Lemez

Loretta Lynn: Wouldn’t It Be Great

  • Mészáros Márton
  • 2018. november 4.

Zene

A countryzene királynője ötvennyolc éve futó karrierjének az egyik legmarkánsabb visszatérését éli meg, de nem csak új albuma megjelenése miatt. Az idén 86 éves előadó tavaly a Tennessee állambeli Hurrican Millsben lévő ranchán agyvérzést kapott, így a lemez premierjét és tucatnyi tervezett koncertet is le kellett mondania, sőt amikor már majdnem meggyógyult, csípőtörést szenvedett. Ezek a dolgok más megvilágításba helyezik a 2007 és 2016 között rögzített tizenhárom dalt tartalmazó albumot, így például az életteli Ain’t No Time to Go – amit Loretta a lányával, Patsy Lynn Russell-lel közösen írt – a stroke-ot követően reflektáltabb jelentéskörbe csúszott át. De a Wouldn’t It Be Great remek példája annak is, hogy a nashville-i zene legautentikusabb figurája, hogyan tudta idős korára megőrizni azt a hangot, ami olyan összetéveszthetetlen, mint az ujjlenyomat. A Ruby’s Stool című dal most is az örök lázadót helyezi előtérbe. Korábban Lynn több száma is feketelistára került, például az 1975-ös The Pillt hatvannál több rádió tiltotta be a fogamzásgátlás propagálása miatt. Ám azt senki sem gondolta volna, hogy ennyi idősen is arról fog énekelni, hogy miként önti bosszúból a hamutartó tartalmát annak a nőnek sörébe, aki a férjét próbálja elcsábítani. Amúgy az album dalainak egyszerű, de briliáns szövegei főleg arra futnak ki, hogy az anyaként és feleségként szerzett számos tapasztalatot fesztelenül osszák meg a hallgatóval. A ráadás meg az, hogy hallhatjuk: Loretta Lynn a régi slágereit, például az egykori listavezető Don’t Come Home a Drinkin’-t vagy az ikonikus Coal Miner’s Daughtert, fél évszázad távlatából tisztességesen el tudja énekelni.

Sony Legacy, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.