mi a kotta?

Bele kell bolondulni

  • mi a kotta
  • 2018. június 30.

Zene

„Mivel soha nem volt részem az igazi szerelmi boldogságban, olyan emlékművet akarok állítani az álmok e legszebbikének, melyben a szerelem megfelelően van kifejezve az elejétől a végéig.” Ezekkel a búsan nagyralátó szavakkal magyarázta, illetve előlegezte meg zseniális barátjának és majdani apósának, Liszt Ferencnek a Trisztán és Izolda szerzői motivációját Richard Wagner 1854-ben, még jóval a nagy mű megalkotása előtt. Ez a szándék azután pár évvel később olyannyira a megvalósulás útjára lépett, hogy az még magát Wagnert is meglepte, sőt megijesztette, hiszen ahogy azt ekkori múzsájának, Mathilde Wesendonckné őnagyságának megírta: „Félek, hogy betiltják az operámat… Csak a középszerű előadás menthet meg. A tökéletes előadásokba belebolondulnának az emberek.” A belebolondulók, vagy legalábbis a Trisztánba életfogytig belebódulók közé Friedrich Nietzschét is bízvást odaszámíthatjuk, hiszen ő még Wagnerrel meghasonultában is ilyesformán értékelte a végül 1865-ben, Münchenben ősbemutatott zenedrámát: „De még egy oly veszedelmesen elbűvölő, borzongató, mégis édes végtelenséget árasztó művet, mint a Trisztán, mindmáig nem találtam – a művészetek bármely területén kutatok is utána. Ha fölzendül a Trisztán, Leonardo da Vinci minden idegensége elveszíti varázsát. Ez a mű a non plus ultra Wagner művészetében… Szegényes a világ annak, aki soha nem volt elég beteg e »pokolbeli kéjhez«: a misztikus kifejezés itt helyénvaló, mi több, elkerülhetetlen.”

A Trisztán és Izolda most a Budapesti Wagner-napok idei sorozatát nyitja majd, remélhetőleg bolondulni valóan tökéletes előadásban (Nemzeti Hangversenyterem, június 7., négy óra). A két emblematikus Wagner-címszerepben Peter Seiffert és Anja Kampe énekszavát hallhatjuk majd, de Marke királyként még Matti Salminen is itt lesz Cesare Lievi új rendezésében, vezényelni pedig a nagyszerű eseménysorozat nemtője, Fischer Ádám fog. Másnap, pénteken azután már A bolygó hollandi vár reánk ugyanitt: Kovalik Balázs 2015-ből ismerős rendezésében, és ezúttal a jeles német karmester, Michael Boder dirigálása mellett (Nemzeti Hangversenyterem, június 8., hat óra).

De mielőtt még fölibénk tornyosulnának Wagner zenedráma-kolosszusai, a megelőző hétvégét a barokk zene karcsúbb alkotásainak szentelhetjük. A Budapesti Fesztiválzenekar két koncertjén ugyanis a 76 esztendős spanyol régizene-félisten, a sálas Jordi Savall (képünkön) vendégeskedik majd a XVII. század legvégéről és a XVIII. század derekáról származó remekműveket sorra elmuzsikálva: Johann Sebastian Bachtól Georg Muffatig (Zeneakadémia, június 2. és 3., fél négy).

Kedden pedig az Erkel Színházban Richard Wagner utáni egyfelvonásos operák ígérkeznek (június 5., hét óra). A Kékszakállú 100 minifesztivál ezen estéjén Bartók Béla művének párdarabja Vajda Gergely és librettistája, Almási-Tóth András frivol humorú kortárs operája, a Barbie Blue lesz: koncertszerű formában, Kálnay Zsófia és Molnár Levente előadásában és a zeneszerző-karmester vezényletével megszólaltatva.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.