Lemez

Loretta Lynn: Wouldn’t It Be Great

  • Mészáros Márton
  • 2018. november 4.

Zene

A countryzene királynője ötvennyolc éve futó karrierjének az egyik legmarkánsabb visszatérését éli meg, de nem csak új albuma megjelenése miatt. Az idén 86 éves előadó tavaly a Tennessee állambeli Hurrican Millsben lévő ranchán agyvérzést kapott, így a lemez premierjét és tucatnyi tervezett koncertet is le kellett mondania, sőt amikor már majdnem meggyógyult, csípőtörést szenvedett. Ezek a dolgok más megvilágításba helyezik a 2007 és 2016 között rögzített tizenhárom dalt tartalmazó albumot, így például az életteli Ain’t No Time to Go – amit Loretta a lányával, Patsy Lynn Russell-lel közösen írt – a stroke-ot követően reflektáltabb jelentéskörbe csúszott át. De a Wouldn’t It Be Great remek példája annak is, hogy a nashville-i zene legautentikusabb figurája, hogyan tudta idős korára megőrizni azt a hangot, ami olyan összetéveszthetetlen, mint az ujjlenyomat. A Ruby’s Stool című dal most is az örök lázadót helyezi előtérbe. Korábban Lynn több száma is feketelistára került, például az 1975-ös The Pillt hatvannál több rádió tiltotta be a fogamzásgátlás propagálása miatt. Ám azt senki sem gondolta volna, hogy ennyi idősen is arról fog énekelni, hogy miként önti bosszúból a hamutartó tartalmát annak a nőnek sörébe, aki a férjét próbálja elcsábítani. Amúgy az album dalainak egyszerű, de briliáns szövegei főleg arra futnak ki, hogy az anyaként és feleségként szerzett számos tapasztalatot fesztelenül osszák meg a hallgatóval. A ráadás meg az, hogy hallhatjuk: Loretta Lynn a régi slágereit, például az egykori listavezető Don’t Come Home a Drinkin’-t vagy az ikonikus Coal Miner’s Daughtert, fél évszázad távlatából tisztességesen el tudja énekelni.

Sony Legacy, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.