Lemez

Camille Thomas: Voice of Hope

  • - csk -
  • 2020. augusztus 16.

Zene

Tematikus koncertek és hanglemezek: zűrös ügy. Összeterelni tucatnyi olyan művet, amelyet az immanensen zenei (stiláris, műfaji, megszólalás-módbeli stb.) jellegzetességek helyett zenén kívüli szálak kötnek össze: például az, hogy mind a szerelemmel, az állatvilággal vagy az időjárással foglalkozik? Alapvetően idegen e művészeti ág hajlamaitól. A remény hangja, melyet a fiatal francia-belga csellista, Camille Thomas a Brüszszeli Filharmonikusok, valamint két karmester, Stéphane Denève és Mathieu Herzog társaságában jegyez, ilyen vállalkozás. A kiválasztott zenék köszönőviszonyban sincsenek egymással, az egész műsor kínos összevisszaság. Ravel és Gluck, Purcell és Bruch, Wagner és Dvořák, John Williams és Massenet, Donizetti és Bellini – ez így, együtt, elképesztően diffúz. A számok túlnyomó része eredetileg operaária vagy dal, amelyeknek énekszólamát szövegétől megfosztva, hangszeres dallamként halljuk – így az átlényegülés többnyire nem meggyőző. Ami a remény megjelenítését illeti: jó néhány olyan tétel akad itt Purcelltől Gluckig, amelyben nehéz felfedezni e lelkiállapot zenei kifejeződését. Ráadásul már megint olyan összeállítással van dolgunk, amely a koncepciója szerint egy nagyobb művet szór körül szeszélyesen különféle kisebb darabokkal. A nagy falat ezúttal Fazıl Say Never Give Up alcímű csellóversenye, melyet a szerző Camille Thomasnak írt. A szenvedélyes neoromantikus-folklorisztikus ihletésű koncert Say korábbi kompozícióihoz hasonlóan ismét csak arról győz meg, hogy a nagyszerű török zongoraművész lelkes, de nem érdekes zeneszerző. Viszont a zenekar kiválóan kísér, és Camille Thomas minden darabban osztályon felüli csellistának bizonyul, gazdag hanggal, makulátlan technikával, szuggesztív előadói stílussal. Ne adjuk fel tehát – a reményt.

Deutsche Grammophon

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.