mi a kotta?

A kis hableány

  • mi a kotta
  • 2018. november 4.

Zene

„A császári pár határozottan megígérte részvételét. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a termet fél 7 órakor nyitják ki, és a császár, a császárné, valamint az udvartartás fogadása miatt a közönség fél 8 óráig foglalhatja el a helyét. A hölgyek és urak kötelesek ünnepi öltözetben megjelenni, katonai személyeknek kötelező a díszsisak vagy tábori ruha viselése.” 1918 januárjában így harangozta be a Neue Freie Presse A katonadal az osztrák–magyar hadseregben című hangversenyt, amelyet a Monarchia hadügyminisztériumának zenetörténeti központja szervezett. Az első világháború negyedik esztendejében, a lassanként már körvonalazódó összeomlás árnyékában jelentős propagandaeseménynek szánták ezt a koncertet, alkalmasint a sokszínűségében is kikezdhetetlen K. u. K. egység bizonyságául. A január 12-i este, melyen az uralkodói párból végül csak Zita jelent meg, ezt az áhított hatást már nemigen válthatta ki, viszont emlékezetes nemzetközi sikert hozott Bartók és Kodály számára. Maga Bartók egy levelében így számolt be a bécsi Konzerthaus nagytermében megtartott koncertről: „…a rendező generálisok sok furcsaságot produkáltak, pl.: »elhervaszt Ferenc Jóska…«, ehelyett »elhervadok a bánatba (!!)« kellett énekelni; aztán: csupán német és magyar nyelv volt engedélyezve (dualizmus): ezért kellett a tót dalokat német fordításban énekelni. [...] Jó, hogy végre egyszer »valódi« magyar népdalokat is hallhatott az a néhány bécsi zenész, aki véletlenül mégis belécsöppent a pénz- és egyéb arisztokraták társaságába.”

Száz éve azt tervezték, hogy a katonadalok – immár Bartók által kibővített – válogatása Budapesten is felhangzik, ám erre némiképp megkésve, ám számunkra örvendetes módon most vasárnap kerül sor: többek közt Pál István „Szalonna”Kelemen Barnabás és a Szent Efrém Férfikar részvételével (Zeneakadémia, október 7., fél nyolc). Bartók és Kodály, valamint egy fontos évforduló azután két nappal később is elénk jut majd a Zeneakadémián, ahol is kedd este a 75 éves Rádiózenekart fogják megünnepelni: Liszt, Dohnányi, Bartók és Kodály zenéjével, Vásáry Tamás és Kovács János vezényletével, s ráadásul Ránki Dezső közreműködését ígérve (október 9., fél nyolc).

Közben persze nagyban zajlik a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál is, s Bartók értelemszerűen ott is szerephez jut. A hírneves kamaraformáció, a Quatuor Diotima koncertje például az 5. vonósnégyes előadásával indul majd, hogy aztán ősbemutató gyanánt egy kortárs magyar mű, Bella Máté Tanulmánya is megszólaljon a műsoron (BMC, október 9., fél nyolc).

Végül jöjjön még egy bécsi bemutató a múlt századelőről: A kis hableány. Nem a Disney-rajzfilm, s nem is az Andersen-mese, hanem az utóbbi nyomán komponált szimfonikus fantázia, Alexander von Zemlinsky szerzeménye, amely 1905-ben került először a császárváros közönsége elé. Ez a különlegesség a Nemzeti Filharmonikus Zenekar jövő csütörtöki koncertjén hangzik majd fel, Brahms I. zongoraversenyének nyomában, a karmester a múlt századforduló delikát zenéinek specialistája, Fabrice Bollon lesz (Zeneakadémia, október 11., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.