Az utolsó pillanatig tartó jegyhajszához képest (lásd keretes írásunkat) a kapukon belül meglepően nyugodt hangulatban sétálgat mindenki, mintha csak egy bevásárlóközpontban lennének, annyi különbséggel, hogy itt csak Madonna-emléktárgyakat lehet venni. Eközben a nézőtéren igazi társadalmi esemény bontakozik ki, senki sem siet elfoglalni a helyét (merthogy még a küzdőtéren is csak székek vannak, igaz, lehet táncolni közöttük), a pezsgő jobban fogy, mint a popcorn, és mindennek csak az vet véget, hogy pontban fél kilenckor lekapcsolják a villanyt. A morajjal együtt rögtön megszólal a zene, és Madonna a színpad egy mozgó részén állva, mint egy játékkatona, felbukkan a semmiből. Fekete-fehér, lepusztultnak látszó skót szoknyát, fekete-fehér felsőt és bőrszíjakat visel, karján kötések. A hadiállapotnak azonban koránt sincs vége. A világvége-hangulat csak fokozódik a Impressive Instant című dallal, amikor gázmaszkok kerülnek elő meg csatornákat mintázó nejloncsövek. Sőt! A Candy Perfume Girlnél egy elektromos gitár. Valószínűleg emiatt kezdték el újabban mindenütt rocksztárként emlegetni, bár a játékát az elfogulatlanabb írások szakértői legfeljebb korrektként jellemezték. Mindenesetre ront az összhatáson, hogy az énekesnő játék közben egyáltalán nem tűnik felszabadultnak. Persze mindez az egész előadásról elmondható. Valahogy hiányzik belőle az előző turnékon megszokott, nem túl emelkedett, de azért élvezhető humor. Talán a közönség sem érezhette még ennyire kívülállónak magát. (A párbeszéd itt egy Fuck off motherfuckers!-szel kezdődött, majd valamivel később egy meglehetősen gagyi déli akcentussal előadott álcsevejjel folytatódott, plusz egy Hello New York! - és annyi.) Szerencsére a tánc megmaradt profinak, a szünet előtt még végigtomboljuk a Beautiful Strangert és a Ray of Lightot.
Míg a kivetítőn már a kosztümváltás történik, a plafonon
négy, majdnem
meztelen férfialak
bontja ki magát csomagolópapír-tojásokból, és lóg fejjel lefelé - itt nehéz szabadulni a vágóhíd-asszociációktól -, eközben Madonna egy nagyon előnytelen fekete parókában, gésának öltözve lesi a hatást. Nagyjából ekkorra jön el az a pillanat is, hogy a nagyon közel ülőktől eltekintve mindenki túlteszi magát az egy helyiségben Madonnával mámorán. Kár, hogy ebben a blokkban és a következőben is több a kelleténél az új album gyengébbjei közé tartozó, színpadi előadásra igazából alkalmatlan, úgynevezett "lustaszám". Ezeknél a daloknál többnyire a vetitővászon veszi át a főszerepet, ultrafeminista mangarajzfilmet vagy éppen a házastársi erőszak mosolygó áldozataként pózoló Madonnát mutatva. Arra viszont nincs idő, hogy üzenetet is keressünk, mivel a színpadon kialakul egy gravitációtól függetlenített kung-fu párbaj, melynek végére természetesen a főszereplő tesz pontot - egy puskával, majd színpadiasan várja az elismerést. Az 1990-es Blond Ambition turnén valamivel jobban működött ez a karikaturisztikus macho gesztus, leginkább, mert minden más árnyaltabban szólt ugyananarról, de az énekesnő lényéből fakadó hatalomfitogtatás végső soron az életmű olyan megkerülhetetlen darabjaiban is meghatározó, mint az Express Yourself és Vogue videoklipjei vagy az említett turnét dokumentáló Madonával az ágyban című film.
A nyilván megkerülhetetlen
cowgirl szekcióról
csupán annyi mondható el, hogy az elektromos bikán kívül minden egyes kellékét láttuk már máshol. A következő, spanyol kosztümös dolgokkal viszont újabb csúcspontokhoz érkezünk, ami az újra feltámadó fűszagból is érződik. A La isla bonita az egyik ilyen, egyben az első szám a nyolcvanas évekből aznap este. Innentől semmi sincs túlbonyolítva. A fiesta után jön a Holiday mint utolsó szám, amitől lehetetlen nem beindulni. Ugyanez áll a ráadásként eljátszott Musicra. Közben a vásznon régi klipekből láthatunk összeállítást, amitől persze mindenkinek az jut az eszébe: miért nem volt több dal a régiek közül?
De a villogó The End felirat kijózanít. A másfél óra lejárt, és porszívós emberek jelennek meg a már világos színpadon.
Orosz Ágnes
Madonnáért az ágyba
Valószínűleg nem kellett túl sokat költeniük reklámra a turné szervezőinek, amint azt a jegyek többségét online árusító nagyobb jegyirodák lefagyott szerverei is tanúsíthatták. A meghirdetett időpontban általában fél óráig tartott az országtól függően kb. 25-250 dollár között mozgó jegyek vására, pedig a site-ok elég válogatósak voltak az elfogadható kártyákat illetően - az amerikai Ticketmaster például csupán amerikai címmel bejegyzett hitelkártyákkal volt hajlandó foglalkozni. De még a jegy sem volt mindig garancia, mivel nem sokkal a német jegyek hivatalos piacra dobása után a nem éppen a rajongók iránti lojalitásáról híres Madonna lemondta a kölni nyitókoncertet, egyetlen bocsánatkérő szó nélkül. Persze a kölniek még mindig jobban jártak, mint azok, akik az egyik New Jersey-i koncert napján tudták meg a hasonló hírt. A turné amerikai részét szponzoráló America Online új és régi előfizetőinek nyilvánosságra nem hozott mennyiségű jegyet biztosított, de fura módon a nyilvános eladást követő napokban rengeteg olyan site is kezdett felbukkanni, akik minden koncertre mindenféle jeggyel rendelkeztek, vagy hotellal, utazással egybekötött csomagokat kínáltak. Az amerikai jegyek darabja egyébként úgy 200-7000 dollár közötti összegről indult, de a koncert előtti hétre lement 75-2000 dollárra. A Thermal.de német webmagazinnál valami stílusosabbat eszeltek ki: jegyeket kínáltak fel annak, aki hajlandó lefeküdni a lap egyik munkatársával. Tizenkét országból 132 fényképes jelentkezés érkezett, és végül egy frankfurti fiatalember vehette át a nyereményt a jelentkezők körében legnépszerűbb, mellesleg a szexrovatért felelős hölgytől.
Állítólag a potya VIP-jegyek száma ezúttal különösen korlátozott volt, de vásárlásra azért félretettek jó párat, amiket egy bizalmasan kezelt helyszínen vagy számon lehetett igényelni. Mi maradt? Még ha az ember nagy nehezen rávette is magát, hogy megbízzon valamelyik site-ban, nem amerikai kártyával náluk se ment sokra. A koncert előtt nyerészkedőkből is huszadannyi volt, mint ahányan kerestek, így kevéssé meglepő, hogy rossz jegyeik voltak és drágák. Volt viszont egy sor a visszamondott jegyekért, és valamilyen irracionális oknál fogva ez haladt is. Három órával kellett csak előbb odamenni, a személyzet kedves volt, és korrekt jegyeket adtak, eredeti áron.
Évről évre
1958 - Madonna Louise Veronica Ciccone olasz bevándorlók gyermekeként születik Detroitban.
1977 - Zongora- és tánctanulmányait követően New Yorkba költözik, sejthető okokból.
1979 - Aktmodellként dolgozik, majd háttérénekesként szerepet kap a diszkósztár Patrick Hernandez párizsi fellépésein. Barátjával, Dan Gilroyjal zenekart alapítanak: The Breakfast Club.
1982 - Egy Mark Kamins nevű felkapott DJ révén a Sire lemeztársaság szerződteti. ´ lesz a producere az első kislemezsikerének, az Everybodynak is.
1983 - Madonna, az első album. Slágerei: Everybody, Borderline, Lucky Star, Holiday.
1984 - Új album: Like A Virgin, mely az előző popos dalaihoz képest inkább a diszkó felé fordul. Világszerte közismertté válik Madonna neve, a milliós nagyságrendben kelendő lemez hat dala szerepel az amerikai Top 40-ben (Material Girl, Crazy For You, Angel, Into the Groove, Dress You Up, Gambler). Az első filmszerepek: Vision Quest, Desperately Seeking Susan.
1985 - Az első Madonna-turné (The Virgin Tour). Házasság Sean Penn-nel. Fellépés a philadelphiai Live Aid koncerten.
1986 - Újabb filmszerep: Shanghai Surprise. True Blue - a harmadik album. Kiugró dalai: La Isla Bonita, Open Your Heart, Live To Tell, Papa Don´t Preach.
1987 - Főszerep a Who´s That Girl című vígjátékban, amit azonos című lemez és világturné követ.
1988 - You Can Dance - az első három album számainak remixei. Szerep a Broadwayn, a Speed-the-plow című David Mamet-darabban.
1989 - Elválik Sean Penntől. Ötmillió dolláros szerződés a Pepsi-Colával. Like A Prayer címmel új album. A Like A Prayer és az Express Yourself című számok klipjei botrányt keltenek (az előbbi az égő keresztek, az utóbbi az erotikus töltet miatt), a lemezhez tervezett turnét törlik.
1990 - Blond Ambition-turné. Filmszerep a Dick Tracyben; a filmhez kötődő album: I´m Breathless. Válogatás legnagyobb slágereiből: The Immaculate Collection. A lemez két új számából a Justify My Love klipje újabb és még vaskosabb botrányt kavar. Az MTV leveszi műsoráról, mire kiadója megjelenteti videón. A show-business első "kislemez"-videójából néhány hét alatt kétmilliót adnak el az USA-ban.
1991 - A Madonnával az ágyban című koncertfilmet Cannes-ban mutatják be először, versenyen kívül.
1992 - Madonna megalakítja a Maverick kiadót (itt jelennek meg többek között Alanis Morissette és a Prodigy lemezei). Új album: Erotica (slágerei: Fever, Deeper And Deeper, Bad Girl, Rain).
1994 - Girlie Show turné. Bedtime Stories - Madonna leglíraibbnak tartott albuma, a Secret, a Take A Bow, a Human Nature és a Bedtime Story című slágerekkel.
1995 - Szerelmes balladáinak gyűjteménye (három új dallal): Something To Remember.
1996 - Evita. Madonna sokéves vágya-küzdelme teljesül, mikor is megkapja Evita Peron szerepét Andrew Lloyd Webber és Tim Rice (részben Budapesten forgatott) musicaljében. Alakításáért elnyeri a Golden Globe- szobrocskát. Kislánya születik: Lourdes. (Névadója egy francia gyógyüdülő-falu, ahová Madonna édesanyja szeretett volna valaha eljutni.)
1998 - Ray Of Light album, az elektroguru William Orbit keze nyomával. Menő slágerek: Frozen, Ray Of Light.
2000 - Music album. Megszületik Rocco nevű kisfia. Házasság Guy Ritchie angol filmrendezővel.
2001 - Drowned World Tour.