A keresztapa találkozik az inkvizícióval - Adrian Rudomin: A harag napja (film)

  • - jelky -
  • 2006. június 15.

Zene

Múltkor egy Spanyolországról szóló útikönyv értékelését e szép vidék szerelmes-kardozós-partraszállós történelmének azon pontján hagytuk el, amikor a mórok épp befészkeltek. Nem kellett csak egy hét, s máris ott tartunk, hogy a mórok kiseprűzve, itt az ideje a zsidók barackolásának - s mindez csak annyiba tellett, hogy letegyük a bédekkert, és elmenjünk a moziba.

Múltkor egy Spanyolországról szóló útikönyv értékelését e szép vidék szerelmes-kardozós-partraszállós történelmének azon pontján hagytuk el, amikor a mórok épp befészkeltek. Nem kellett csak egy hét, s máris ott tartunk, hogy a mórok kiseprűzve, itt az ideje a zsidók barackolásának - s mindez csak annyiba tellett, hogy letegyük a bédekkert, és elmenjünk a moziba. A szerelem és a kardozás - kell-e mondanunk - itt is stimmel.

Ha akadt megfelelően promotált film az utóbbi időben a hazai piacon, az kétségkívül ez volt - noha távolról sem nevezhető valami nagy nemzetközi szuperprodukciónak. Persze mégis érthető, hogy miért oly kedves ez mozis szívünknek, hisz Magyarországon forgatták, magyar (és külföldi) színészek meg egy "világsztár" közreműködésével. Így az elmúlt fél évben bőségesen szerezhettünk információkat arról, hogy Christopher Lambert szereti-e a magyar konyhát, mit szól a pesti lányokhoz, s rendben felkereste-e a műemlékeket, gyógyfürdőket. Ide legyen elég: derekasan teljesített.

Ám elmondhatjuk-e ezt a vásznon látható produkciójáról is? Ja, igyekezett. Mely igyekezetből kénytelenek vagyunk a minket - az elmesélt körülmények miatt - amúgy is jobban érdeklő keletkezési körülményekre következtetni. A nagy világsztár stábja alighanem elérkezettnek látta az időt, hogy összehozzon egy igazán jó meccset pártfogoltjának. Hogy mennyi követ mozgattak meg a nemes cél érdekében, azt nem tudhatjuk, de kaparhattak volna még egy kicsit, hiszen A harag napja minden kockájáról csakúgy dől a szegényszag. Amit persze a vállalás nagyralátó volta csak felerősít. Végre is egy XVI. századi história komoly büdzsét igényelne, mert történjék benne bármi, a mű alaphangulatát jórészt a környezet határozza meg. Bár gondosan megtervezett díszletek és kosztümök közt mozgunk, csak az utóbbiakra nem lehet panasz, a játszó személyek amikor nem egymás nyakát, akkor a kulisszákat hasogatják. Talán csak annyi számít üdítőnek, amikor kilovagolunk a papírmaséból - ez majdnem három perc is megvan.

A sztoritól sem leszünk sokkal boldogabbak. Legyen egy jó kis vérengzős, ölelkezős, kupát emelgető bűntörténet az inkvizíció korából, loccsanjon vér, bor, dézsából a feredővíz - oh, igen, ez olyan ötlet, amivel lehet mit kezdeni. Ám az alkotói munka itt alighanem véget is ért, a Lambert filmsztári feltámasztásán igyekvők elégedetten hátradőltek, megtették, amit a nagy ember és a közjó megkövetelt tőlük, s az egészet - egy budapesti fapados jegy kíséretében - odaadták a nagy reményű rendezőnek, na, erre varrjál gombot!

S lett, ami lett. A leírhatatlanul merev Christopher Lambert erősen izzadmányos kísérlete a fennmaradásra - leírhatatlanul merev asszisztenciával súlyosbítva, politikailag tolakodóan korrekt szószszal nyakon öntve, végtelenül kimódoltan és hótt unalmasan előadva, egy Keresztapából csent fináléval (hogy az pont hogy jön ide - mint egy rossz vicc). Magyarországon - az előzmények miatt; hogy valamennyire a miénknek kell éreznünk - nyilván szolid kasszasiker, s bukta az egész vi-lágon.

De semmi baj, szerintem Christopher nem adja fel.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.