Denevér, hattyúdal - Bauhaus: Go Away White (Lemez)

  • - minek -
  • 2008. április 10.

Zene

Éppen huszonöt éve szűnt meg, vagy ha úgy tetszik, hullott tetszhalálba a posztpunk/new wave/gothic rock univerzum egyik alapzenekara, a Bauhaus - most állítólag végleg az enyészetnek adják magukat, de azért úgy döntöttek, nem tűnnek el nyom nélkül.

Éppen huszonöt éve szűnt meg, vagy ha úgy tetszik, hullott tetszhalálba a posztpunk/new wave/gothic rock univerzum egyik alapzenekara, a Bauhaus - most állítólag végleg az enyészetnek adják magukat, de azért úgy döntöttek, nem tűnnek el nyom nélkül.

Pedig az utóbbi évtizedben még feltámadásra utaló jelek is akadtak: az előző évi, igen jól sikerült Resurrection Tour nyomán 1999-ben még egy koncertlemez is megjelent (Gotham címen) egy új stúdiófelvétellel, sőt még 2005-ben is összeálltak egy majd egyéves amerikai és európai körútra. Mindez már azért is csoda, mivel a Bauhausnál mindig sok volt az egy csárdára eső dudások száma: egyfelől ott volt a finoman fogalmazva is egzaltáltnak tűnő énekes, Peter Murphy meg a gitáros Daniel Ash, no és a Haskins testvérek. Egymást unó/idegesítő/frusztráló alkotókat már igen kevéssé lehet meghatni azzal, hogy szembesítjük őket a ténnyel: temérdek zenészt, zenekart, sőt műfajok egész családját inspirálta munkásságuk, s meglehet, már az sem lelkesíti őket, ha tudják, hányan kaptak ihletet, amint meghallották a rocktörténet egyik, a maga keresett minimalizmusával együtt is leghatásosabb szerzeményét (mert szögezzük le: az első, 1979-es kislemezen megjelent Bela Lugosi's Dead a maga hipnotikus, dubszerű ritmusával, vészjósló gitárakkordjaival és Murphy túlvilági kántálásával alig meghaladható klasszikus). Mindenesetre 2006-ban utoljára még összeült a négy arc, és egy bájos kaliforniai kisvárosban (Ojai) tizennyolc nap alatt rögzítettek egy albumnyi anyagot - működött is a dolog, míg egy meg nem határozott incidens véget nem vetett a gyümölcsöző közös zenélgetésnek. Mindenesetre a Go Away White csupán másfél évvel elkészülte után került a zenebarátok kezébe, akik mostanra megbarátkozhattak a gondolattal: ezúttal se lemezbemutató turnéra, se közös fényképezkedésre nem számíthatunk. Pedig egy inkább szórakoztatóan, mintsem zavaróan sokszínű zeneanyag született - felerészben nyers, leginkább késő hatvanas, kora hetvenes elődökre visszautaló, energikus gitárzene, és számos, mondhatni, kísérleti darab; némelyikük leginkább Murphy spirituális érdeklődéséről tanúskodik. Murphy nem szégyelli megidézni klasszikus idoljait, legyen szó Iggyről (Adrenalin, International Bulletproof Talent - mindkettő állat) vagy éppen Bowie-ról (ebben a kategóriában az Undone sokkal jobban sikerült, mint a kissé fárasztó Black Stone Heart, amelybe már két kézzel adagolta a manírt). A lemez egyik kétségtelen csúcspontja az energiabombával felérő Endless Summer Of The Dead - viszont a lemez vége felé valahogy megszaporodnak a végig nem vitt, de azért öt-hat percre nyújtott gondolatkísérletek. De mindez ne fájjon nekünk: a kripta ugyan romos, de a koporsóban a halott él, és éhesebb, mint valaha.

Cooking Vinyl/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.