A keresztapa találkozik az inkvizícióval - Adrian Rudomin: A harag napja (film)

  • - jelky -
  • 2006. június 15.

Zene

Múltkor egy Spanyolországról szóló útikönyv értékelését e szép vidék szerelmes-kardozós-partraszállós történelmének azon pontján hagytuk el, amikor a mórok épp befészkeltek. Nem kellett csak egy hét, s máris ott tartunk, hogy a mórok kiseprűzve, itt az ideje a zsidók barackolásának - s mindez csak annyiba tellett, hogy letegyük a bédekkert, és elmenjünk a moziba.

Múltkor egy Spanyolországról szóló útikönyv értékelését e szép vidék szerelmes-kardozós-partraszállós történelmének azon pontján hagytuk el, amikor a mórok épp befészkeltek. Nem kellett csak egy hét, s máris ott tartunk, hogy a mórok kiseprűzve, itt az ideje a zsidók barackolásának - s mindez csak annyiba tellett, hogy letegyük a bédekkert, és elmenjünk a moziba. A szerelem és a kardozás - kell-e mondanunk - itt is stimmel.

Ha akadt megfelelően promotált film az utóbbi időben a hazai piacon, az kétségkívül ez volt - noha távolról sem nevezhető valami nagy nemzetközi szuperprodukciónak. Persze mégis érthető, hogy miért oly kedves ez mozis szívünknek, hisz Magyarországon forgatták, magyar (és külföldi) színészek meg egy "világsztár" közreműködésével. Így az elmúlt fél évben bőségesen szerezhettünk információkat arról, hogy Christopher Lambert szereti-e a magyar konyhát, mit szól a pesti lányokhoz, s rendben felkereste-e a műemlékeket, gyógyfürdőket. Ide legyen elég: derekasan teljesített.

Ám elmondhatjuk-e ezt a vásznon látható produkciójáról is? Ja, igyekezett. Mely igyekezetből kénytelenek vagyunk a minket - az elmesélt körülmények miatt - amúgy is jobban érdeklő keletkezési körülményekre következtetni. A nagy világsztár stábja alighanem elérkezettnek látta az időt, hogy összehozzon egy igazán jó meccset pártfogoltjának. Hogy mennyi követ mozgattak meg a nemes cél érdekében, azt nem tudhatjuk, de kaparhattak volna még egy kicsit, hiszen A harag napja minden kockájáról csakúgy dől a szegényszag. Amit persze a vállalás nagyralátó volta csak felerősít. Végre is egy XVI. századi história komoly büdzsét igényelne, mert történjék benne bármi, a mű alaphangulatát jórészt a környezet határozza meg. Bár gondosan megtervezett díszletek és kosztümök közt mozgunk, csak az utóbbiakra nem lehet panasz, a játszó személyek amikor nem egymás nyakát, akkor a kulisszákat hasogatják. Talán csak annyi számít üdítőnek, amikor kilovagolunk a papírmaséból - ez majdnem három perc is megvan.

A sztoritól sem leszünk sokkal boldogabbak. Legyen egy jó kis vérengzős, ölelkezős, kupát emelgető bűntörténet az inkvizíció korából, loccsanjon vér, bor, dézsából a feredővíz - oh, igen, ez olyan ötlet, amivel lehet mit kezdeni. Ám az alkotói munka itt alighanem véget is ért, a Lambert filmsztári feltámasztásán igyekvők elégedetten hátradőltek, megtették, amit a nagy ember és a közjó megkövetelt tőlük, s az egészet - egy budapesti fapados jegy kíséretében - odaadták a nagy reményű rendezőnek, na, erre varrjál gombot!

S lett, ami lett. A leírhatatlanul merev Christopher Lambert erősen izzadmányos kísérlete a fennmaradásra - leírhatatlanul merev asszisztenciával súlyosbítva, politikailag tolakodóan korrekt szószszal nyakon öntve, végtelenül kimódoltan és hótt unalmasan előadva, egy Keresztapából csent fináléval (hogy az pont hogy jön ide - mint egy rossz vicc). Magyarországon - az előzmények miatt; hogy valamennyire a miénknek kell éreznünk - nyilván szolid kasszasiker, s bukta az egész vi-lágon.

De semmi baj, szerintem Christopher nem adja fel.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.