Lemez

Brian Wilson: No Pier Pressure

Zene

Sokan irigylik a rock­sztárokat, és szívesen bújnának a bőrükbe, Brian Wilson helyében viszont valószínűleg kevesen szerettek volna lenni. A Beach Boys zenei agya a hatvanas években belezakkant a versengésbe a Beatlesszel, a következő évtizedet amolyan „hollywoodi vámpírként” élte túl, majd súlyos sebek árán valahogy szép lassan kikecmergett a gödörből. Ehhez valószínűleg az is kellett, hogy újabb és újabb zenészgenerációk fedezzék fel életművét.

A 73-at hamarosan betöltő Wilson a nullás évekre ért igazán révbe: befejezte az évtizedekkel korábban félbehagyott Smile albumot, és még a Beach Boysszal is készített egy új lemezt három éve. A BB-nosztalgiát azóta inkább meghagyja Mike Love-nak, viszont van új szólóalbuma, amely először tartalmaz új dalokat a 2008-as That Lucky Old Sun óta (közben volt egy Gershwin- és egy Disney-lemeze is). A vendéglista impozáns: itt van három öreg beach boy (Al Jardine, David Marks és Blondie Chaplin), a She & Him duó, a Fun-frontember Nate Ruess és a filmzeneszerző Mark Isham. A lemezcím pedig azt sugallja, hogy az öreg Brian már nem verseng senkivel, hanem csak kényelmesen hátradől, és élvezi a saját státuszát. Ennek megfelelően a No Pier Pressure nem is kiemelkedő darab. Nincs rajta semmi meglepő – csak hibátlan vokálok, sok fúvós hangszer és a félreismerhetetlen Beach Boys-hangulat; egyedül a Runaway Dancer szintipopja vághatja pofán a gyanútlan hallgatót. Ettől a lemeztől nem lesz több Wilson életműve – igaz, valójában kevesebb sem.

 

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.