mi a kotta?

Bele kell bolondulni

  • mi a kotta
  • 2018. június 30.

Zene

„Mivel soha nem volt részem az igazi szerelmi boldogságban, olyan emlékművet akarok állítani az álmok e legszebbikének, melyben a szerelem megfelelően van kifejezve az elejétől a végéig.” Ezekkel a búsan nagyralátó szavakkal magyarázta, illetve előlegezte meg zseniális barátjának és majdani apósának, Liszt Ferencnek a Trisztán és Izolda szerzői motivációját Richard Wagner 1854-ben, még jóval a nagy mű megalkotása előtt. Ez a szándék azután pár évvel később olyannyira a megvalósulás útjára lépett, hogy az még magát Wagnert is meglepte, sőt megijesztette, hiszen ahogy azt ekkori múzsájának, Mathilde Wesendonckné őnagyságának megírta: „Félek, hogy betiltják az operámat… Csak a középszerű előadás menthet meg. A tökéletes előadásokba belebolondulnának az emberek.” A belebolondulók, vagy legalábbis a Trisztánba életfogytig belebódulók közé Friedrich Nietzschét is bízvást odaszámíthatjuk, hiszen ő még Wagnerrel meghasonultában is ilyesformán értékelte a végül 1865-ben, Münchenben ősbemutatott zenedrámát: „De még egy oly veszedelmesen elbűvölő, borzongató, mégis édes végtelenséget árasztó művet, mint a Trisztán, mindmáig nem találtam – a művészetek bármely területén kutatok is utána. Ha fölzendül a Trisztán, Leonardo da Vinci minden idegensége elveszíti varázsát. Ez a mű a non plus ultra Wagner művészetében… Szegényes a világ annak, aki soha nem volt elég beteg e »pokolbeli kéjhez«: a misztikus kifejezés itt helyénvaló, mi több, elkerülhetetlen.”

A Trisztán és Izolda most a Budapesti Wagner-napok idei sorozatát nyitja majd, remélhetőleg bolondulni valóan tökéletes előadásban (Nemzeti Hangversenyterem, június 7., négy óra). A két emblematikus Wagner-címszerepben Peter Seiffert és Anja Kampe énekszavát hallhatjuk majd, de Marke királyként még Matti Salminen is itt lesz Cesare Lievi új rendezésében, vezényelni pedig a nagyszerű eseménysorozat nemtője, Fischer Ádám fog. Másnap, pénteken azután már A bolygó hollandi vár reánk ugyanitt: Kovalik Balázs 2015-ből ismerős rendezésében, és ezúttal a jeles német karmester, Michael Boder dirigálása mellett (Nemzeti Hangversenyterem, június 8., hat óra).

De mielőtt még fölibénk tornyosulnának Wagner zenedráma-kolosszusai, a megelőző hétvégét a barokk zene karcsúbb alkotásainak szentelhetjük. A Budapesti Fesztiválzenekar két koncertjén ugyanis a 76 esztendős spanyol régizene-félisten, a sálas Jordi Savall (képünkön) vendégeskedik majd a XVII. század legvégéről és a XVIII. század derekáról származó remekműveket sorra elmuzsikálva: Johann Sebastian Bachtól Georg Muffatig (Zeneakadémia, június 2. és 3., fél négy).

Kedden pedig az Erkel Színházban Richard Wagner utáni egyfelvonásos operák ígérkeznek (június 5., hét óra). A Kékszakállú 100 minifesztivál ezen estéjén Bartók Béla művének párdarabja Vajda Gergely és librettistája, Almási-Tóth András frivol humorú kortárs operája, a Barbie Blue lesz: koncertszerű formában, Kálnay Zsófia és Molnár Levente előadásában és a zeneszerző-karmester vezényletével megszólaltatva.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?