Denevér, hattyúdal - Bauhaus: Go Away White (Lemez)

  • - minek -
  • 2008. április 10.

Zene

Éppen huszonöt éve szűnt meg, vagy ha úgy tetszik, hullott tetszhalálba a posztpunk/new wave/gothic rock univerzum egyik alapzenekara, a Bauhaus - most állítólag végleg az enyészetnek adják magukat, de azért úgy döntöttek, nem tűnnek el nyom nélkül.

Éppen huszonöt éve szűnt meg, vagy ha úgy tetszik, hullott tetszhalálba a posztpunk/new wave/gothic rock univerzum egyik alapzenekara, a Bauhaus - most állítólag végleg az enyészetnek adják magukat, de azért úgy döntöttek, nem tűnnek el nyom nélkül.

Pedig az utóbbi évtizedben még feltámadásra utaló jelek is akadtak: az előző évi, igen jól sikerült Resurrection Tour nyomán 1999-ben még egy koncertlemez is megjelent (Gotham címen) egy új stúdiófelvétellel, sőt még 2005-ben is összeálltak egy majd egyéves amerikai és európai körútra. Mindez már azért is csoda, mivel a Bauhausnál mindig sok volt az egy csárdára eső dudások száma: egyfelől ott volt a finoman fogalmazva is egzaltáltnak tűnő énekes, Peter Murphy meg a gitáros Daniel Ash, no és a Haskins testvérek. Egymást unó/idegesítő/frusztráló alkotókat már igen kevéssé lehet meghatni azzal, hogy szembesítjük őket a ténnyel: temérdek zenészt, zenekart, sőt műfajok egész családját inspirálta munkásságuk, s meglehet, már az sem lelkesíti őket, ha tudják, hányan kaptak ihletet, amint meghallották a rocktörténet egyik, a maga keresett minimalizmusával együtt is leghatásosabb szerzeményét (mert szögezzük le: az első, 1979-es kislemezen megjelent Bela Lugosi's Dead a maga hipnotikus, dubszerű ritmusával, vészjósló gitárakkordjaival és Murphy túlvilági kántálásával alig meghaladható klasszikus). Mindenesetre 2006-ban utoljára még összeült a négy arc, és egy bájos kaliforniai kisvárosban (Ojai) tizennyolc nap alatt rögzítettek egy albumnyi anyagot - működött is a dolog, míg egy meg nem határozott incidens véget nem vetett a gyümölcsöző közös zenélgetésnek. Mindenesetre a Go Away White csupán másfél évvel elkészülte után került a zenebarátok kezébe, akik mostanra megbarátkozhattak a gondolattal: ezúttal se lemezbemutató turnéra, se közös fényképezkedésre nem számíthatunk. Pedig egy inkább szórakoztatóan, mintsem zavaróan sokszínű zeneanyag született - felerészben nyers, leginkább késő hatvanas, kora hetvenes elődökre visszautaló, energikus gitárzene, és számos, mondhatni, kísérleti darab; némelyikük leginkább Murphy spirituális érdeklődéséről tanúskodik. Murphy nem szégyelli megidézni klasszikus idoljait, legyen szó Iggyről (Adrenalin, International Bulletproof Talent - mindkettő állat) vagy éppen Bowie-ról (ebben a kategóriában az Undone sokkal jobban sikerült, mint a kissé fárasztó Black Stone Heart, amelybe már két kézzel adagolta a manírt). A lemez egyik kétségtelen csúcspontja az energiabombával felérő Endless Summer Of The Dead - viszont a lemez vége felé valahogy megszaporodnak a végig nem vitt, de azért öt-hat percre nyújtott gondolatkísérletek. De mindez ne fájjon nekünk: a kripta ugyan romos, de a koporsóban a halott él, és éhesebb, mint valaha.

Cooking Vinyl/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.