Azonnal hat - R.E.M.: Accelerate (lemez)

  • Hó Márton
  • 2008. április 10.

Zene

Egészen kevés kulcsfontosságú zenekar van a rocktörténelemben, amely még huszon- vagy harmincakárhány év után is képes a megújulásra. Az újjászületés fogalma hordoz magában valami gyanús, az aktuális lemez megjelenéséhez időzített marketingtartalmat - mégis, időről időre akad olyan rockdinoszaurusz, amely a halványabb próbálkozások után ismét elő tud állni újnak ható anyaggal. A kilencvenes években a Depeche Mode és a U2 volt ilyen, ám ha a kétezres évekből kellene rábökni efféle zenekarra, akkor már kissé zavarba jönnénk. Az R.E.M. szerencsére még időben jelentette meg új lemezét.

Egészen kevés kulcsfontosságú zenekar van a rocktörténelemben, amely még huszon- vagy harmincakárhány év után is képes a megújulásra. Az újjászületés fogalma hordoz magában valami gyanús, az aktuális lemez megjelenéséhez időzített marketingtartalmat - mégis, időről időre akad olyan rockdinoszaurusz, amely a halványabb próbálkozások után ismét elő tud állni újnak ható anyaggal. A kilencvenes években a Depeche Mode és a U2 volt ilyen, ám ha a kétezres évekből kellene rábökni efféle zenekarra, akkor már kissé zavarba jönnénk. Az R.E.M. szerencsére még időben jelentette meg új lemezét.

Persze nem azt állítjuk, hogy az elmúlt évtizedben megjelent sorlemezei (Up, Reveal, Around The Sun) teljesen érdektelenek lettek volna, annyi történt csak, hogy a dobos-alapító tag Bill Berry '97-es távozása után valami elveszett Michael Stipe-ék kraftos és ízes dalaiból, amelyek a nyolcvanas-kilencvenes évek meghatározó és kiemelkedő popzenekarává tették az R.E.M.-et (halld: Green, Monster, Automatic For The People).

Az új producerrel (Jacknife Lee, aki többek között U2-, Snow Patrol- és Kasabian-lemezeken dolgozott) felvett Accelerate viszont azonnal hat. Feszes, első hallásra fülbemászó, karakteres popdalok sorakoznak egymás után - Michael Stipe több helyen is nyilatkozta, hogy a lemezre nagy hatással volt a T. Rex, de valószínűleg ettől függetlenül is érezték, hogy a mai, gitárcentrikus mezőnyben fel kell kötniük a nadrágot, és nem lehet középtempós számokkal és balladákkal előállni. Az első három dal például színtiszta rock'n'roll, különösen R.E.M.-viszonylatban: a gyors tempójú, programadó Living Well Is The Best Revenge, a Man-sized Wreath lendületes garázsrockja és a tökéletes, jó értelemben vett slágerdal, a Supernatural Superserious egyből magával ragad. Peter Buck gitáros ismét főszerepet kapott, Michael Stipe dögösebb, mint valaha, Mike Mills pedig, aki kifogástalan basszusgitáros, sajátos vokáljaival támogatja meg a karcos és markáns számokat. A Mr. Richards egészen bizarr, fülbemászó parafrázis (mintha egy Simon & Garfunkel-dalt garázsrockosítottak volna), a címadó dal pedig a Monster időszakát értelmezi át.

A lemez a végére szépen kiteljesedik: a Horse To Water az It's The End Of The World testvérdalaként is értelmezhető, majd az energikus szürreálpop, az I'm Gonna DJ zárja a "gyorsuló szemmozgás" idei albumát: nem is gondoltuk volna, de ezzel a velős és masszív 35 perces lemezzel újra ereje teljében van az R.E.M. - alig várjuk, hogy élőben hallhassuk a Sziget Nagyszínpadán.

Warner, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.