Lemez

Blue sPot: Százféle változatban

Zene

„Lassan meg kellene alapítani az Egymillióan a még több Cseh Tamás feldolgozás zenekarért csoportot” – egy zenészkolléga ironikusan így kommentálta a Facebookon a lemez megjelenését, és nekem is hasonló volt az első gondolatom. Persze a Cseh–Bereményi-életmű örök érvényű, így nem csoda, ha ennyi embert megihlet. Azonban a tisztelgések értékelésénél azt is figyelembe kell venni, mennyit adnak hozzá az eredetihez. Ha valaki csak korrektül eljátssza a számokat, az egy ponton túl egyszerűen kevés – pláne akkor, ha nemcsak élőben teszi, hanem egy egész stúdióalbumot szentel ennek a repertoárnak.

A Blue sPot lemezének erénye, hogy nagyon jól szól és csupa nagy sláger került rá (Budapest, A jobbik részem, Apa kalapja, Csönded vagyok, Illegalitásban stb.). De ebből adódnak a hiányosságai is: hallgatása közben nem lehet nem arra gondolni, hogy vajon miért is született meg, mi a létjogosultsága ennek a lemeznek? Az indoklás szerint az apropó egy jól sikerült koncert volt, ahol Cseh Tamás „harcostársai”, Földes László és Márta István is csatlakozott a zenekarhoz. Bárth János frontember ez után döntötte el, hogy felveszik a feldolgozott dalokat.

Bár unalmasnak nem nevezném a végeredményt, hiánypótlónak még kevésbé: nem érzem, hogy bármi pluszt adna, hacsak a teljes zenekaros hangszerelést nem tekintjük annak. Bárthnak még a hangszíne is hasonlít Cseh Tamáséhoz. Talán választhattak volna pár kevésbé ismert számot is a slágerek mellé, ebben a formában viszont nem más, mint egy ezerszer hallott best of válogatás.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.