Lemez

Julianna Barwick: Heal­ing Is a Miracle

  • - minek -
  • 2020. augusztus 16.

Zene

Saját bevallása szerint a louisianai templomi kórusban eltöltött gyermekévek alakították ki Julianna Barwick fixációját a hol fenséges, hol nem evilágian álomszerű zenék és az emberi hangok iránt. Az évekig tudatosan lo-fi körülmények között alkotó (énekhangját rendszeresen egy fejhallgató segítségével rögzítő) művész munkafolyamatát valósággal forradalmasította, amikor zenész barátaitól egy pár stúdiómonitort kapott ajándékba. Nem biztos, hogy ezen múlott, de a Healing… határokat nem ismerő, gyönyörű hanganyag lett, olyan hallgatnivaló, ami tényleg meggyógyíthatja a sérült lelket. Valamiféle derűs nyugalom lengi be az albumot, miközben a ma már Los Angelesben (korábban Brooklynban) élő és alkotó Barwick tesz is arról, hogy a zene megannyi meglepetést tartogasson a befogadók számára. Az ambient hangképek és simogató melódiák mellé odatesz egy-egy hirtelen berobbanó, roncsolt basszust (Inspirit), vagy magasból leszakadó és alant széttörő elektronikus hangkolosszust. A dreampop kortársakat, a shoegaze, az ethereal wave előzményeket és a sok száz éves madrigálokat egyszerre idéző, határozottan dalszerű munkáiban a hangok örvénylése valósággal csapdába ejti érzékeinket, miközben a melódiák nyílt, szinte tolakodó szépsége konkrétan bódulatba ejt. Egy-egy remek szerzeményben Mary Lattimore (Oh, Memory), a Sigur Rós-os Jónsi (In Light) és Nosaj Thing (Nod) is közreműködött, hogy együtt tegyék e műdarabokat felejthetetlenné.

Ninja Tune/Neon Music, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.