Koncert

Zajt hallottunk

Electrify Series Vol. 3.

  • - minek -
  • 2014. február 23.

Zene

A Trafó izgalmas, egyben hiánypótló egész estés elektronikus zenei sorozata ezúttal sem okozott csalódást - dacára annak, hogy a finn Mika Vainio végül betegség miatt igazoltan távol maradt.

A többiek azonban derekasan kitettek magukért - mindenekelőtt az erős magyar kontingens. A két gitárra, dobra és elektronikára hangolt 12z trió hangképei után egy különleges élő formáció, a Birtalan Áronnal (Kanagawa) kiegészült Silf szintiduó tagjaiból alakult speciális különítmény hatkezes performansza nyűgözött le. A többnyire analóg szintetizátorokat és egyéb, feltűnő gazdagságban felhalmozott kütyüket használó gépművész trió finoman rétegzett, ellenállhatatlan sodrású, szinte földöntúli tónusú kompozícióit a rendre felbukkanó gépies lüktetés tagolja. A hangzást még sűrűbbé teszi Birtalan Áron basszusgitárja, mely egy Korg szintivel szimbiózisban diktálja a befogadót simán beszippantó produkció egyszerre retró és futurista tónusát.

Eme s egyben a rá következő produkció egyik legrokonszenvesebb vonása az emberközeli nyíltság: egy hatalmas, a nézőtér kellős közepén elhelyezett asztal körül nyomják, tolják és tekergetik a potmétereket - a folyamat s vele a számtalan egzotikus hangkeltő eszköz egyszerűen körbejárható, működés közben megcsodálható. Mint megtudjuk, ez az elrendezés éppen az este fő attrakciója, a civilben pszichiátriai ápolóként dolgozó Pete Swanson kívánsága volt - az általa képviselt technó-punk attitűdhöz hozzátartozik, hogy a publikum szinte belógjon a hangművész aurájába. Saját készítésű, drótdzsungellel borított eszközéből vad és határt nem ismerő törzsi ritmusokat csal ki - melyek azonban szépen beleágyazódnak egy szinte indusztriális hangulatú fekete zajba. Mindezt még megkavarják a zenébe kevert egzotikus hangszerfutamok és dallamfoszlányok - néha az az érzésünk, hogy egy komplett aluljárós amerindián pánsípzenekart daráltak bele a zajtechnó masszába. A bő negyvenperces, rendkívül intenzív produkciót tovább is hallgatná az ekkor már az asztal körül szinte teljes sötétségben örvénylő publikum - de Swanson ennyi idő alatt is teljes és csorbítatlan élményt nyújt a hallgatóinak.

Trafó, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.