Lemez

Lapalux: Ruinism

  • - minek -
  • 2017. november 12.

Zene

A brit Stuart Howard alias Lapalux új albumán felütésként egy már-már kortárs klasszikus, repetitív darabot (Reverence) kapunk, ami sokkal inkább meditatív, mintsem játékos, amit eddig megszokhattunk tőle. Egyúttal jelzés arról, hogy most kevesebbet kapunk a jazzből emelt hangmintákra épülő, szétbarkácsolt, savval roncsolt, wonky hiphop alapokon lüktető, soul/r&b vokálokkal kibélelt, zenés álmodozásból, elvégre a Ruinism sok tekintetben komolyabb vállalkozás. Ha pedig Lapalux mégis játszik velünk, azt a felhasznált zenei formákkal és stílusokkal való szinte virtuóz bánásmód révén teszi. A Data Demon és a Petty Passion darabokra tört, szinte géppuskaszerűen ránk szórt sötét ütemei után a Loui­sahhh vokáljával teljes, elhangolt szintiszőnyegen sompolygó, lassan lüktető Rotted Arp visszahoz az éber álomlétbe, amit Lapalux bármikor, hibátlanul tud felidézni. Méghozzá remek vokalistákkal: JFDR (Jófríður Ákadóttir) például gondoskodik arról, hogy a Falling Down virtuálisan felférjen egy soha el nem készült klasszikus 4AD-válogatásra. És izgalmas az is, ahogy az album a Talvi tolmácsolásában kifejezetten dalszerűnek ható 4EVA botladozó beatjei után lépést vált. Az Essex Is Burning (a Braids-énekesnő, Raphaelle Standell-Preston túlvilági kántálásával), illetve a Running to Evaporate című számok afféle szabálytalan, inkább lassú-közepes ütemű vokális ga­rage-, illetve house- darabok, s örömünkre szolgál, hogy a lemez végéig kitart ez a jóleső lüktetést diktáló, futurista diszkóhangulat.

Brainfeeder/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.