi hasonlót is, Cage nevével promózzák – már amennyire –, holott olyan cégéres nevek viszik a főbb szerepeket, mint Stephen Dorff, Costas Mandylor vagy éppenséggel Heather Graham. De felbukkannak olyan érdekes jelenségek is, mint Scarlet Rose Stallone, s a minden más filmben remeklő Tzi Ma… Cage meg csak mászkál közöttük extravagánsnak gondolt jelmezében, és próbál hülye hangon beszélni.

1903-ban tesszük tiszteletünket Kentucky whiskey- és csirkeszárnyillatú földjén; a film szerint ez már a vadnyugat, ami annyiban igaz is lehet, hogy a lakosság szó szerint összevissza lövöldöz, mely praxisban az a jó, hogy senki nem tudja, honnan jön a golyó, és sajna a színészeknek sem szóltak, hogy merre kell így elesniük. Amúgy Dorff megölt egy Rockefellert, ezért tudományos összegű vérdíj van a fején, s az mindenkinek jól jönne.

A mű értékelésekor két filmes alaptípust kell számba vennünk. Az egyik az, amikor a néző azt hiszi, hogy az alkotók a mű elkészülte során végig súlyosan be voltak tépve. A másik meg az, amikor egy film annyira rossz, hogy az már jó. Most be kell érnünk az első világmagyarázattal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.