Koncert

Bach négyszer

Dmitrij Szinkovszkij és az Aura Musicale a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2017. november 19.

Zene

Ha barokkhegedűsökről esik szó, ilyen nevek jutnak eszünkbe: Jaap Schröder, Alice Harnoncourt, Sigiswald Kuijken, Simon Standage, Catherine Mackintosh, Monica Huggett, Andrew Manze – orosz művészt kevesen említenének. Legalábbis a korábbi években így volt ez, pár esztendeje azonban feltűnt Dmitrij Szinkovszkij (1980), s ma már ő is érdemi szereplője a mezőnynek.

A magyar közönség is hallhatta, amikor 2013 novemberében a Müpában járt Joyce DiDonato (a Drama Queens-koncerttel), ő vezette a koloratúrmezzót kísérő Il Complesso Barocco együttesét, 2016 áprilisában pedig, Julia Lezsnyeva Händel Itáliában című estjén – immár a Voce Strumentale élén – nemcsak a „pihenőszámként” beiktatott hegedűversenyeket szólaltatta meg, de az egyik ráadásban a szoprán oldalán kontratenorként is pazar teljesítményt nyújtott. E téren tehát Julia Fischer rokona, a kétlaki muzsikusok egy kézen megszámlálható, szűk csapatának tagja. Rendkívül szuggesztív pódiumjelenség: aki egyszer hallotta, később is utazna a kedvéért pár villamosmegállót – ezért is mentem el a Zeneakadémia Bach mindenkor estjére, amelyen ő volt az Aura Musicale egyik szólistája.

De ne legyünk igazságtalanok, érdekelt Máté Balázs nagy múltú, remek együttese is, amellyel régen találkoztam, s amely most is kitűnően felkészítve, magas színvonalon játszott. Négy Bach-művet hallottunk: az első részben három hangszeres slágert, a szünet után egy vokális ritkaságot, az oly sok szakrális zenét alkotó mesternek ez alkalommal mindvégig világi portréját szemlélve, különböző nézőpontokból. A kezdet rögtön vaskos csalódás: a d-moll hegedűversenyt (BWV 1052) nemcsak azért volt lelombozó hallgatni, mert Szinkovszkij bánatomra csúnya, nyekergő-csikorgó, salakos hangon játszott – ezt még elfogadtam volna, hiszen Antonini és az Il Giardino Armonico már rég megtanította a közönséget arra, hogy az affektusgazdag hegedülés (és általában a kifejező barokk hangszerjáték) nem mindig és nem feltétlenül szép. Másról volt szó: ez az erőszakos, hajszolt, nyugtalan és demonstratívan virtuózkodó hangszerjáték nem illik Bachhoz – ő sohasem ilyen. Bach és a virtuozitás fitogtatása? Hát nem.

Szerencsére az első rész befejező számaként Szinkovszkij egészen más arcát mutatta. A 4. brandenburgi verseny (BWV 1049) megszólaltatásakor ugyanis a két angyalhangon csevegő furulyás, Dozler Bettina és Prehoffer Gábor társaként jórészt kamarazenélnie kellett, ezért visszafogottabban és kevésbé offenzívan játszott – bár a jó értelemben vett technikai mutatványokról szerencsére itt sem kellett lemondania, hiszen a 4. brandenburgihoz Bach olykor sistergően bravúros hegedűszólamot írt (fitogtatás azonban itt sincs). A két mű között, az első rész második számaként hangzott fel a h-moll szvit (BWV 1067), amelyet hangsúlyozottan – és üdvözlendő módon – kamaraműként (öt vonós, csembaló, fuvola) adtak elő, ily módon segítve Verena Fischer tartalmas, mozgékony, intelligensen tagolt és érzelemgazdag szólóinak érvényesülését. A barokkfuvola, mint tudjuk, igen halk – nagyobb együttes elnyomta volna a hangját.

A megbékített Aeolus (Der zufriedengestellte Aeolus, BWV 205) világi kantáta a maga allegorikus cselekményével és mitológiai alakjaival a közszeretetnek örvendő lipcsei jogászprofesszort, August Friedrich Müllert köszöntötte névnapján, 1725. augusztus 3-án. Kedvesség, humor, életöröm jellemezte az előadást, amelynek szuggesztivitásához és hangzáspompájához a Nemes László Norbert vezette Új Liszt Ferenc Kamarakórus dús zamatú, lendületes éneke járult hozzá. A négy szólista mezőnyéből magasan kiemelkedett Theodora Raftis (szoprán – Pallas Athéné), Dominik Wörner (basszus – Aeolus) is tisztes színvonalat képviselt, Megyesi Schwartz Lúcia (alt – Pomona) és Szigetvári Dávid (tenor – Zephyrus) vokálisan és kifejezés dolgában egyaránt halványabb teljesítményt nyújtott. Máté Balázs a teljes est során mindvégig nagy biztonsággal és világos koncepciót sugallva irányította együttesét.

Zeneakadémia, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.