Koncert

Felabration Budapest 2017

  • m.l.t.
  • 2017. november 19.

Zene

A nigériai Fela Kuti az afrikai világzene legnagyobb hatású alakja volt – és az is maradt, miután 1997-ben magával ragadta az AIDS. Afrobeatnek nevezett zenéjében egyesítette James Brown funkyját a ghánai „high life” tánczenekarok veretes hangzásával, ám abban, hogy ikonná vált, a nigériai katonai rezsimmel való harca is komoly szerepet játszott. Ez elég brutális módon zajlott: börtönnel, száműzetéssel és fegyveres összecsapásokkal, amelyek során megölték az édesanyját és megerőszakolták a feleségeit. De legendás volt Fela magánélete is: súlyos excentrikussággal, szexizmussal, önzéssel, függőséggel. Afféle „mocskos” isten volt, amilyen Miles Davis vagy James Brown.

Halála után nyomban beindult az afrobeat revival. Előbb a fiainak (Feminek és Seannak), illetve rangosabb zenésztársainak (Tony Allennek és Dele Sosiminak) köszönhetően, aztán egy globális robbanással, mindenütt. Ennek része az először 1998-ban, Lagosban rendezett Felabration is, mintegy megidézve a megidézhetetlent: filmvetítéssel, előadásokkal és koncerttel.

Nálunk, hál’ isten, a sorozat mögé állt a Trafó, és ami a lényeg, felsorakozott két focicsapatnyi zenész. Játszottak korábban funkyt – a Qualitonsban vagy az Amoebában –, de most egy extra adagot kellett lenyomniuk. Ráadásul úgy, hogy partiban legyenek az élükre álló billentyűs-énekes Dele Sosimival is. Két és fél napjuk volt, hogy összepróbálják Fela számait, és láss csodát, meggyőzően működött a cucc. Oké, a fúvósoknál olykor érződött valami bátortalanság, de Dele frontemberként és karmesterként is szárnyakat adott nekik. Az öt fúvós mellett öt ütős, három gitáros és két billentyűs alkotta a bandát, de egy-egy számba beszálltak az Akkezdet Phiai és a Slow Village rapperei, valamint az Irie Maffiából Sena és a Chalabanból Saïd Tichiti is, egy kis hidacskát képezve Nigéria és Magyarország, illetve a múlt és a jelen között. Bár még az is lehet, hogy ez a jövő!

Trafó, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.