Lemez

Blue sPot: Százféle változatban

Zene

„Lassan meg kellene alapítani az Egymillióan a még több Cseh Tamás feldolgozás zenekarért csoportot” – egy zenészkolléga ironikusan így kommentálta a Facebookon a lemez megjelenését, és nekem is hasonló volt az első gondolatom. Persze a Cseh–Bereményi-életmű örök érvényű, így nem csoda, ha ennyi embert megihlet. Azonban a tisztelgések értékelésénél azt is figyelembe kell venni, mennyit adnak hozzá az eredetihez. Ha valaki csak korrektül eljátssza a számokat, az egy ponton túl egyszerűen kevés – pláne akkor, ha nemcsak élőben teszi, hanem egy egész stúdióalbumot szentel ennek a repertoárnak.

A Blue sPot lemezének erénye, hogy nagyon jól szól és csupa nagy sláger került rá (Budapest, A jobbik részem, Apa kalapja, Csönded vagyok, Illegalitásban stb.). De ebből adódnak a hiányosságai is: hallgatása közben nem lehet nem arra gondolni, hogy vajon miért is született meg, mi a létjogosultsága ennek a lemeznek? Az indoklás szerint az apropó egy jól sikerült koncert volt, ahol Cseh Tamás „harcostársai”, Földes László és Márta István is csatlakozott a zenekarhoz. Bárth János frontember ez után döntötte el, hogy felveszik a feldolgozott dalokat.

Bár unalmasnak nem nevezném a végeredményt, hiánypótlónak még kevésbé: nem érzem, hogy bármi pluszt adna, hacsak a teljes zenekaros hangszerelést nem tekintjük annak. Bárthnak még a hangszíne is hasonlít Cseh Tamáséhoz. Talán választhattak volna pár kevésbé ismert számot is a slágerek mellé, ebben a formában viszont nem más, mint egy ezerszer hallott best of válogatás.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.