mi a kotta?

Bele kell bolondulni

  • mi a kotta
  • 2018. június 30.

Zene

„Mivel soha nem volt részem az igazi szerelmi boldogságban, olyan emlékművet akarok állítani az álmok e legszebbikének, melyben a szerelem megfelelően van kifejezve az elejétől a végéig.” Ezekkel a búsan nagyralátó szavakkal magyarázta, illetve előlegezte meg zseniális barátjának és majdani apósának, Liszt Ferencnek a Trisztán és Izolda szerzői motivációját Richard Wagner 1854-ben, még jóval a nagy mű megalkotása előtt. Ez a szándék azután pár évvel később olyannyira a megvalósulás útjára lépett, hogy az még magát Wagnert is meglepte, sőt megijesztette, hiszen ahogy azt ekkori múzsájának, Mathilde Wesendonckné őnagyságának megírta: „Félek, hogy betiltják az operámat… Csak a középszerű előadás menthet meg. A tökéletes előadásokba belebolondulnának az emberek.” A belebolondulók, vagy legalábbis a Trisztánba életfogytig belebódulók közé Friedrich Nietzschét is bízvást odaszámíthatjuk, hiszen ő még Wagnerrel meghasonultában is ilyesformán értékelte a végül 1865-ben, Münchenben ősbemutatott zenedrámát: „De még egy oly veszedelmesen elbűvölő, borzongató, mégis édes végtelenséget árasztó művet, mint a Trisztán, mindmáig nem találtam – a művészetek bármely területén kutatok is utána. Ha fölzendül a Trisztán, Leonardo da Vinci minden idegensége elveszíti varázsát. Ez a mű a non plus ultra Wagner művészetében… Szegényes a világ annak, aki soha nem volt elég beteg e »pokolbeli kéjhez«: a misztikus kifejezés itt helyénvaló, mi több, elkerülhetetlen.”

A Trisztán és Izolda most a Budapesti Wagner-napok idei sorozatát nyitja majd, remélhetőleg bolondulni valóan tökéletes előadásban (Nemzeti Hangversenyterem, június 7., négy óra). A két emblematikus Wagner-címszerepben Peter Seiffert és Anja Kampe énekszavát hallhatjuk majd, de Marke királyként még Matti Salminen is itt lesz Cesare Lievi új rendezésében, vezényelni pedig a nagyszerű eseménysorozat nemtője, Fischer Ádám fog. Másnap, pénteken azután már A bolygó hollandi vár reánk ugyanitt: Kovalik Balázs 2015-ből ismerős rendezésében, és ezúttal a jeles német karmester, Michael Boder dirigálása mellett (Nemzeti Hangversenyterem, június 8., hat óra).

De mielőtt még fölibénk tornyosulnának Wagner zenedráma-kolosszusai, a megelőző hétvégét a barokk zene karcsúbb alkotásainak szentelhetjük. A Budapesti Fesztiválzenekar két koncertjén ugyanis a 76 esztendős spanyol régizene-félisten, a sálas Jordi Savall (képünkön) vendégeskedik majd a XVII. század legvégéről és a XVIII. század derekáról származó remekműveket sorra elmuzsikálva: Johann Sebastian Bachtól Georg Muffatig (Zeneakadémia, június 2. és 3., fél négy).

Kedden pedig az Erkel Színházban Richard Wagner utáni egyfelvonásos operák ígérkeznek (június 5., hét óra). A Kékszakállú 100 minifesztivál ezen estéjén Bartók Béla művének párdarabja Vajda Gergely és librettistája, Almási-Tóth András frivol humorú kortárs operája, a Barbie Blue lesz: koncertszerű formában, Kálnay Zsófia és Molnár Levente előadásában és a zeneszerző-karmester vezényletével megszólaltatva.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.