Lemez

Camille Thomas: Voice of Hope

  • - csk -
  • 2020. augusztus 16.

Zene

Tematikus koncertek és hanglemezek: zűrös ügy. Összeterelni tucatnyi olyan művet, amelyet az immanensen zenei (stiláris, műfaji, megszólalás-módbeli stb.) jellegzetességek helyett zenén kívüli szálak kötnek össze: például az, hogy mind a szerelemmel, az állatvilággal vagy az időjárással foglalkozik? Alapvetően idegen e művészeti ág hajlamaitól. A remény hangja, melyet a fiatal francia-belga csellista, Camille Thomas a Brüszszeli Filharmonikusok, valamint két karmester, Stéphane Denève és Mathieu Herzog társaságában jegyez, ilyen vállalkozás. A kiválasztott zenék köszönőviszonyban sincsenek egymással, az egész műsor kínos összevisszaság. Ravel és Gluck, Purcell és Bruch, Wagner és Dvořák, John Williams és Massenet, Donizetti és Bellini – ez így, együtt, elképesztően diffúz. A számok túlnyomó része eredetileg operaária vagy dal, amelyeknek énekszólamát szövegétől megfosztva, hangszeres dallamként halljuk – így az átlényegülés többnyire nem meggyőző. Ami a remény megjelenítését illeti: jó néhány olyan tétel akad itt Purcelltől Gluckig, amelyben nehéz felfedezni e lelkiállapot zenei kifejeződését. Ráadásul már megint olyan összeállítással van dolgunk, amely a koncepciója szerint egy nagyobb művet szór körül szeszélyesen különféle kisebb darabokkal. A nagy falat ezúttal Fazıl Say Never Give Up alcímű csellóversenye, melyet a szerző Camille Thomasnak írt. A szenvedélyes neoromantikus-folklorisztikus ihletésű koncert Say korábbi kompozícióihoz hasonlóan ismét csak arról győz meg, hogy a nagyszerű török zongoraművész lelkes, de nem érdekes zeneszerző. Viszont a zenekar kiválóan kísér, és Camille Thomas minden darabban osztályon felüli csellistának bizonyul, gazdag hanggal, makulátlan technikával, szuggesztív előadói stílussal. Ne adjuk fel tehát – a reményt.

Deutsche Grammophon

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.