Denevér, hattyúdal - Bauhaus: Go Away White (Lemez)

  • - minek -
  • 2008. április 10.

Zene

Éppen huszonöt éve szűnt meg, vagy ha úgy tetszik, hullott tetszhalálba a posztpunk/new wave/gothic rock univerzum egyik alapzenekara, a Bauhaus - most állítólag végleg az enyészetnek adják magukat, de azért úgy döntöttek, nem tűnnek el nyom nélkül.

Éppen huszonöt éve szűnt meg, vagy ha úgy tetszik, hullott tetszhalálba a posztpunk/new wave/gothic rock univerzum egyik alapzenekara, a Bauhaus - most állítólag végleg az enyészetnek adják magukat, de azért úgy döntöttek, nem tűnnek el nyom nélkül.

Pedig az utóbbi évtizedben még feltámadásra utaló jelek is akadtak: az előző évi, igen jól sikerült Resurrection Tour nyomán 1999-ben még egy koncertlemez is megjelent (Gotham címen) egy új stúdiófelvétellel, sőt még 2005-ben is összeálltak egy majd egyéves amerikai és európai körútra. Mindez már azért is csoda, mivel a Bauhausnál mindig sok volt az egy csárdára eső dudások száma: egyfelől ott volt a finoman fogalmazva is egzaltáltnak tűnő énekes, Peter Murphy meg a gitáros Daniel Ash, no és a Haskins testvérek. Egymást unó/idegesítő/frusztráló alkotókat már igen kevéssé lehet meghatni azzal, hogy szembesítjük őket a ténnyel: temérdek zenészt, zenekart, sőt műfajok egész családját inspirálta munkásságuk, s meglehet, már az sem lelkesíti őket, ha tudják, hányan kaptak ihletet, amint meghallották a rocktörténet egyik, a maga keresett minimalizmusával együtt is leghatásosabb szerzeményét (mert szögezzük le: az első, 1979-es kislemezen megjelent Bela Lugosi's Dead a maga hipnotikus, dubszerű ritmusával, vészjósló gitárakkordjaival és Murphy túlvilági kántálásával alig meghaladható klasszikus). Mindenesetre 2006-ban utoljára még összeült a négy arc, és egy bájos kaliforniai kisvárosban (Ojai) tizennyolc nap alatt rögzítettek egy albumnyi anyagot - működött is a dolog, míg egy meg nem határozott incidens véget nem vetett a gyümölcsöző közös zenélgetésnek. Mindenesetre a Go Away White csupán másfél évvel elkészülte után került a zenebarátok kezébe, akik mostanra megbarátkozhattak a gondolattal: ezúttal se lemezbemutató turnéra, se közös fényképezkedésre nem számíthatunk. Pedig egy inkább szórakoztatóan, mintsem zavaróan sokszínű zeneanyag született - felerészben nyers, leginkább késő hatvanas, kora hetvenes elődökre visszautaló, energikus gitárzene, és számos, mondhatni, kísérleti darab; némelyikük leginkább Murphy spirituális érdeklődéséről tanúskodik. Murphy nem szégyelli megidézni klasszikus idoljait, legyen szó Iggyről (Adrenalin, International Bulletproof Talent - mindkettő állat) vagy éppen Bowie-ról (ebben a kategóriában az Undone sokkal jobban sikerült, mint a kissé fárasztó Black Stone Heart, amelybe már két kézzel adagolta a manírt). A lemez egyik kétségtelen csúcspontja az energiabombával felérő Endless Summer Of The Dead - viszont a lemez vége felé valahogy megszaporodnak a végig nem vitt, de azért öt-hat percre nyújtott gondolatkísérletek. De mindez ne fájjon nekünk: a kripta ugyan romos, de a koporsóban a halott él, és éhesebb, mint valaha.

Cooking Vinyl/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.