mi a kotta?

A kis hableány

  • mi a kotta
  • 2018. november 4.

Zene

„A császári pár határozottan megígérte részvételét. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a termet fél 7 órakor nyitják ki, és a császár, a császárné, valamint az udvartartás fogadása miatt a közönség fél 8 óráig foglalhatja el a helyét. A hölgyek és urak kötelesek ünnepi öltözetben megjelenni, katonai személyeknek kötelező a díszsisak vagy tábori ruha viselése.” 1918 januárjában így harangozta be a Neue Freie Presse A katonadal az osztrák–magyar hadseregben című hangversenyt, amelyet a Monarchia hadügyminisztériumának zenetörténeti központja szervezett. Az első világháború negyedik esztendejében, a lassanként már körvonalazódó összeomlás árnyékában jelentős propagandaeseménynek szánták ezt a koncertet, alkalmasint a sokszínűségében is kikezdhetetlen K. u. K. egység bizonyságául. A január 12-i este, melyen az uralkodói párból végül csak Zita jelent meg, ezt az áhított hatást már nemigen válthatta ki, viszont emlékezetes nemzetközi sikert hozott Bartók és Kodály számára. Maga Bartók egy levelében így számolt be a bécsi Konzerthaus nagytermében megtartott koncertről: „…a rendező generálisok sok furcsaságot produkáltak, pl.: »elhervaszt Ferenc Jóska…«, ehelyett »elhervadok a bánatba (!!)« kellett énekelni; aztán: csupán német és magyar nyelv volt engedélyezve (dualizmus): ezért kellett a tót dalokat német fordításban énekelni. [...] Jó, hogy végre egyszer »valódi« magyar népdalokat is hallhatott az a néhány bécsi zenész, aki véletlenül mégis belécsöppent a pénz- és egyéb arisztokraták társaságába.”

Száz éve azt tervezték, hogy a katonadalok – immár Bartók által kibővített – válogatása Budapesten is felhangzik, ám erre némiképp megkésve, ám számunkra örvendetes módon most vasárnap kerül sor: többek közt Pál István „Szalonna”Kelemen Barnabás és a Szent Efrém Férfikar részvételével (Zeneakadémia, október 7., fél nyolc). Bartók és Kodály, valamint egy fontos évforduló azután két nappal később is elénk jut majd a Zeneakadémián, ahol is kedd este a 75 éves Rádiózenekart fogják megünnepelni: Liszt, Dohnányi, Bartók és Kodály zenéjével, Vásáry Tamás és Kovács János vezényletével, s ráadásul Ránki Dezső közreműködését ígérve (október 9., fél nyolc).

Közben persze nagyban zajlik a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál is, s Bartók értelemszerűen ott is szerephez jut. A hírneves kamaraformáció, a Quatuor Diotima koncertje például az 5. vonósnégyes előadásával indul majd, hogy aztán ősbemutató gyanánt egy kortárs magyar mű, Bella Máté Tanulmánya is megszólaljon a műsoron (BMC, október 9., fél nyolc).

Végül jöjjön még egy bécsi bemutató a múlt századelőről: A kis hableány. Nem a Disney-rajzfilm, s nem is az Andersen-mese, hanem az utóbbi nyomán komponált szimfonikus fantázia, Alexander von Zemlinsky szerzeménye, amely 1905-ben került először a császárváros közönsége elé. Ez a különlegesség a Nemzeti Filharmonikus Zenekar jövő csütörtöki koncertjén hangzik majd fel, Brahms I. zongoraversenyének nyomában, a karmester a múlt századforduló delikát zenéinek specialistája, Fabrice Bollon lesz (Zeneakadémia, október 11., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.