Lemez

Lapalux: Ruinism

  • - minek -
  • 2017. november 12.

Zene

A brit Stuart Howard alias Lapalux új albumán felütésként egy már-már kortárs klasszikus, repetitív darabot (Reverence) kapunk, ami sokkal inkább meditatív, mintsem játékos, amit eddig megszokhattunk tőle. Egyúttal jelzés arról, hogy most kevesebbet kapunk a jazzből emelt hangmintákra épülő, szétbarkácsolt, savval roncsolt, wonky hiphop alapokon lüktető, soul/r&b vokálokkal kibélelt, zenés álmodozásból, elvégre a Ruinism sok tekintetben komolyabb vállalkozás. Ha pedig Lapalux mégis játszik velünk, azt a felhasznált zenei formákkal és stílusokkal való szinte virtuóz bánásmód révén teszi. A Data Demon és a Petty Passion darabokra tört, szinte géppuskaszerűen ránk szórt sötét ütemei után a Loui­sahhh vokáljával teljes, elhangolt szintiszőnyegen sompolygó, lassan lüktető Rotted Arp visszahoz az éber álomlétbe, amit Lapalux bármikor, hibátlanul tud felidézni. Méghozzá remek vokalistákkal: JFDR (Jófríður Ákadóttir) például gondoskodik arról, hogy a Falling Down virtuálisan felférjen egy soha el nem készült klasszikus 4AD-válogatásra. És izgalmas az is, ahogy az album a Talvi tolmácsolásában kifejezetten dalszerűnek ható 4EVA botladozó beatjei után lépést vált. Az Essex Is Burning (a Braids-énekesnő, Raphaelle Standell-Preston túlvilági kántálásával), illetve a Running to Evaporate című számok afféle szabálytalan, inkább lassú-közepes ütemű vokális ga­rage-, illetve house- darabok, s örömünkre szolgál, hogy a lemez végéig kitart ez a jóleső lüktetést diktáló, futurista diszkóhangulat.

Brainfeeder/Neon Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.