Lemez

Angel Haze: Dirty Gold

  • Lang Ádám
  • 2014. február 23.

Zene

Az afroamerikai és indián felmenőkkel rendelkező Angel Haze 16 éves koráig egy vallási kommunában élt a családjával, elszeparálva a modern világtól. Így csak - miután anyját zaklatta az egyik lelkész, és ezért New Yorkba költöztek - 2007-ben találkozott először a popzenével. Olyan elánnal vetette bele magát a hirtelen megnyílt világba, hogy 2009-re már össze is rakott egy mixtape-et (a New Moont).

Ezzel és az ezt követő, a 90-es évek hiphopját és R&B-jét felfrissítő, indián motívumokat is felhasználó dalaival épp bele is esett az évtizedünkre kiteljesedő kilencvenesévek-reneszánszba. Eddigi leghíresebb száma egyébként egy fiatalkori sérelmek alapján aktualizált Eminem-dal, a Cleaning Out My Closet lett.

Miután a kiadója idén márciusra tolta volna a debütlemeze megjelenését, a feldühített rapper-énekesnő - hazavágva az anyagi siker lehetőségét - a művészi önérzetre hivatkozva gyorsan kitette a netre. Pedig hiába az öntudatosság és a számok közti félperces elmélkedések: a Coldplay producerével készített Dirty Gold vérbeli mainstream poplemez 3-5 széles körű terjesztést igénylő slágerbombával. Ezek mellett van ugyan néhány izgalmasabb pillanat, például az A Tribe Called Rednek az indián pow-wow tánczenét felhasználó alapjai, de inkább csak unalmas töltelékszámok sorakoznak hosszú, kivagyi rapverzékkel és átlagos refrénekkel. Angel Haze ezt most elszúrta: ezen a lemezen nemcsak az látszik, hogy a semmiből jött, hanem az is, hogy egyelőre nem találta meg a helyét. Elvitathatatlan tehetsége miatt azonban számolni kell vele a jövőben.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.