Koncert

Chopin University Big Band

Zene

A Chopin University Big Band megmutatta, hogy milyen üde tud lenni az örökzöld, és mivel még egy tematikát is végig tudtak vinni, teljes értékű koncertélményben részesültünk. De ez nem növendékhangverseny volt. Noha a varsói zeneművészeti egyetem időközben elindította a hangszeres és énekes jazzképzést is, ez a zenekar még azokból a jelenlegi és volt hallgatóiból alakult, akik a klasszikus szakokra járnak/jártak, csak éppen úgy gondolták, hogy az általános zenei műveltségükhöz hozzátartozik a big band gyakorlat is, ami nem kötelező tananyag. Meg is látszott: a tagok fülig érő szájjal játszottak, ritmusra dobogtak a lábukkal és a végén még egymás hátát is lapogatták. A koncert műsora saját, a leghíresebb filmzenékből (Óz, Mission Impossible, Csillagok háborúja, Ének az esőben, Rózsaszín párduc stb.) összeállított CD-jükre támaszkodott, talán ezért is esett a választásuk az Uránia mozira a koncert helyszínéül. A hattagú ritmusszekcióval felálló zenekar – amelynek művészeti vezetője 2012 óta a klasszikus ütős és jazzdobos Piotr Kostrzewa – fergetegesen szólt, és ha jól tudom, a karmester fia, Wojciech dobolt. Bár a rövid szólók alapján nehéz megítélni a tényleges tudást, a billentyűsök, Konrad Gzik és Dominika Czajkowska, valamint a tenorszaxofonos Paweł Kozyra és a harsonás Kuba Gumiński mindenképp említést érdemel. A másfél órás, kétráadásos koncerten két énekes volt, Łukasz Lipski és Daniel Ozdarska, akiknek főleg a duettjeit élveztük. A kezdetben Warsaw Academic Big Band néven működő zenekar vezetői némileg óvatosan, úgy választották a hangszereléseket (például Gordon Goodwintől), hogy azok ne merészkedjenek túl a mainstream határán. Mindenesetre nyilvánvalóvá vált, hogy a big band nemcsak jazz szakos kötelező tananyag lehet, hanem élvezeti forrás is másféle képzettségű muzsikusoknak.

Uránia, április 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.