Koncert

Felabration Budapest 2017

  • m.l.t.
  • 2017. november 19.

Zene

A nigériai Fela Kuti az afrikai világzene legnagyobb hatású alakja volt – és az is maradt, miután 1997-ben magával ragadta az AIDS. Afrobeatnek nevezett zenéjében egyesítette James Brown funkyját a ghánai „high life” tánczenekarok veretes hangzásával, ám abban, hogy ikonná vált, a nigériai katonai rezsimmel való harca is komoly szerepet játszott. Ez elég brutális módon zajlott: börtönnel, száműzetéssel és fegyveres összecsapásokkal, amelyek során megölték az édesanyját és megerőszakolták a feleségeit. De legendás volt Fela magánélete is: súlyos excentrikussággal, szexizmussal, önzéssel, függőséggel. Afféle „mocskos” isten volt, amilyen Miles Davis vagy James Brown.

Halála után nyomban beindult az afrobeat revival. Előbb a fiainak (Feminek és Seannak), illetve rangosabb zenésztársainak (Tony Allennek és Dele Sosiminak) köszönhetően, aztán egy globális robbanással, mindenütt. Ennek része az először 1998-ban, Lagosban rendezett Felabration is, mintegy megidézve a megidézhetetlent: filmvetítéssel, előadásokkal és koncerttel.

Nálunk, hál’ isten, a sorozat mögé állt a Trafó, és ami a lényeg, felsorakozott két focicsapatnyi zenész. Játszottak korábban funkyt – a Qualitonsban vagy az Amoebában –, de most egy extra adagot kellett lenyomniuk. Ráadásul úgy, hogy partiban legyenek az élükre álló billentyűs-énekes Dele Sosimival is. Két és fél napjuk volt, hogy összepróbálják Fela számait, és láss csodát, meggyőzően működött a cucc. Oké, a fúvósoknál olykor érződött valami bátortalanság, de Dele frontemberként és karmesterként is szárnyakat adott nekik. Az öt fúvós mellett öt ütős, három gitáros és két billentyűs alkotta a bandát, de egy-egy számba beszálltak az Akkezdet Phiai és a Slow Village rapperei, valamint az Irie Maffiából Sena és a Chalabanból Saïd Tichiti is, egy kis hidacskát képezve Nigéria és Magyarország, illetve a múlt és a jelen között. Bár még az is lehet, hogy ez a jövő!

Trafó, október 14.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.