Koncert

Bach négyszer

Dmitrij Szinkovszkij és az Aura Musicale a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2017. november 19.

Zene

Ha barokkhegedűsökről esik szó, ilyen nevek jutnak eszünkbe: Jaap Schröder, Alice Harnoncourt, Sigiswald Kuijken, Simon Standage, Catherine Mackintosh, Monica Huggett, Andrew Manze – orosz művészt kevesen említenének. Legalábbis a korábbi években így volt ez, pár esztendeje azonban feltűnt Dmitrij Szinkovszkij (1980), s ma már ő is érdemi szereplője a mezőnynek.

A magyar közönség is hallhatta, amikor 2013 novemberében a Müpában járt Joyce DiDonato (a Drama Queens-koncerttel), ő vezette a koloratúrmezzót kísérő Il Complesso Barocco együttesét, 2016 áprilisában pedig, Julia Lezsnyeva Händel Itáliában című estjén – immár a Voce Strumentale élén – nemcsak a „pihenőszámként” beiktatott hegedűversenyeket szólaltatta meg, de az egyik ráadásban a szoprán oldalán kontratenorként is pazar teljesítményt nyújtott. E téren tehát Julia Fischer rokona, a kétlaki muzsikusok egy kézen megszámlálható, szűk csapatának tagja. Rendkívül szuggesztív pódiumjelenség: aki egyszer hallotta, később is utazna a kedvéért pár villamosmegállót – ezért is mentem el a Zeneakadémia Bach mindenkor estjére, amelyen ő volt az Aura Musicale egyik szólistája.

De ne legyünk igazságtalanok, érdekelt Máté Balázs nagy múltú, remek együttese is, amellyel régen találkoztam, s amely most is kitűnően felkészítve, magas színvonalon játszott. Négy Bach-művet hallottunk: az első részben három hangszeres slágert, a szünet után egy vokális ritkaságot, az oly sok szakrális zenét alkotó mesternek ez alkalommal mindvégig világi portréját szemlélve, különböző nézőpontokból. A kezdet rögtön vaskos csalódás: a d-moll hegedűversenyt (BWV 1052) nemcsak azért volt lelombozó hallgatni, mert Szinkovszkij bánatomra csúnya, nyekergő-csikorgó, salakos hangon játszott – ezt még elfogadtam volna, hiszen Antonini és az Il Giardino Armonico már rég megtanította a közönséget arra, hogy az affektusgazdag hegedülés (és általában a kifejező barokk hangszerjáték) nem mindig és nem feltétlenül szép. Másról volt szó: ez az erőszakos, hajszolt, nyugtalan és demonstratívan virtuózkodó hangszerjáték nem illik Bachhoz – ő sohasem ilyen. Bach és a virtuozitás fitogtatása? Hát nem.

Szerencsére az első rész befejező számaként Szinkovszkij egészen más arcát mutatta. A 4. brandenburgi verseny (BWV 1049) megszólaltatásakor ugyanis a két angyalhangon csevegő furulyás, Dozler Bettina és Prehoffer Gábor társaként jórészt kamarazenélnie kellett, ezért visszafogottabban és kevésbé offenzívan játszott – bár a jó értelemben vett technikai mutatványokról szerencsére itt sem kellett lemondania, hiszen a 4. brandenburgihoz Bach olykor sistergően bravúros hegedűszólamot írt (fitogtatás azonban itt sincs). A két mű között, az első rész második számaként hangzott fel a h-moll szvit (BWV 1067), amelyet hangsúlyozottan – és üdvözlendő módon – kamaraműként (öt vonós, csembaló, fuvola) adtak elő, ily módon segítve Verena Fischer tartalmas, mozgékony, intelligensen tagolt és érzelemgazdag szólóinak érvényesülését. A barokkfuvola, mint tudjuk, igen halk – nagyobb együttes elnyomta volna a hangját.

A megbékített Aeolus (Der zufriedengestellte Aeolus, BWV 205) világi kantáta a maga allegorikus cselekményével és mitológiai alakjaival a közszeretetnek örvendő lipcsei jogászprofesszort, August Friedrich Müllert köszöntötte névnapján, 1725. augusztus 3-án. Kedvesség, humor, életöröm jellemezte az előadást, amelynek szuggesztivitásához és hangzáspompájához a Nemes László Norbert vezette Új Liszt Ferenc Kamarakórus dús zamatú, lendületes éneke járult hozzá. A négy szólista mezőnyéből magasan kiemelkedett Theodora Raftis (szoprán – Pallas Athéné), Dominik Wörner (basszus – Aeolus) is tisztes színvonalat képviselt, Megyesi Schwartz Lúcia (alt – Pomona) és Szigetvári Dávid (tenor – Zephyrus) vokálisan és kifejezés dolgában egyaránt halványabb teljesítményt nyújtott. Máté Balázs a teljes est során mindvégig nagy biztonsággal és világos koncepciót sugallva irányította együttesét.

Zeneakadémia, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.