Opera

Nápolyi

Verdi: Luisa Miller

Zene

„Ez minden idők legforróbb szerelme volt” – hangzik a sokak ajkán megfordult hajdani táncdal kezdősora, melyet bár G. Dénes György írt, azért az Ármány és szerelem tragikus sorsú szerelmespárjáról is okvetlenül elmondható lenne.

Történetükből Giuseppe Verdi 1849-ben komponált operát: a nápolyi San Carlo operaház számára, s megtapasztalva a Bourbon kettős királyság mindenre figyelmes cenzúráját. Az apának is rémes schilleri főminiszterből tiroli gróf lett, a kiházasítandó kegyencnőből fiatal özvegy, Miller muzsikusból kiszolgált katona, Lujza szerelmeséből, Ferdinándból pedig Rodolfo, mivelhogy Nápoly és Szicília uralkodóját éppen Ferdinándnak hívták. A Luisa Miller azonban alig sínylette meg e változtatásokat: eleven sodrású, remek opera lett, s nem mellesleg ez Verdi első olyan alkotása, amelyben megjelent a színen a polgári életvilág.

A nápolyi Teatro di San Carlo stílszerű büszkeséggel éppen ezt az operát hozta el a tavaszi fesztivál utolsó napjára: koncertszerű előadásként meghirdetve az eseményt, ám annak hangulatával azután előadásszerű koncertet teremtve. Mert ha elsőre meg is mosolyogta a közönség a nyitányt nagy fölugrásokkal és fölhördülésekkel vezénylő Daniele Rustionit, az hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a Nápolyban épp ezzel a produkcióval frissen debütált ifjú karmester temperamentuma az előadás egészére felvillanyozóan hat. A már most biztos kezű és az énekesekkel szoros kapcsolatot fenntartó operakarmester Rustioniról különösebb kockázat nélkül, ellenben méltán leírható az ilyenkor bevett közhely: még sokat fogunk hallani róla.

A címszereplő Elena Mosucról viszont már eddig is sokat hallottunk, s persze őt magát is hallhattuk már: az Operában, a Müpában, Miskolcon, no meg felvételek sokaságán. A román koloratúrszoprán ezúttal is bizonyította nemzetközi keresettségének és magas művészi becsértékének jogosságát: a szólam tetején könnyed agilitással mozgó hang, a lányos önfeledtségtől a szerelmi halálig hitelesen végigvitt figura (azaz vokális alakítás), s a pódiumszemélyiség finom és sosem hűvös eleganciája megnyerő elegyet alkotott most is. Az már a mi különös szerencsénk, hogy 2013-ban és egy bő hónapja Kolonits Klárát is hallhattuk Pesten e szerepben, s így felmérhettük egyrészt a két énekesnő alkati rokonságát, másrészt Luisa figurájának-szólamának valós dimenzióit, melyeket Kolonits a visszatekintő asszonyi mindentudás, Mosuc pedig a tapasztaláson végigűzött naivitás pozíciójából kiindulva tárt fel.

Elena Mosuc hatása föltétlenül mélyebb, ám a tenor, Luciano Ganci sikere zajosabb volt ezen az estén, s korántsem állítható, hogy érdemtelenül. Bombaerős, biztos magasságú és nyerseségében is elementáris hatású tenorhang – már a Nemzeti Filharmonikusok 2013-as Kalóz-előadásán is ilyennek ítélhettük a rokonszenvesen civil kiállású olasz énekes produkcióját, s az előszeretettel a forte regiszterben mozgó hang két év múltán is őrzi imponáló ismertetőjegyeit. Ez a hang nem a takarékos ökonómiájával, s elsősorban nem is a kulturáltságával hat, az bizonyos, ám jó néha olyan tenoristát is hallani, aki képes fölényesen és torzítástól mentesen kivágni szólama minden magasságát. (S aki így nem vésztenorként futja pályáját, érzéki gyönyörködtetés helyett a hallgató empátiáját követelve.)

A nápolyi produkció mindahány további szereplője is jól megfelelt, s többen (főleg a két intrikus, Dario Russo és Marco Spotti) a figurateremtés feladatát is rendben elvégezték. A minőségi operazenekar néhány tagja – szép gesztus gyanánt – a második rész előtt Bartók Béla Concertójának részleteivel melegített be, ám előtte és utána minden az olasz opera univerzumát idézte: a saját hagyományukban otthonos előadók meggyőző magabiztosságával, magával ragadóan.

Budapesti Tavaszi Fesztivál, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.