Visszhang: film

The Gunslingers

  • - ts -
  • 2025. július 23.

Visszhang

Nicolas Cage immár negyedszázada tapossa pályájának azt a peridusát, amelyet Korda György az első Sziget-fellépése óta.

Működését rajongói­nak mámora kíséri, s ha rajtuk múlna, bizonyosan az idoljukról neveznék el a Chuck Norris hidat. Hogy e szeretet valódi természetével minden érintett teljesen tisztában van-e, kérdéses, bár előbb fogadnánk Cage-re, mint Kordára.

Nyilván az efféle népszerűségnek köszönhető, hogy ezt a filmet, mint annyi hasonlót is, Cage nevével promózzák – már amennyire –, holott olyan cégéres nevek viszik a főbb szerepeket, mint Stephen Dorff, Costas Mandylor vagy éppenséggel Heather Graham. De felbukkannak olyan érdekes jelenségek is, mint Scarlet Rose Stallone, s a minden más filmben remeklő Tzi Ma… Cage meg csak mászkál közöttük extravagánsnak gondolt jelmezében, és próbál hülye hangon beszélni.

1903-ban tesszük tiszteletünket Kentucky whiskey- és csirkeszárnyillatú földjén; a film szerint ez már a vadnyugat, ami annyiban igaz is lehet, hogy a lakosság szó szerint összevissza lövöldöz, mely praxisban az a jó, hogy senki nem tudja, honnan jön a golyó, és sajna a színészeknek sem szóltak, hogy merre kell így elesniük. Amúgy Dorff megölt egy Rockefellert, ezért tudományos összegű vérdíj van a fején, s az mindenkinek jól jönne.

A mű értékelésekor két filmes alaptípust kell számba vennünk. Az egyik az, amikor a néző azt hiszi, hogy az alkotók a mű elkészülte során végig súlyosan be voltak tépve. A másik meg az, amikor egy film annyira rossz, hogy az már jó. Most be kell érnünk az első világmagyarázattal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.