mi a kotta?

Álma megkönnyebbül

  • mi a kotta
  • 2019. január 6.

Zene

„Mintegy hat esztendeje támadt az a gondolatom, hogy szimfonikus költeményben ábrázolom egy személy halálát, aki a legmagasabb eszményeket tűzte ki céljául, következésképpen valószínűleg művész volt. A beteg férfi ágyban fekszik, alszik, nehezen, szabálytalanul lélegzik; kellemes álmok mosolyt varázsolnak arcára, szenvedése ellenére; álma megkönnyebbül; felébred. Megint szörnyű fájdalmak gyötrik; tagjai lázban reszketnek – ahogy a roham végéhez közeledik és visszatér a fájdalom, megjelenik előtte élete útjának gyümölcse, az eszme, az Eszmény, amelyet megvalósítani igyekezett, hogy művészetét kifejezze, amelyet azonban nem volt képes tökéletesíteni, mert emberi lény nem tökéletesíthette. Közeledik halálának órája, a lélek elhagyja a testet, hogy az örök mindenségben a legdicsőbb alakban találjon tökéletességre, amelyet itt a földön nem érhetett el.” Eredetileg ezt a szöveges programot írta Halál és megdicsőülés című szimfonikus költeménye elé Richard Strauss, ám utóbb meggondolta magát, s lemondott az ily bombasztikusan részletező magyarázatról. De ha e szövegben elbizonytalanodott is, a mű igazát holta napjáig vallotta – méghozzá a szó szoros értelmében. Aggastyáni haldoklása közepette, jellemzően józan delíriumában ugyanis így szólt a menyéhez: „Furcsa, de a haldoklás pontosan olyan, ahogyan hatvan éve megkomponáltam a Halál és megdicsőülésben.”

A szerzői önbecsülésre még ily szélsőséges pillanatban is alapos okot adó kompozíció a Nemzeti Filharmonikusok jövő csütörtöki koncertjének zárószáma lesz (Zeneakadémia, december 13., fél nyolc). Hamar Zsolték programját azonban nem csupán ez teszi kihagyhatatlanná, hanem az is, hogy vendégművészük a Budapesten eddig talán még soha nem éneklő Karita Mattila (képünkön) lesz: egy Beethoven-koncertáriával, no meg Izolda szerelmi halálával.

E hangverseny felezőpontján Schumann Nyitány, scherzo és finálé című szerzeménye is elhangzik. Az élettől oly vigasztalan fináléval búcsúzó komponista egy másik műve viszont a Budapesti Fesztiválzenekar hétvégi koncertjein fog a középpontba kerülni: 2. szimfóniáját Gérard Korsten vezényli majd, egy jeles filmzene, valamint egy elfeledett Schumann-tanítvány operanyitányának nyomában (Nemzeti Hangversenyterem, december 8., háromnegyed nyolc; december 9., fél négy).

S innentől jöhetnek gyors ütemben a viruló életre, vagyis koncert­életre valló további programok, melyek sorában elsőként a közönségkedvenc visszajáró, Piotr Anderszewski zongoraestjét említjük, egyebek közt a Diabelli-variációk ígéretével (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., fél nyolc). Másnapra is jutnak variációk és másnapra is jut a lengyelségből, hiszen az Óbudai Danubia Zenekar esedékes rejtvényfeladó műsorán mindenféle változatok sorjáznak majd, legvégül Lutosławski Variációk egy Paganini-témára című alkotásának megszólaltatásával (Zeneakadémia, december 12., fél nyolc). Káli Gáboréknál a nevezetes La folia-téma is előkerül majd, ezúttal a tubásként is ismerős, kortárs Szentpáli Roland megfogalmazásában. A Fesztiválzenekar barokk együttesének föllépésén viszont ugyane motívum Geminiani révén fog eljutni elénk, méghozzá egy oly változatos programon, melyen Torelli „karácsonyi” concerto grossójával már a közelgő ünnepekre is kitekintenek Midori Seilerék (Zeneakadémia, december 14., háromnegyed nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.