Koncert

Felabration Budapest 2017

  • m.l.t.
  • 2017. november 19.

Zene

A nigériai Fela Kuti az afrikai világzene legnagyobb hatású alakja volt – és az is maradt, miután 1997-ben magával ragadta az AIDS. Afrobeatnek nevezett zenéjében egyesítette James Brown funkyját a ghánai „high life” tánczenekarok veretes hangzásával, ám abban, hogy ikonná vált, a nigériai katonai rezsimmel való harca is komoly szerepet játszott. Ez elég brutális módon zajlott: börtönnel, száműzetéssel és fegyveres összecsapásokkal, amelyek során megölték az édesanyját és megerőszakolták a feleségeit. De legendás volt Fela magánélete is: súlyos excentrikussággal, szexizmussal, önzéssel, függőséggel. Afféle „mocskos” isten volt, amilyen Miles Davis vagy James Brown.

Halála után nyomban beindult az afrobeat revival. Előbb a fiainak (Feminek és Seannak), illetve rangosabb zenésztársainak (Tony Allennek és Dele Sosiminak) köszönhetően, aztán egy globális robbanással, mindenütt. Ennek része az először 1998-ban, Lagosban rendezett Felabration is, mintegy megidézve a megidézhetetlent: filmvetítéssel, előadásokkal és koncerttel.

Nálunk, hál’ isten, a sorozat mögé állt a Trafó, és ami a lényeg, felsorakozott két focicsapatnyi zenész. Játszottak korábban funkyt – a Qualitonsban vagy az Amoebában –, de most egy extra adagot kellett lenyomniuk. Ráadásul úgy, hogy partiban legyenek az élükre álló billentyűs-énekes Dele Sosimival is. Két és fél napjuk volt, hogy összepróbálják Fela számait, és láss csodát, meggyőzően működött a cucc. Oké, a fúvósoknál olykor érződött valami bátortalanság, de Dele frontemberként és karmesterként is szárnyakat adott nekik. Az öt fúvós mellett öt ütős, három gitáros és két billentyűs alkotta a bandát, de egy-egy számba beszálltak az Akkezdet Phiai és a Slow Village rapperei, valamint az Irie Maffiából Sena és a Chalabanból Saïd Tichiti is, egy kis hidacskát képezve Nigéria és Magyarország, illetve a múlt és a jelen között. Bár még az is lehet, hogy ez a jövő!

Trafó, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.