Koncert

Bach négyszer

Dmitrij Szinkovszkij és az Aura Musicale a Zeneakadémián

  • Csengery Kristóf
  • 2017. november 19.

Zene

Ha barokkhegedűsökről esik szó, ilyen nevek jutnak eszünkbe: Jaap Schröder, Alice Harnoncourt, Sigiswald Kuijken, Simon Standage, Catherine Mackintosh, Monica Huggett, Andrew Manze – orosz művészt kevesen említenének. Legalábbis a korábbi években így volt ez, pár esztendeje azonban feltűnt Dmitrij Szinkovszkij (1980), s ma már ő is érdemi szereplője a mezőnynek.

A magyar közönség is hallhatta, amikor 2013 novemberében a Müpában járt Joyce DiDonato (a Drama Queens-koncerttel), ő vezette a koloratúrmezzót kísérő Il Complesso Barocco együttesét, 2016 áprilisában pedig, Julia Lezsnyeva Händel Itáliában című estjén – immár a Voce Strumentale élén – nemcsak a „pihenőszámként” beiktatott hegedűversenyeket szólaltatta meg, de az egyik ráadásban a szoprán oldalán kontratenorként is pazar teljesítményt nyújtott. E téren tehát Julia Fischer rokona, a kétlaki muzsikusok egy kézen megszámlálható, szűk csapatának tagja. Rendkívül szuggesztív pódiumjelenség: aki egyszer hallotta, később is utazna a kedvéért pár villamosmegállót – ezért is mentem el a Zeneakadémia Bach mindenkor estjére, amelyen ő volt az Aura Musicale egyik szólistája.

De ne legyünk igazságtalanok, érdekelt Máté Balázs nagy múltú, remek együttese is, amellyel régen találkoztam, s amely most is kitűnően felkészítve, magas színvonalon játszott. Négy Bach-művet hallottunk: az első részben három hangszeres slágert, a szünet után egy vokális ritkaságot, az oly sok szakrális zenét alkotó mesternek ez alkalommal mindvégig világi portréját szemlélve, különböző nézőpontokból. A kezdet rögtön vaskos csalódás: a d-moll hegedűversenyt (BWV 1052) nemcsak azért volt lelombozó hallgatni, mert Szinkovszkij bánatomra csúnya, nyekergő-csikorgó, salakos hangon játszott – ezt még elfogadtam volna, hiszen Antonini és az Il Giardino Armonico már rég megtanította a közönséget arra, hogy az affektusgazdag hegedülés (és általában a kifejező barokk hangszerjáték) nem mindig és nem feltétlenül szép. Másról volt szó: ez az erőszakos, hajszolt, nyugtalan és demonstratívan virtuózkodó hangszerjáték nem illik Bachhoz – ő sohasem ilyen. Bach és a virtuozitás fitogtatása? Hát nem.

Szerencsére az első rész befejező számaként Szinkovszkij egészen más arcát mutatta. A 4. brandenburgi verseny (BWV 1049) megszólaltatásakor ugyanis a két angyalhangon csevegő furulyás, Dozler Bettina és Prehoffer Gábor társaként jórészt kamarazenélnie kellett, ezért visszafogottabban és kevésbé offenzívan játszott – bár a jó értelemben vett technikai mutatványokról szerencsére itt sem kellett lemondania, hiszen a 4. brandenburgihoz Bach olykor sistergően bravúros hegedűszólamot írt (fitogtatás azonban itt sincs). A két mű között, az első rész második számaként hangzott fel a h-moll szvit (BWV 1067), amelyet hangsúlyozottan – és üdvözlendő módon – kamaraműként (öt vonós, csembaló, fuvola) adtak elő, ily módon segítve Verena Fischer tartalmas, mozgékony, intelligensen tagolt és érzelemgazdag szólóinak érvényesülését. A barokkfuvola, mint tudjuk, igen halk – nagyobb együttes elnyomta volna a hangját.

A megbékített Aeolus (Der zufriedengestellte Aeolus, BWV 205) világi kantáta a maga allegorikus cselekményével és mitológiai alakjaival a közszeretetnek örvendő lipcsei jogászprofesszort, August Friedrich Müllert köszöntötte névnapján, 1725. augusztus 3-án. Kedvesség, humor, életöröm jellemezte az előadást, amelynek szuggesztivitásához és hangzáspompájához a Nemes László Norbert vezette Új Liszt Ferenc Kamarakórus dús zamatú, lendületes éneke járult hozzá. A négy szólista mezőnyéből magasan kiemelkedett Theodora Raftis (szoprán – Pallas Athéné), Dominik Wörner (basszus – Aeolus) is tisztes színvonalat képviselt, Megyesi Schwartz Lúcia (alt – Pomona) és Szigetvári Dávid (tenor – Zephyrus) vokálisan és kifejezés dolgában egyaránt halványabb teljesítményt nyújtott. Máté Balázs a teljes est során mindvégig nagy biztonsággal és világos koncepciót sugallva irányította együttesét.

Zeneakadémia, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.