Snoblesse
"Belekezdek a takarításba" – Táborosi Margaréta rendező
Január 25-én az Átrium Film-Színházban látható ismét Az ember komédiája - ennek apropóján beszélgettünk.
(2014-01-23)
Január 25-én az Átrium Film-Színházban látható ismét Az ember komédiája - ennek apropóján beszélgettünk.
Hangoztatott jelszavai ellenére a kormányzati agrárpolitika legnagyobb vesztesei a családi gazdálkodók. Minden eszköz megengedett, a lázongó gazda (sikertelen) korrumpálásától a megfélemlítésig. Természetesen következmények nélkül.
Bátran gondolhatjuk, hogy beszél majd az utókor dr. Orbán Viktorról. Nemcsak a kertje végében épített ékszerdoboz stadionnak járnak majd csodájára kínai turisták - akiket nehéz meglepni a despotizmus műfajában, így nagy derültséget okoznak majd körükben azok a magyarázatok, melyek szerint erre és a többi stadionra "a gyerekek testedzése miatt van szükség". Hisz' gyerekek természetesen soha nem léphettek a manikűrözött gyepre. Élénk fantáziára és fanatikus hitre vall az a kordokumentum is, amely bemutatja, hogy a stadionok lényegében kulturális profitcentrumok, melyek a virágkarneválok és hasonló rendezvények révén nemcsak eltartják magukat, hanem hasznot is termelnek.
A Kultúra népi, genetikus, konzervatív, nemzeti, tartalmas. A Civilizáció városi, kitalált, liberális, globális és üres. A Magyar Művészeti Akadémiának lett egy saját folyóirata. Elolvastuk.
A Fidesznek meg kell magyaráznia, hogy a "nem leszünk gyarmat" feliratból hová tűnt a "nem".
Élénk politikai vita folyik arról, hogy helyes-e, támogatandó vagy kárhozatos tendencia-e az, hogy mind több fiatal honfitársunk keresi a boldogulását külföldön, elsősorban az Európai Unió országaiban. Miért mennek el a gyerekeink, és ki tehet erről?
2012-ben, a piacgazdaságokra jellemző (kétszintű) bankrendszer létrehozásának negyedszázados évfordulóján több konferencián is felidéztem a 80-as évek reformfolyamatának e fontos állomását. Akkor még csak sejtettem, ami mára bizonyossá vált: az Orbán-kormány abba az állapotba formálja vissza a gazdaság pénzellátására szolgáló bankszektort, amelyből akkoriban elkezdték kiemelni.
Ma délután 15.30-tól civil tüntetés lesz a József nádor téren a Paksi Paktum ellen. A részvételre mindenkit csak buzdítani tud A szerk. alapos cikke, mely végigveszi, miért is annyira aggasztó a Putyinnal kötött atomüzlet.
Bár a Paksi Atomerőmű bővítése a legnagyobb beruházás, amit Magyarország valaha látott, egyelőre nemhogy a múlt kedden aláírt dokumentumok tartalmát, de pontos státuszát sem ismerjük. Kockázatok és kormányzati titkolózás "az elmúlt 40 év legjobb üzlete" körül.
Nehéz szívvel, de felemelt fejjel vállalja az ellenzéki megállapodást a Párbeszéd Magyarországért Párt (PM), amelynek elnökségi tagja szerint a megegyezésért érdemben csak az Együtt-PM-szövetség és annak vezetője, Bajnai Gordon hozott áldozatot. A megállapodás alternatívája az ellenzéki próbálkozások felrobbantása volt.
A Fidesz kihelyezett, balatonszárszói frakcióülésével pénteken a kormánypárt megkezdi 2014-es választási hadjáratát. Megnéztük, mennyiben írja át a kampány tematikáját az ellenzéki összeborulás.
Három év telt el a nagy Tahrir téri tüntetések óta, és elég erős jelzések utalnak arra, hogy ez az idő csak arra volt elég, hogy az események vészesen közeledjenek a kiindulópontjukhoz. Annak idején a hadsereg túlságos hatalmának visszametszése volt a tüntetések egyik követelése, most pedig újra a hadseregé az utolsó szó az arab világ legnépesebb országában. Már-már egy visszafelé pörgetett filmet látunk, amelynek az első kockáin visszaugrik a múlt heti népszavazáson részt vevők kezébe a szavazólap, ők pedig kihátrálnak a szavazófülkéből - az utolsó kockákon pedig már maguk az egykori tüntetők rajzanak sietősen haza önnön bátorságuktól visszarettenve a kairói megmozdulásokról.
Az EU-nak nem feladata, hogy versenyre keljen az oroszokkal, az ukránok majd maguk eldöntik, hogy akarnak-e közeledni az unióhoz. Németország pedig nem akar energiát vásárolni sem a magyaroktól, sem az oroszoktól - véli a berlini Freie Universität politológusprofesszora.
Talán a legutolsó volt a nagy karmesterek sorában, mégsem örült neki, ha Maestrónak szólították. Ő inkább volt Claudio: egy barátságos és elkötelezett demokrata a karmesteri dobogón. Páratlan muzsikus és félreismerhetetlenül nagy lélek.
"A finn ember szereti az önállóságot, de mindig szívélyes társa barátjának. Ha egy finn ember egymagában van, nyomban házat épít, és szaunát szerel fel. Ha két finn kerül össze, akkor muzsikálni kezdenek: az egyik hegedül, a másik trombitál. Három finn ember könyvtárat rendez be, négy finn énekkart alapít. Öt finn tudományos előadásokat szervez, hat finn újságot szerkeszt, és hét finn falut alkot." Így jellemezte egykoron saját népét egy magyarországi látogatójának a nagy finn, Jean Sibelius, akinek művei két hangverseny programján is ott szerepelnek majd az elkövetkező napok koncertéletének sűrűjében.
Maga Beethoven követte el az ősbűnt, amikor beleegyezett, hogy kiadója leválassza az eredetileg a B-dúr vonósnégyes (op. 130) fináléjának írt tételt, és Nagy fúga címen (op. 133) publikálja. Ettől kezdve a darab önálló műként funkcionált, és szinte elkerülhetetlen lett, hogy vonószenekarra is átdolgozzák.
Az afroamerikai és indián felmenőkkel rendelkező Angel Haze 16 éves koráig egy vallási kommunában élt a családjával, elszeparálva a modern világtól. Így csak - miután anyját zaklatta az egyik lelkész, és ezért New Yorkba költöztek - 2007-ben találkozott először a popzenével. Olyan elánnal vetette bele magát a hirtelen megnyílt világba, hogy 2009-re már össze is rakott egy mixtape-et (a New Moont).
A Trafó izgalmas, egyben hiánypótló egész estés elektronikus zenei sorozata ezúttal sem okozott csalódást - dacára annak, hogy a finn Mika Vainio végül betegség miatt igazoltan távol maradt.
Ha a 90-es években az amerikai alternatív rockzene egyenesének egyik végpontján a keserű dühvel rombolni induló Kurt Cobain állt, akkor a másik végére csakis Stephen Malkmust, a kedélyes csapongás és a pókerarccal elővezetett ortopéd viccek nagymesterét képzelhetjük.
Négy különleges rocklemez még 2013-ból, amelyek mellett vétek lenne elmenni.
Bukowski több mint tíz éve halott volt, amikor kultusza elérkezett hozzánk. Persze jobb későn, mint soha, másfelől hogy az iránta való érdeklődés mennyire eleven, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Posta című regénye rövid időn belül immár második kiadásban jelent meg nálunk. Egy időben ezzel a kötettel, amely viszont magyarul most lát először napvilágot.
A mindennapi élet mégoly színes formáinak elemzése korántsem csupán holmi kultúrtörténeti egzotikumok szempontjából fontos, hiszen rávilágít a mélyrétegekben zajló történeti változások értelmére.
Lajta Béla műépítésznek 1899-től kezdve mindössze tizenhét éve volt, hogy létrehozza a magyar építészettörténet egyik legnagyobb fajsúlyú életművét. Negyvenhét esztendősen meghalt, és amit ma láthatunk tőle, az alig több mint tíz budapesti épület, harminc-egynéhány síremlék a pesti zsidó temetőkben és egy - azóta jócskán átalakított - tűzoltólaktanya a vajdasági Zentán. Mégis az ő neve jelenti itthon a nemzeti építészet és a modernizmus egymásra találásának nagy pillanatát.
"A világ elnémult, és sorra visszavonta korábbi ígéreteit." Pont úgy jártam Bartók Imrével, mint ő a világgal - zsenit gyanítottam ugyanis a koraérett ifjúban, mire ő mintha saját tehetsége ellen fordult volna, és komoly Celan-tanulmányai, az eredeti, intellektuálisan túlcsorduló Rilke-monográfia meg az ugyancsak sok szépet sejtető kisregény, a Fém után egy túlhizlalt, hibrid zsánerregényt tett az asztalra, melyet hiába olvastam a legnagyobb jóindulattal és türelemmel, nem sok jót tudok mondani róla.
A Kibbutz Contemporary Dance Company a holokauszt-emlékév nyitóeseményeként adta elő Aide Memoire című, húszéves darabját. Az egykor amatőr társulat - amelyet a libanoni határ közelében fellelhető Ga'aton kibucban alapított Yehudit Arnon 1970-ben - az erőszak ellen demonstrál, és szándéka szerint a holokauszt fiatalabb generációkra gyakorolt hatását vizsgálja az előadás során.
Az ír peremvidék kisegzisztenciáinak kegyetlen, groteszk és mégis szerethető mcdonaghi miliője helyett ezúttal egy névtelen diktatúrában járunk, ahol a társadalmi dimenzió a nézői elvárásoknak szellemes csavarokkal csapdát állító krimi alkatrészévé zsugorodik.
"Én elhatárolódom ezektől a poénoktól. Szerintem egyáltalán nem voltak humorosak" - mondja egy fiatalember a párjának az előadás után. Elszólja magát, hiszen nem arról van szó, hogy nem nevetett - azt bizony szabad, nem nevetni, kritikus is megírta, és nem is durran minden petárda -, de elhatárolódni valamiféle morális, etikai, világnézeti alapon szokás.
"Csak készüljön is el rendesen, s mutassa be valamilyen tisztes színház. Hogy ne mondjam: például maga az operaház..." - fogalmazott még 1997-ben Kovács Sándor, miután a Merlinben egy fesztiválprogram részeként előadták a Szellemidézés című Selmeczi-operajelenetet.
Amikor Sztupa és Troché találkoztak Tatapóval, az hozta embereit is, amiről nem volt szó. De Tatapónál mindig lehetett számítani meglepetésekre, rossz hírű, fura alak volt, aki már első ránézésre is szerteágazó problémák okozójának tűnt. Kezdjük azon, hogy öreg volt, rohadt öreg, egyesek szerint innen is a neve, mert annyira vén, hogy Tata is meg Apó is egyszerre, ebből jön a Tatapó, de ezt inkább nem bolygatta senki. Valóban voltak némi szarkalábak a szeme körül, de az igazi attrakció a sötétszürke szakálla volt, amivel valóságos csodát tett a sűrű nikotinkicsapódás, adott neki valami sárgás csillogást, mintha szándékosan patinázott aranyfüsttel fújták volna be.
Röpke húsz év, és Tom Cruise-ból kényszeresen vigyorgó rajzfilmfigura lesz - ezért igazán kár volt filmet készíteni, mert Tom Cruise már ma is az, de egyrészt jó látni, hogy valaki megfricskázza Tomot, másrészt A futurológiai kongresszus nem csak egy Cruise-paródia.
Coppola kirúgta, Scorsese bevette. Tarantinót kisegítette, Hollywoodot seggbe rúgta. A 74 éves sztár, aki A futurológiai kongresszus című filmben egy hollywoodi ügynököt alakít, New York-i otthonából jelentkezett be a Narancsnál.
A homoszexualitás nem velünk született dolog, hanem belénk neveli a kíméletlen meleglobbi. Így buziznak a Kossuth rádióban.
A harmincöt év alatti művészeknek kiírt 2013-as Esterházy-díj három díjazottjának egyike archaikus és "roncsolt" alakjairól ismert. A kaktuszokról, a "barkács" popzenéről, a matyókról és a portásokról beszélgettünk.
Mi újat lehet még mondani Velencéről, erről az élveteg, túlesztétizált, individualista városról, amely folyton újratermeli saját reflexióiból építkező mitológiájának gazdasági és kulturális feltételrendszerét? Velence úgy szippantja fel a közhelyeket, mint a pénzt.
Ebben a cikkben egyáltalán nem hangozhatna el a vitello tonnato kifejezés. Bármennyire is a klasszikus olasz fogás ihlette ezt az ételt, olyannyira szentségtörésnek minősülne az általam elkövetett elkészítési módja, hogy azonnali támadást intézne ellenem az itt élő olasz közösség.
Elcseszett felüljárók, megszűnő villamosvonalak, ocsmány épületek. A metróépítések nemcsak a közlekedési szokásokat változtatták meg Budapesten.
Embertársaink milliói hisznek abban, hogy gonosz, emberellenes hatalmak rejtélyes céljai miatt szaporodnak a kondenzcsíknak látszó jelenségek a magasban.
A Műegyetem és a kertészeti egyetem elvégzése után gyakorló tájépítészként kezdett el a rúdtánccal foglalkozni Bardóczy Ilka. A 32 éves mérnöknek nem volt sportolói múltja, de két év alatt kétszeres rúdtáncvilágbajnok lett.
Megvonták Hegedüs Csaba olimpiai bajnoktól a bizalmat a Magyar Birkózó Szövetség mai tisztújító közgyűlésén, mától nem ő az elnök. Németh rezsibiztos Szilárd 70, Hegedüs 55 szavazatot kapott. Ez alkalomból ajánljuk közel egy éve készült interjúnkat.
Az Ételhordó munkatársa mind a tíz ujját megnyalja - az incidens egy pesti halétteremben esett meg.
Az utóbbi idők meséket rekontextualizáló tendenciája (Once Upon a Time, Grimm) utolérte Washington Irving Az Álmosvölgy legendája c. novelláját is: a sok poénra lehetőséget adó, ám könnyen gyermeteggé váló időutazós-kultúrsokkos szakág csapott le rá.
Meglepően jól irányzott keverék: adott egy ismeretlen vírus, egy csomó fagyott majom, egy tökéletesen elzárt sarkvidéki kutatóközpont és némi fekete trutyi. Egy kicsit zombis, egy kicsit mutánsos, de szerencsére egyik sem egészen. Talán éppen emiatt hat viszonylag üdítően a high concept sorozatok tömkelegében.