Lemez

Cedric Burnside: Benton County Relic

  • Soós Tamás
  • 2018. november 4.

Zene

„A dalok egy-két akkordból állnak, váltás nincs nagyon, és ettől az egyszerűségtől hipnotikus hatása lesz ennek a punkos bluesnak” – szakértett nekünk a múlt héten Ian Siegal a 
blues egyik különös válfajáról, a hill countryról, amely a Mississippi északi vidékén sarjadt ki, és olyan legendák pengették, mint Junior Kimbough vagy R. L. Burnside. Meg persze a komplett családfájuk, élükön Cedric Burnside-dal, aki már kiskamaszként apjával, a dobos Calvin Jacksonnal és nagyapjával, a már említett gitáros R. L. Burnside-dal turnézott; 40 éves korára négy „év bluesdobosa” díjat, egy Grammy-jelölést kapott, és azt a megtiszteltetést is begyűjtötte, hogy a Stack-O-Lee-t ízesen elmo­therfuckerező Samuel L. Jackson mögé pakolhatta a grúvokat az A lánc című bluesfilmben. Mindez persze említésre se lenne méltó, ha Cedric nem lenne akkora tehetség, mint a felmenői, de hát az, és ezen a verandáján megírt, de korántsem hintaszékben bagózós, hanem delejező bluesriffekkel teli lemezen lezserül vezeti át a hill countryt a 21. századba. A dobos Cedric, aki most végre gitárt ragad (rögtön elektromosat), a borotvaéles, 3-4 percig ismételt és tényleg valamiféle hipnózisba ringató gitárszúrásai­val azoknak kedvez, akik a bluestól valami pőre élet- meg halálélményt, vad szexepilt és a feldolgozhatatlan traumák kizenélését várják, miközben okosan azoknak is nyújt pár kapaszkodót, akik Jack White meg a Black Keys munkássága felől érkeznek a fekete népzenéhez. A kikezdhetetlenül erős Benton County Relic pont olyan, mint a borítón virító ferrotípia: időtlen bluest rejt, piszkosul vagány színekben.

Single Lock Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.