Koncert

Avishai Cohen Trio

Zene

A 47 éves bőgőst a legsikeresebb izraeli jazzexportcikknek nevezik, noha a rock, a latin zene és a funk sem áll távol tőle. A lengyel, portugál és spanyol gyökerekkel is rendelkező zenész mindezt most Budapestnek is bebizonyította, ráadásul másfél órás fellépése után az is elégedetten hagyta el a koncerttermet, aki a lágyabb, klasszikusabb jazzt kedveli, az is, aki nem retten vissza némi rockos-folkos beütéstől vagy éppen az akusztikusan előadott zsidó-spanyol ún. ladinóktól.

Cohen nyughatatlan személyisége a zenéjében is kitűnően tükröződik: idekap, odakap, nagybőgőzik, basszusgitározik, énekel, konferál és körberohangál a színpadon, száz fokon ég, de mindent jól csinál. Persze van, amit jobban: hiába kezdett basszgitárosként, a nagybőgő az ő igazi hangszere, az energiáit jobban tudja levezetni rajta. Elemében van akkor is, ha énekel, így hát decens-ülős jazzkoncertnek nyoma sincs, Cohen fieszta hangulatot varázsol a bársonyszékek közé. Erős karakterével nehéz versenyezni, de két zenésztársának olykor sikerül: Noam David a dobok mögött, Omri Mor pedig a billentyűkön csillogtatja meg kivételes tehetségét, főként a koncert második felében, amikor a frontember kicsit hátrébb húzódik, és hagyja kibontakozni őket. Cohen úgy tudja lehengerelni közönségét, hogy nem érzi az ember soknak, sőt zene iránti szenvedélyét és határtalan életkedvét átragasztva a hallgatóságára, felvillanyozza és lelkesíti őket. Helyben két visszatapsolás, otthon pedig még jó pár óra erejéig.

Müpa, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.