Koncert

Zajt hallottunk

Electrify Series Vol. 3.

  • - minek -
  • 2014. február 23.

Zene

A Trafó izgalmas, egyben hiánypótló egész estés elektronikus zenei sorozata ezúttal sem okozott csalódást - dacára annak, hogy a finn Mika Vainio végül betegség miatt igazoltan távol maradt.

A többiek azonban derekasan kitettek magukért - mindenekelőtt az erős magyar kontingens. A két gitárra, dobra és elektronikára hangolt 12z trió hangképei után egy különleges élő formáció, a Birtalan Áronnal (Kanagawa) kiegészült Silf szintiduó tagjaiból alakult speciális különítmény hatkezes performansza nyűgözött le. A többnyire analóg szintetizátorokat és egyéb, feltűnő gazdagságban felhalmozott kütyüket használó gépművész trió finoman rétegzett, ellenállhatatlan sodrású, szinte földöntúli tónusú kompozícióit a rendre felbukkanó gépies lüktetés tagolja. A hangzást még sűrűbbé teszi Birtalan Áron basszusgitárja, mely egy Korg szintivel szimbiózisban diktálja a befogadót simán beszippantó produkció egyszerre retró és futurista tónusát.

Eme s egyben a rá következő produkció egyik legrokonszenvesebb vonása az emberközeli nyíltság: egy hatalmas, a nézőtér kellős közepén elhelyezett asztal körül nyomják, tolják és tekergetik a potmétereket - a folyamat s vele a számtalan egzotikus hangkeltő eszköz egyszerűen körbejárható, működés közben megcsodálható. Mint megtudjuk, ez az elrendezés éppen az este fő attrakciója, a civilben pszichiátriai ápolóként dolgozó Pete Swanson kívánsága volt - az általa képviselt technó-punk attitűdhöz hozzátartozik, hogy a publikum szinte belógjon a hangművész aurájába. Saját készítésű, drótdzsungellel borított eszközéből vad és határt nem ismerő törzsi ritmusokat csal ki - melyek azonban szépen beleágyazódnak egy szinte indusztriális hangulatú fekete zajba. Mindezt még megkavarják a zenébe kevert egzotikus hangszerfutamok és dallamfoszlányok - néha az az érzésünk, hogy egy komplett aluljárós amerindián pánsípzenekart daráltak bele a zajtechnó masszába. A bő negyvenperces, rendkívül intenzív produkciót tovább is hallgatná az ekkor már az asztal körül szinte teljes sötétségben örvénylő publikum - de Swanson ennyi idő alatt is teljes és csorbítatlan élményt nyújt a hallgatóinak.

Trafó, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.