mi a kotta?

Nach Rom!

  • mi a kotta
  • 2015. június 7.

Zene

„Ma a Via Appián kocsikáztunk. Járt-e Ön, kedves barátnőm, ezen a régi, Nápolyba vezető úton, amelynek mindkét oldalát szarkofágok, mauzóleumok, különféle formájú sírkövek szegélyezik? Az élmény, amelyben részünk van, ahhoz hasonlatos, amit Pompejiben élhetünk át. Valamikor pezsgett itt az élet, emberek sokasága fordult meg, díszes szekerek római patríciusokkal, hordszékek, gyalogosok; az út most üres és néma, ahogy a halottak is, akik itt nyugszanak. Valamiért még angol turisták se voltak, és három versztát is megtettünk anélkül, hogy akár egy élő lélekkel találkoztunk volna. Idővel jobb felől az albai hegyek, Tivoli, Frascatti lenyűgöző látványa tárult elénk. A nap csodásan telt, de túl soká maradtunk. A hőmérséklet-változás naplemente után meglepő, visszafelé egész úton igyekeznünk kellett, már kezdett sötétedni. Nagy nehezen melegedtem át otthon a kandallónál.” 1879 decemberében Pjotr Iljics Csajkovszkij küldött ily érzékletes és részletes napi beszámolókat Rómából bőkezű és nobilis pártfogójának, Nagyezsda von Meck asszonynak (képünk mutatja), aki alig pár hónappal később aztán még egy leendő zenetörténeti nagyság életrajzába váltott belépőt, gyermekei zongoratanítójául alkalmazva az ifjú Claude Debussyt. 1884-ben azután Debussy is eljutott az olasz fővárosba, hiszen harmadik nekifutásra elnyerte a francia művészpályafutások meglódulásához szinte elengedhetetlenül szükséges Római Díjat A tékozló fiú című versenykantátájával. Ez az alkotás, valamint éppen Csajkovszkij két műve, a b-moll zongoraverseny és a Szláv induló hangzik majd fel a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar pénteki koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, május 8., fél nyolc).

A karmester Kocsis Zoltán lesz, az oly népszerű Csajkovszkij-versenymű szólistájául pedig Kirill Gerstein érkezik Budapestre. Pár nappal később azután Kocsis Zoltán és együttese egy másik remek zongoristát vendégel majd, s méghozzá újra egy orosz zongoraverseny magánszólamában, hiszen következő koncertjükön a nagyszerű Olli Mustonen vállalkozik Prokofjev 3. zongoraversenyének eljátszására (Nemzeti Hangversenyterem, május 14., fél nyolc).

Ha már Rómát emlegettük, hát itt járult szerzeményeivel Liszt Ferenc elé Edvard Grieg, akinek
g-moll vonósnégyesével ezen a héten épp a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén találkozhatunk, amúgy nem mellesleg Mozart A-dúr klarinétversenyének nyomában, amelynek szólóját a kiváló, ám döntően máshonnan ismerős nevű Michael Collins fogja eljátszani (Zeneakadémia, május 13., fél nyolc).
S még egyszer, némiképp erőltetetten visszakötve a nyitó Csajkovszkij-idézethez s benne a csalóka római télhez: az évszakok játékát hétfőn a téma nagy orató­riumfeldolgozásában is megcsodálhatjuk. Vashegyi György és két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar ugyanis oratóriumsorozatának soros estéjén Haydn vonatkozó remekművét, Az évszakokat fogja előadni, sokunk örömére (Nemzeti Hangversenyterem, május 11., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.