mi a kotta?

Nach Rom!

  • mi a kotta
  • 2015. június 7.

Zene

„Ma a Via Appián kocsikáztunk. Járt-e Ön, kedves barátnőm, ezen a régi, Nápolyba vezető úton, amelynek mindkét oldalát szarkofágok, mauzóleumok, különféle formájú sírkövek szegélyezik? Az élmény, amelyben részünk van, ahhoz hasonlatos, amit Pompejiben élhetünk át. Valamikor pezsgett itt az élet, emberek sokasága fordult meg, díszes szekerek római patríciusokkal, hordszékek, gyalogosok; az út most üres és néma, ahogy a halottak is, akik itt nyugszanak. Valamiért még angol turisták se voltak, és három versztát is megtettünk anélkül, hogy akár egy élő lélekkel találkoztunk volna. Idővel jobb felől az albai hegyek, Tivoli, Frascatti lenyűgöző látványa tárult elénk. A nap csodásan telt, de túl soká maradtunk. A hőmérséklet-változás naplemente után meglepő, visszafelé egész úton igyekeznünk kellett, már kezdett sötétedni. Nagy nehezen melegedtem át otthon a kandallónál.” 1879 decemberében Pjotr Iljics Csajkovszkij küldött ily érzékletes és részletes napi beszámolókat Rómából bőkezű és nobilis pártfogójának, Nagyezsda von Meck asszonynak (képünk mutatja), aki alig pár hónappal később aztán még egy leendő zenetörténeti nagyság életrajzába váltott belépőt, gyermekei zongoratanítójául alkalmazva az ifjú Claude Debussyt. 1884-ben azután Debussy is eljutott az olasz fővárosba, hiszen harmadik nekifutásra elnyerte a francia művészpályafutások meglódulásához szinte elengedhetetlenül szükséges Római Díjat A tékozló fiú című versenykantátájával. Ez az alkotás, valamint éppen Csajkovszkij két műve, a b-moll zongoraverseny és a Szláv induló hangzik majd fel a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar pénteki koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, május 8., fél nyolc).

A karmester Kocsis Zoltán lesz, az oly népszerű Csajkovszkij-versenymű szólistájául pedig Kirill Gerstein érkezik Budapestre. Pár nappal később azután Kocsis Zoltán és együttese egy másik remek zongoristát vendégel majd, s méghozzá újra egy orosz zongoraverseny magánszólamában, hiszen következő koncertjükön a nagyszerű Olli Mustonen vállalkozik Prokofjev 3. zongoraversenyének eljátszására (Nemzeti Hangversenyterem, május 14., fél nyolc).

Ha már Rómát emlegettük, hát itt járult szerzeményeivel Liszt Ferenc elé Edvard Grieg, akinek
g-moll vonósnégyesével ezen a héten épp a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén találkozhatunk, amúgy nem mellesleg Mozart A-dúr klarinétversenyének nyomában, amelynek szólóját a kiváló, ám döntően máshonnan ismerős nevű Michael Collins fogja eljátszani (Zeneakadémia, május 13., fél nyolc).
S még egyszer, némiképp erőltetetten visszakötve a nyitó Csajkovszkij-idézethez s benne a csalóka római télhez: az évszakok játékát hétfőn a téma nagy orató­riumfeldolgozásában is megcsodálhatjuk. Vashegyi György és két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar ugyanis oratóriumsorozatának soros estéjén Haydn vonatkozó remekművét, Az évszakokat fogja előadni, sokunk örömére (Nemzeti Hangversenyterem, május 11., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.