Koncert

Legyen ünnep

Braids

  • - minek -
  • 2018. május 12.

Zene

A kanadai Braids napjaink egyik legérdekesebb, nem szokványos, erősen elektronikus indiepop-zenekara, a mindig izgalmas, bár esetükben korántsem hagyományos triófelállásban.

A dreampop/shoegaze a kezdetektől, a néha 7–8 percig lebegő szerzeményektől hosszú utat tettek meg addig, hogy dalaik inkább passzoljanak a popzene hagyományosabb időmértékei­hez, miközben zenéjük mit sem veszített ízeiből. Három remek albumot (Native Speaker, 2011; Flourish//Perish, 2013; Deep in the Iris, 2015) követően érkezik az idén az újabb lemez, ezt megelőlegezve indultak turnéra – esetükben bevált stratégiának tűnik, hogy az új szerzeményeket élőben, még a megjelenés előtt tesztelik, ahogyan ezt 2015-ös lemezük dalaival is tették.

A Braids élőben és lemezen is leginkább Raphaelle Standell-Prestonról szól, aki nemcsak nagyszerű énekesnő és remek dalszerző, de ahogy a mostani koncerten is megtapasztalhattuk, szuggesztív, a publikumhoz is kapcsolatot találó előadó. Rendkívüli vokális adottságai még jobban érvényesülnek a színpadon, és ehhez még gitárosként és billentyűsként is odatette a magáét. A kedves felütés után (magyar származású barátjuk szülei látták őket vendégül húsvétkor) gyorsan kiderült, hogy a Braids kivételes atmoszférateremtő erővel bír, zenéjük pillanatok alatt ejti rabul a közönséget. A folkból, szinti- és álompopból, vastagon beakadt IDM-elektronikából, némi soulból és jazzes tónusokból építkező zene izgalmasan hullámzik, nem nélkülözve a dinamikai váltásokat sem: Austin Tufts nemcsak remek dobos, de meghökkentő falzettel bíró vokalista is, Taylor Smith a billentyűs és szintitémákat adagolta vastagon. Standell-Preston nem csak szárnyaló hangjával vonta magára a figyelmet. Sort kerített arra is, hogy szóban és zenében is kiálljon a #metoo mozgalom mellett. Nem csupán a 2015-ös Deep in the Iris album talán legerősebb száma, a személyes gyermekkori abúzust és traumát megéneklő Miniskirt szólt erről, de ennek jegyé­ben hangzott el az egyik új dal is a még meg nem jelent albumról. A kissé rövidre fogott koncerten azért előkerültek a régebbi számok is: a Blondie szinte drum and basst idéző, apróra tört ütemei felett, ha lehet, még jobban érvényesültek Standell-Preston szinte csillárt repesztő trillái.

A visszataps után olyan hirtelen jöttek vissza a rá­adásra, hogy azt sem volt idejük megbeszélni, mit adjanak útravalónak: végül a jazzből, soulból és a jóleső tört ütemekből összerakott himnikus Warm Like Summerre esett a választásuk, a varázs­ütésre csillapodó lüktetés után fura is volt hazafelé a csend.

A38 hajó, április 2.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.