Lemez

Brian Wilson: No Pier Pressure

Zene

Sokan irigylik a rock­sztárokat, és szívesen bújnának a bőrükbe, Brian Wilson helyében viszont valószínűleg kevesen szerettek volna lenni. A Beach Boys zenei agya a hatvanas években belezakkant a versengésbe a Beatlesszel, a következő évtizedet amolyan „hollywoodi vámpírként” élte túl, majd súlyos sebek árán valahogy szép lassan kikecmergett a gödörből. Ehhez valószínűleg az is kellett, hogy újabb és újabb zenészgenerációk fedezzék fel életművét.

A 73-at hamarosan betöltő Wilson a nullás évekre ért igazán révbe: befejezte az évtizedekkel korábban félbehagyott Smile albumot, és még a Beach Boysszal is készített egy új lemezt három éve. A BB-nosztalgiát azóta inkább meghagyja Mike Love-nak, viszont van új szólóalbuma, amely először tartalmaz új dalokat a 2008-as That Lucky Old Sun óta (közben volt egy Gershwin- és egy Disney-lemeze is). A vendéglista impozáns: itt van három öreg beach boy (Al Jardine, David Marks és Blondie Chaplin), a She & Him duó, a Fun-frontember Nate Ruess és a filmzeneszerző Mark Isham. A lemezcím pedig azt sugallja, hogy az öreg Brian már nem verseng senkivel, hanem csak kényelmesen hátradől, és élvezi a saját státuszát. Ennek megfelelően a No Pier Pressure nem is kiemelkedő darab. Nincs rajta semmi meglepő – csak hibátlan vokálok, sok fúvós hangszer és a félreismerhetetlen Beach Boys-hangulat; egyedül a Runaway Dancer szintipopja vághatja pofán a gyanútlan hallgatót. Ettől a lemeztől nem lesz több Wilson életműve – igaz, valójában kevesebb sem.

 

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.