Koncert

Zajt hallottunk

Electrify Series Vol. 3.

  • - minek -
  • 2014. február 23.

Zene

A Trafó izgalmas, egyben hiánypótló egész estés elektronikus zenei sorozata ezúttal sem okozott csalódást - dacára annak, hogy a finn Mika Vainio végül betegség miatt igazoltan távol maradt.

A többiek azonban derekasan kitettek magukért - mindenekelőtt az erős magyar kontingens. A két gitárra, dobra és elektronikára hangolt 12z trió hangképei után egy különleges élő formáció, a Birtalan Áronnal (Kanagawa) kiegészült Silf szintiduó tagjaiból alakult speciális különítmény hatkezes performansza nyűgözött le. A többnyire analóg szintetizátorokat és egyéb, feltűnő gazdagságban felhalmozott kütyüket használó gépművész trió finoman rétegzett, ellenállhatatlan sodrású, szinte földöntúli tónusú kompozícióit a rendre felbukkanó gépies lüktetés tagolja. A hangzást még sűrűbbé teszi Birtalan Áron basszusgitárja, mely egy Korg szintivel szimbiózisban diktálja a befogadót simán beszippantó produkció egyszerre retró és futurista tónusát.

Eme s egyben a rá következő produkció egyik legrokonszenvesebb vonása az emberközeli nyíltság: egy hatalmas, a nézőtér kellős közepén elhelyezett asztal körül nyomják, tolják és tekergetik a potmétereket - a folyamat s vele a számtalan egzotikus hangkeltő eszköz egyszerűen körbejárható, működés közben megcsodálható. Mint megtudjuk, ez az elrendezés éppen az este fő attrakciója, a civilben pszichiátriai ápolóként dolgozó Pete Swanson kívánsága volt - az általa képviselt technó-punk attitűdhöz hozzátartozik, hogy a publikum szinte belógjon a hangművész aurájába. Saját készítésű, drótdzsungellel borított eszközéből vad és határt nem ismerő törzsi ritmusokat csal ki - melyek azonban szépen beleágyazódnak egy szinte indusztriális hangulatú fekete zajba. Mindezt még megkavarják a zenébe kevert egzotikus hangszerfutamok és dallamfoszlányok - néha az az érzésünk, hogy egy komplett aluljárós amerindián pánsípzenekart daráltak bele a zajtechnó masszába. A bő negyvenperces, rendkívül intenzív produkciót tovább is hallgatná az ekkor már az asztal körül szinte teljes sötétségben örvénylő publikum - de Swanson ennyi idő alatt is teljes és csorbítatlan élményt nyújt a hallgatóinak.

Trafó, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.