Azonnal hat - R.E.M.: Accelerate (lemez)

  • Hó Márton
  • 2008. április 10.

Zene

Egészen kevés kulcsfontosságú zenekar van a rocktörténelemben, amely még huszon- vagy harmincakárhány év után is képes a megújulásra. Az újjászületés fogalma hordoz magában valami gyanús, az aktuális lemez megjelenéséhez időzített marketingtartalmat - mégis, időről időre akad olyan rockdinoszaurusz, amely a halványabb próbálkozások után ismét elő tud állni újnak ható anyaggal. A kilencvenes években a Depeche Mode és a U2 volt ilyen, ám ha a kétezres évekből kellene rábökni efféle zenekarra, akkor már kissé zavarba jönnénk. Az R.E.M. szerencsére még időben jelentette meg új lemezét.

Egészen kevés kulcsfontosságú zenekar van a rocktörténelemben, amely még huszon- vagy harmincakárhány év után is képes a megújulásra. Az újjászületés fogalma hordoz magában valami gyanús, az aktuális lemez megjelenéséhez időzített marketingtartalmat - mégis, időről időre akad olyan rockdinoszaurusz, amely a halványabb próbálkozások után ismét elő tud állni újnak ható anyaggal. A kilencvenes években a Depeche Mode és a U2 volt ilyen, ám ha a kétezres évekből kellene rábökni efféle zenekarra, akkor már kissé zavarba jönnénk. Az R.E.M. szerencsére még időben jelentette meg új lemezét.

Persze nem azt állítjuk, hogy az elmúlt évtizedben megjelent sorlemezei (Up, Reveal, Around The Sun) teljesen érdektelenek lettek volna, annyi történt csak, hogy a dobos-alapító tag Bill Berry '97-es távozása után valami elveszett Michael Stipe-ék kraftos és ízes dalaiból, amelyek a nyolcvanas-kilencvenes évek meghatározó és kiemelkedő popzenekarává tették az R.E.M.-et (halld: Green, Monster, Automatic For The People).

Az új producerrel (Jacknife Lee, aki többek között U2-, Snow Patrol- és Kasabian-lemezeken dolgozott) felvett Accelerate viszont azonnal hat. Feszes, első hallásra fülbemászó, karakteres popdalok sorakoznak egymás után - Michael Stipe több helyen is nyilatkozta, hogy a lemezre nagy hatással volt a T. Rex, de valószínűleg ettől függetlenül is érezték, hogy a mai, gitárcentrikus mezőnyben fel kell kötniük a nadrágot, és nem lehet középtempós számokkal és balladákkal előállni. Az első három dal például színtiszta rock'n'roll, különösen R.E.M.-viszonylatban: a gyors tempójú, programadó Living Well Is The Best Revenge, a Man-sized Wreath lendületes garázsrockja és a tökéletes, jó értelemben vett slágerdal, a Supernatural Superserious egyből magával ragad. Peter Buck gitáros ismét főszerepet kapott, Michael Stipe dögösebb, mint valaha, Mike Mills pedig, aki kifogástalan basszusgitáros, sajátos vokáljaival támogatja meg a karcos és markáns számokat. A Mr. Richards egészen bizarr, fülbemászó parafrázis (mintha egy Simon & Garfunkel-dalt garázsrockosítottak volna), a címadó dal pedig a Monster időszakát értelmezi át.

A lemez a végére szépen kiteljesedik: a Horse To Water az It's The End Of The World testvérdalaként is értelmezhető, majd az energikus szürreálpop, az I'm Gonna DJ zárja a "gyorsuló szemmozgás" idei albumát: nem is gondoltuk volna, de ezzel a velős és masszív 35 perces lemezzel újra ereje teljében van az R.E.M. - alig várjuk, hogy élőben hallhassuk a Sziget Nagyszínpadán.

Warner, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.