Koncert

Zajt hallottunk

Electrify Series Vol. 3.

  • - minek -
  • 2014. február 23.

Zene

A Trafó izgalmas, egyben hiánypótló egész estés elektronikus zenei sorozata ezúttal sem okozott csalódást - dacára annak, hogy a finn Mika Vainio végül betegség miatt igazoltan távol maradt.

A többiek azonban derekasan kitettek magukért - mindenekelőtt az erős magyar kontingens. A két gitárra, dobra és elektronikára hangolt 12z trió hangképei után egy különleges élő formáció, a Birtalan Áronnal (Kanagawa) kiegészült Silf szintiduó tagjaiból alakult speciális különítmény hatkezes performansza nyűgözött le. A többnyire analóg szintetizátorokat és egyéb, feltűnő gazdagságban felhalmozott kütyüket használó gépművész trió finoman rétegzett, ellenállhatatlan sodrású, szinte földöntúli tónusú kompozícióit a rendre felbukkanó gépies lüktetés tagolja. A hangzást még sűrűbbé teszi Birtalan Áron basszusgitárja, mely egy Korg szintivel szimbiózisban diktálja a befogadót simán beszippantó produkció egyszerre retró és futurista tónusát.

Eme s egyben a rá következő produkció egyik legrokonszenvesebb vonása az emberközeli nyíltság: egy hatalmas, a nézőtér kellős közepén elhelyezett asztal körül nyomják, tolják és tekergetik a potmétereket - a folyamat s vele a számtalan egzotikus hangkeltő eszköz egyszerűen körbejárható, működés közben megcsodálható. Mint megtudjuk, ez az elrendezés éppen az este fő attrakciója, a civilben pszichiátriai ápolóként dolgozó Pete Swanson kívánsága volt - az általa képviselt technó-punk attitűdhöz hozzátartozik, hogy a publikum szinte belógjon a hangművész aurájába. Saját készítésű, drótdzsungellel borított eszközéből vad és határt nem ismerő törzsi ritmusokat csal ki - melyek azonban szépen beleágyazódnak egy szinte indusztriális hangulatú fekete zajba. Mindezt még megkavarják a zenébe kevert egzotikus hangszerfutamok és dallamfoszlányok - néha az az érzésünk, hogy egy komplett aluljárós amerindián pánsípzenekart daráltak bele a zajtechnó masszába. A bő negyvenperces, rendkívül intenzív produkciót tovább is hallgatná az ekkor már az asztal körül szinte teljes sötétségben örvénylő publikum - de Swanson ennyi idő alatt is teljes és csorbítatlan élményt nyújt a hallgatóinak.

Trafó, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.