Lemez

A fuvolaszonáták nagykönyve, 3–4.

  • - csk -
  • 2017. november 12.

Zene

A magyar fuvolástársadalom középgenerációjának kiválósága, Ittzés Gergely (1969) mostanában minden eddiginél nagyobb vállalkozással lép közönség elé. A fuvolaszonáták nagykönyve hét CD-jén mintegy 9 órányi fuvolazene (!) hallható a barokktól a modern repertoárig: 34 szonáta, amelyek keresztmetszetet kínálnak a hangszer teljes irodalmáról. Élvezetnek sem hétköznapi, hiszen sokoldalú, nagyszerű fuvolás játszik a felvételeken (kísérői is mind kitűnő zenészek), de a hangszeren tanulók számára (akik sokan vannak, hiszen a fuvola rendkívül népszerű) valóságos kincsesbánya, amelyből megismerhetik a fuvolairodalom színe-javát.

Néhány hónapja már megjelent az első két korong, rajtuk válogatás a barokk, a klasszikus és a romantikus szonáták közül. Most az első két fecskét újabb kettő követte: a 3. lemez a Francia zene, a 4. az Impresszionizmus címet viseli. Ittzés pompás fuvolás képlékeny hanggal, kiegyenlített regiszterekkel, nagyszerű manuális technikával és pallérozott ízléssel. Mindez folyamatosan érvényesül a lemezeken, kiváló produkciók sorát eredményezve. Hozzájárul a színvonalhoz a francia művekben Ittzés társául szegődő Szilasi Alex és az impresszionista darabokat kísérő Nagy Péter tudása is.

A két lemez közül a francia szonátákat bemutató válogatás a 19–20. századot fogja át, míg az impresszionisták lemeze 20. századi anyag. A hallatlanul élvezetes, virtuóz és szuggesztív előadások mellett a két lemez legfőbb erénye a válogatás logikája: Ittzés hézagpótló szándékkal keresgélt a polcon, Devienne, Gaubert, Mouquet, Pierné, Poulenc, illetve Jongen, Pilati, Pijper és Ravel kottáit emelve le – többségükben tehát ritkaságokat, amelyek megismertetésével szélesíti a zenekedvelők és a szakma látókörét.

The Great Book of Flute Sonatas (Volume 3 – French Music, Volume 4 – Impressionism), Hungaroton, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.