Lemez

Brahms: Magyar táncok és keringők

  • - csk -
  • 2019. január 6.

Zene

Kisszámú magyarországi fellépéseinek egyikéhez kapcsolódva, jó pár évvel ezelőtt Nikolaus Harnoncourt közönségtalálkozón vett részt az MTA székházában. A pódiumbeszélgetés egyik emlékezetes pillanata volt, amikor az azóta elhunyt, korszakalkotó karmester és tudós a tánckaraktereknek az európai klasszikus zene fejlődésében játszott meghatározó szerepéről szólt. Erre néhányan bizonyára felkapták a fejüket, hiszen a táncokat hajlamosak vagyunk a „nagy zenék” tinglitangli melléktermékeinek tekinteni. Pedig nem így van: a tánc gesztus, magatartás, életszemlélet. Egy táncműfaj = egy világ.

Johannes Brahms a táncok két, egymással gyökeresen ellentétes fajtáját is művelte, hiszen egyrészt gazdag keringőtermést komponált (nemcsak hangszeres keringőket, de a vokális Szerelmi dalkeringők két sorozatát is!), másrészt életművének népszerű vonulatában kitüntetett helyet foglalnak el a délceg Magyar táncok. A francia-ciprusi zongoravirtuóz Cyprien Katsaris és kanadai kamarapartnere, Hélène Mercier olyan lemezt készített, amelyen a két repertoár folyamatosan keveredik, s így termékenyen konfrontálódik egymással.

Nagyszerű ötlet, aminek köszönhetően a felvételen a Nyugat minduntalan a Kelettel néz farkasszemet. De a kivitelezés is pompás: a két zongorista virtuózan, elegánsan, könnyedén játszik, bámulatos karaktergazdagsággal, ráadásul a Magyar táncokat a szokásos hatásvadász túlzások nélkül tolmácsolják – azzal a mértéktartó méltósággal, amely képes felmutatni e termés értékét.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre. 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.