Lemez

Angel Haze: Dirty Gold

  • Lang Ádám
  • 2014. február 23.

Zene

Az afroamerikai és indián felmenőkkel rendelkező Angel Haze 16 éves koráig egy vallási kommunában élt a családjával, elszeparálva a modern világtól. Így csak - miután anyját zaklatta az egyik lelkész, és ezért New Yorkba költöztek - 2007-ben találkozott először a popzenével. Olyan elánnal vetette bele magát a hirtelen megnyílt világba, hogy 2009-re már össze is rakott egy mixtape-et (a New Moont).

Ezzel és az ezt követő, a 90-es évek hiphopját és R&B-jét felfrissítő, indián motívumokat is felhasználó dalaival épp bele is esett az évtizedünkre kiteljesedő kilencvenesévek-reneszánszba. Eddigi leghíresebb száma egyébként egy fiatalkori sérelmek alapján aktualizált Eminem-dal, a Cleaning Out My Closet lett.

Miután a kiadója idén márciusra tolta volna a debütlemeze megjelenését, a feldühített rapper-énekesnő - hazavágva az anyagi siker lehetőségét - a művészi önérzetre hivatkozva gyorsan kitette a netre. Pedig hiába az öntudatosság és a számok közti félperces elmélkedések: a Coldplay producerével készített Dirty Gold vérbeli mainstream poplemez 3-5 széles körű terjesztést igénylő slágerbombával. Ezek mellett van ugyan néhány izgalmasabb pillanat, például az A Tribe Called Rednek az indián pow-wow tánczenét felhasználó alapjai, de inkább csak unalmas töltelékszámok sorakoznak hosszú, kivagyi rapverzékkel és átlagos refrénekkel. Angel Haze ezt most elszúrta: ezen a lemezen nemcsak az látszik, hogy a semmiből jött, hanem az is, hogy egyelőre nem találta meg a helyét. Elvitathatatlan tehetsége miatt azonban számolni kell vele a jövőben.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.