mi a kotta?

Vajhegedű

  • mi a kotta
  • 2018. május 12.

Zene

„Mit jelent e szél zúgása? / Tán a jó hírt hozza végre? / Szárnya fürge mozdulása / ír a fájó szív sebére.” Ezzel a szakasszal indul Franz Schubert 1821-es első Suleika-dala, amely szövegét egy egészen friss, de már akkor is világirodalmi rangú és hírnevű kortárs remekműből, az idős Goethe Nyugat-keleti dívánjából vette. A bécsi dalköltő tehát szándéka szerint Johann Wolfgang Goethe sorait zenésítette meg, és így tudták ezt sokáig e dal hallgatói meg a Nyugat-keleti díván olvasói is. Csak évtizedekkel később derült ki, hogy ez és a perzsa Háfizra visszautaló versgyűjtemény néhány másik szakasza nem a költőfejedelemtől, hanem 1810-es évekbeli (táv)múzsájától, Marianne von Willemertől való. Marianne-Suleika volt gyermekszínésznő, szopránénekes és balettpatkány, egy művelt frankfurti bankár bal, majd jobb kéz felőli felesége, és mindenekfelett Goethe kedvence, aki lám, képes volt géniuszi barátja nívóján költeni. Marianne von Willemer dala most Natalie Dessay (képünkön) koncertjén hangzik majd fel, hiszen a francia nemzet csalogánya német–francia dal­esttel érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztiválra (Zeneakadémia, április 19., fél nyolc).

Natalie Dessay dalestje Mozart-áriával fog kezdődni, s mint szinte minden héten, úgy Mozart persze ezekben a napokban is nagyon ott lesz a (hang)szeren. Ez a hangszer most leginkább a hegedű lesz, mely instrumentumhoz Mozart tudvalevőleg kisgyermekkora óta erősen vonzódott, mint azt a komponista gyermekkorának közeli és hű tanúja, a trombitás és költő Andreas Schachtner visszaemlékezése is igazolja: „Emlékezhetik rá, nagyságos asszonyom, hogy nagyon jó hegedűm van; ezt a néhai Wolfgangerl lágy és telt hangzásáért vajhegedűnek nevezte. Egyszer […] hegedült rajta, s nem tudott betelni a dicséretével. Néhány nap múlva me­gint eljöttem, hogy meglátogassam, éppen saját hegedűjével szórakozott, és rögtön megkérdezte: – mi van a vajhegedűjével? –, azután tovább fantáziált a hegedűn. Végül kicsit elgondolkozott, és így szólt hozzám: – Schachtner úr, a hegedűje körülbelül egy negyedhang felével mélyebben van hangolva, mint ez itten, hogyha úgy hagyta a hangolását, amint utoljára volt, mikor játszottam rajta.” És az alig nyolc­esztendős Mozart természetesen nem tévedett, ahogyan nem tévedhetünk mi sem, amennyiben szombaton, vasárnap és hétfőn ellátogatunk Baráti Kristóf sorozatára, amely Mozart összes hegedűversenyét kínálja a Prágai Filharmónia kíséretében (Zeneakadémia, április 14., 15. és 16., fél nyolc).

A BTF hétfő esti koncertje mindazonáltal igencsak erős konkurenciát jelent majd, elvégre a Müpában a csodás Yuja Wang kamarázik majd, a hegedűs Daishin Kashimoto és a klarinétos Andreas Ottensamer társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, április 16., fél nyolc). Ezen a kamaraesten Chopin, Debussy és Stravinsky szerzeményeinek nyomában a Benny Goodman felkérésére készült Bartók-opus, a Kontrasztok is elhangzik majd, e remekmű előadásakor éppenséggel a kollegiális kísérő szerepében mutatva napjaink egyik legizgalmasabb zongoraművészét.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.