Koncert

Avishai Cohen Trio

Zene

A 47 éves bőgőst a legsikeresebb izraeli jazzexportcikknek nevezik, noha a rock, a latin zene és a funk sem áll távol tőle. A lengyel, portugál és spanyol gyökerekkel is rendelkező zenész mindezt most Budapestnek is bebizonyította, ráadásul másfél órás fellépése után az is elégedetten hagyta el a koncerttermet, aki a lágyabb, klasszikusabb jazzt kedveli, az is, aki nem retten vissza némi rockos-folkos beütéstől vagy éppen az akusztikusan előadott zsidó-spanyol ún. ladinóktól.

Cohen nyughatatlan személyisége a zenéjében is kitűnően tükröződik: idekap, odakap, nagybőgőzik, basszusgitározik, énekel, konferál és körberohangál a színpadon, száz fokon ég, de mindent jól csinál. Persze van, amit jobban: hiába kezdett basszgitárosként, a nagybőgő az ő igazi hangszere, az energiáit jobban tudja levezetni rajta. Elemében van akkor is, ha énekel, így hát decens-ülős jazzkoncertnek nyoma sincs, Cohen fieszta hangulatot varázsol a bársonyszékek közé. Erős karakterével nehéz versenyezni, de két zenésztársának olykor sikerül: Noam David a dobok mögött, Omri Mor pedig a billentyűkön csillogtatja meg kivételes tehetségét, főként a koncert második felében, amikor a frontember kicsit hátrébb húzódik, és hagyja kibontakozni őket. Cohen úgy tudja lehengerelni közönségét, hogy nem érzi az ember soknak, sőt zene iránti szenvedélyét és határtalan életkedvét átragasztva a hallgatóságára, felvillanyozza és lelkesíti őket. Helyben két visszatapsolás, otthon pedig még jó pár óra erejéig.

Müpa, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.