Lemez

Lapalux: Ruinism

  • - minek -
  • 2017. november 12.

Zene

A brit Stuart Howard alias Lapalux új albumán felütésként egy már-már kortárs klasszikus, repetitív darabot (Reverence) kapunk, ami sokkal inkább meditatív, mintsem játékos, amit eddig megszokhattunk tőle. Egyúttal jelzés arról, hogy most kevesebbet kapunk a jazzből emelt hangmintákra épülő, szétbarkácsolt, savval roncsolt, wonky hiphop alapokon lüktető, soul/r&b vokálokkal kibélelt, zenés álmodozásból, elvégre a Ruinism sok tekintetben komolyabb vállalkozás. Ha pedig Lapalux mégis játszik velünk, azt a felhasznált zenei formákkal és stílusokkal való szinte virtuóz bánásmód révén teszi. A Data Demon és a Petty Passion darabokra tört, szinte géppuskaszerűen ránk szórt sötét ütemei után a Loui­sahhh vokáljával teljes, elhangolt szintiszőnyegen sompolygó, lassan lüktető Rotted Arp visszahoz az éber álomlétbe, amit Lapalux bármikor, hibátlanul tud felidézni. Méghozzá remek vokalistákkal: JFDR (Jófríður Ákadóttir) például gondoskodik arról, hogy a Falling Down virtuálisan felférjen egy soha el nem készült klasszikus 4AD-válogatásra. És izgalmas az is, ahogy az album a Talvi tolmácsolásában kifejezetten dalszerűnek ható 4EVA botladozó beatjei után lépést vált. Az Essex Is Burning (a Braids-énekesnő, Raphaelle Standell-Preston túlvilági kántálásával), illetve a Running to Evaporate című számok afféle szabálytalan, inkább lassú-közepes ütemű vokális ga­rage-, illetve house- darabok, s örömünkre szolgál, hogy a lemez végéig kitart ez a jóleső lüktetést diktáló, futurista diszkóhangulat.

Brainfeeder/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.