Lemez

Brian Wilson: No Pier Pressure

Zene

Sokan irigylik a rock­sztárokat, és szívesen bújnának a bőrükbe, Brian Wilson helyében viszont valószínűleg kevesen szerettek volna lenni. A Beach Boys zenei agya a hatvanas években belezakkant a versengésbe a Beatlesszel, a következő évtizedet amolyan „hollywoodi vámpírként” élte túl, majd súlyos sebek árán valahogy szép lassan kikecmergett a gödörből. Ehhez valószínűleg az is kellett, hogy újabb és újabb zenészgenerációk fedezzék fel életművét.

A 73-at hamarosan betöltő Wilson a nullás évekre ért igazán révbe: befejezte az évtizedekkel korábban félbehagyott Smile albumot, és még a Beach Boysszal is készített egy új lemezt három éve. A BB-nosztalgiát azóta inkább meghagyja Mike Love-nak, viszont van új szólóalbuma, amely először tartalmaz új dalokat a 2008-as That Lucky Old Sun óta (közben volt egy Gershwin- és egy Disney-lemeze is). A vendéglista impozáns: itt van három öreg beach boy (Al Jardine, David Marks és Blondie Chaplin), a She & Him duó, a Fun-frontember Nate Ruess és a filmzeneszerző Mark Isham. A lemezcím pedig azt sugallja, hogy az öreg Brian már nem verseng senkivel, hanem csak kényelmesen hátradől, és élvezi a saját státuszát. Ennek megfelelően a No Pier Pressure nem is kiemelkedő darab. Nincs rajta semmi meglepő – csak hibátlan vokálok, sok fúvós hangszer és a félreismerhetetlen Beach Boys-hangulat; egyedül a Runaway Dancer szintipopja vághatja pofán a gyanútlan hallgatót. Ettől a lemeztől nem lesz több Wilson életműve – igaz, valójában kevesebb sem.

 

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.