Koncert

Bach négyszer

Dmitrij Szinkovszkij és az Aura Musicale a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2017. november 19.

Zene

Ha barokkhegedűsökről esik szó, ilyen nevek jutnak eszünkbe: Jaap Schröder, Alice Harnoncourt, Sigiswald Kuijken, Simon Standage, Catherine Mackintosh, Monica Huggett, Andrew Manze – orosz művészt kevesen említenének. Legalábbis a korábbi években így volt ez, pár esztendeje azonban feltűnt Dmitrij Szinkovszkij (1980), s ma már ő is érdemi szereplője a mezőnynek.

A magyar közönség is hallhatta, amikor 2013 novemberében a Müpában járt Joyce DiDonato (a Drama Queens-koncerttel), ő vezette a koloratúrmezzót kísérő Il Complesso Barocco együttesét, 2016 áprilisában pedig, Julia Lezsnyeva Händel Itáliában című estjén – immár a Voce Strumentale élén – nemcsak a „pihenőszámként” beiktatott hegedűversenyeket szólaltatta meg, de az egyik ráadásban a szoprán oldalán kontratenorként is pazar teljesítményt nyújtott. E téren tehát Julia Fischer rokona, a kétlaki muzsikusok egy kézen megszámlálható, szűk csapatának tagja. Rendkívül szuggesztív pódiumjelenség: aki egyszer hallotta, később is utazna a kedvéért pár villamosmegállót – ezért is mentem el a Zeneakadémia Bach mindenkor estjére, amelyen ő volt az Aura Musicale egyik szólistája.

De ne legyünk igazságtalanok, érdekelt Máté Balázs nagy múltú, remek együttese is, amellyel régen találkoztam, s amely most is kitűnően felkészítve, magas színvonalon játszott. Négy Bach-művet hallottunk: az első részben három hangszeres slágert, a szünet után egy vokális ritkaságot, az oly sok szakrális zenét alkotó mesternek ez alkalommal mindvégig világi portréját szemlélve, különböző nézőpontokból. A kezdet rögtön vaskos csalódás: a d-moll hegedűversenyt (BWV 1052) nemcsak azért volt lelombozó hallgatni, mert Szinkovszkij bánatomra csúnya, nyekergő-csikorgó, salakos hangon játszott – ezt még elfogadtam volna, hiszen Antonini és az Il Giardino Armonico már rég megtanította a közönséget arra, hogy az affektusgazdag hegedülés (és általában a kifejező barokk hangszerjáték) nem mindig és nem feltétlenül szép. Másról volt szó: ez az erőszakos, hajszolt, nyugtalan és demonstratívan virtuózkodó hangszerjáték nem illik Bachhoz – ő sohasem ilyen. Bach és a virtuozitás fitogtatása? Hát nem.

Szerencsére az első rész befejező számaként Szinkovszkij egészen más arcát mutatta. A 4. brandenburgi verseny (BWV 1049) megszólaltatásakor ugyanis a két angyalhangon csevegő furulyás, Dozler Bettina és Prehoffer Gábor társaként jórészt kamarazenélnie kellett, ezért visszafogottabban és kevésbé offenzívan játszott – bár a jó értelemben vett technikai mutatványokról szerencsére itt sem kellett lemondania, hiszen a 4. brandenburgihoz Bach olykor sistergően bravúros hegedűszólamot írt (fitogtatás azonban itt sincs). A két mű között, az első rész második számaként hangzott fel a h-moll szvit (BWV 1067), amelyet hangsúlyozottan – és üdvözlendő módon – kamaraműként (öt vonós, csembaló, fuvola) adtak elő, ily módon segítve Verena Fischer tartalmas, mozgékony, intelligensen tagolt és érzelemgazdag szólóinak érvényesülését. A barokkfuvola, mint tudjuk, igen halk – nagyobb együttes elnyomta volna a hangját.

A megbékített Aeolus (Der zufriedengestellte Aeolus, BWV 205) világi kantáta a maga allegorikus cselekményével és mitológiai alakjaival a közszeretetnek örvendő lipcsei jogászprofesszort, August Friedrich Müllert köszöntötte névnapján, 1725. augusztus 3-án. Kedvesség, humor, életöröm jellemezte az előadást, amelynek szuggesztivitásához és hangzáspompájához a Nemes László Norbert vezette Új Liszt Ferenc Kamarakórus dús zamatú, lendületes éneke járult hozzá. A négy szólista mezőnyéből magasan kiemelkedett Theodora Raftis (szoprán – Pallas Athéné), Dominik Wörner (basszus – Aeolus) is tisztes színvonalat képviselt, Megyesi Schwartz Lúcia (alt – Pomona) és Szigetvári Dávid (tenor – Zephyrus) vokálisan és kifejezés dolgában egyaránt halványabb teljesítményt nyújtott. Máté Balázs a teljes est során mindvégig nagy biztonsággal és világos koncepciót sugallva irányította együttesét.

Zeneakadémia, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.