Lemez

Brahms: Magyar táncok és keringők

  • - csk -
  • 2019. január 6.

Zene

Kisszámú magyarországi fellépéseinek egyikéhez kapcsolódva, jó pár évvel ezelőtt Nikolaus Harnoncourt közönségtalálkozón vett részt az MTA székházában. A pódiumbeszélgetés egyik emlékezetes pillanata volt, amikor az azóta elhunyt, korszakalkotó karmester és tudós a tánckaraktereknek az európai klasszikus zene fejlődésében játszott meghatározó szerepéről szólt. Erre néhányan bizonyára felkapták a fejüket, hiszen a táncokat hajlamosak vagyunk a „nagy zenék” tinglitangli melléktermékeinek tekinteni. Pedig nem így van: a tánc gesztus, magatartás, életszemlélet. Egy táncműfaj = egy világ.

Johannes Brahms a táncok két, egymással gyökeresen ellentétes fajtáját is művelte, hiszen egyrészt gazdag keringőtermést komponált (nemcsak hangszeres keringőket, de a vokális Szerelmi dalkeringők két sorozatát is!), másrészt életművének népszerű vonulatában kitüntetett helyet foglalnak el a délceg Magyar táncok. A francia-ciprusi zongoravirtuóz Cyprien Katsaris és kanadai kamarapartnere, Hélène Mercier olyan lemezt készített, amelyen a két repertoár folyamatosan keveredik, s így termékenyen konfrontálódik egymással.

Nagyszerű ötlet, aminek köszönhetően a felvételen a Nyugat minduntalan a Kelettel néz farkasszemet. De a kivitelezés is pompás: a két zongorista virtuózan, elegánsan, könnyedén játszik, bámulatos karaktergazdagsággal, ráadásul a Magyar táncokat a szokásos hatásvadász túlzások nélkül tolmácsolják – azzal a mértéktartó méltósággal, amely képes felmutatni e termés értékét.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."