mi a kotta?

Vajhegedű

  • mi a kotta
  • 2018. május 12.

Zene

„Mit jelent e szél zúgása? / Tán a jó hírt hozza végre? / Szárnya fürge mozdulása / ír a fájó szív sebére.” Ezzel a szakasszal indul Franz Schubert 1821-es első Suleika-dala, amely szövegét egy egészen friss, de már akkor is világirodalmi rangú és hírnevű kortárs remekműből, az idős Goethe Nyugat-keleti dívánjából vette. A bécsi dalköltő tehát szándéka szerint Johann Wolfgang Goethe sorait zenésítette meg, és így tudták ezt sokáig e dal hallgatói meg a Nyugat-keleti díván olvasói is. Csak évtizedekkel később derült ki, hogy ez és a perzsa Háfizra visszautaló versgyűjtemény néhány másik szakasza nem a költőfejedelemtől, hanem 1810-es évekbeli (táv)múzsájától, Marianne von Willemertől való. Marianne-Suleika volt gyermekszínésznő, szopránénekes és balettpatkány, egy művelt frankfurti bankár bal, majd jobb kéz felőli felesége, és mindenekfelett Goethe kedvence, aki lám, képes volt géniuszi barátja nívóján költeni. Marianne von Willemer dala most Natalie Dessay (képünkön) koncertjén hangzik majd fel, hiszen a francia nemzet csalogánya német–francia dal­esttel érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztiválra (Zeneakadémia, április 19., fél nyolc).

Natalie Dessay dalestje Mozart-áriával fog kezdődni, s mint szinte minden héten, úgy Mozart persze ezekben a napokban is nagyon ott lesz a (hang)szeren. Ez a hangszer most leginkább a hegedű lesz, mely instrumentumhoz Mozart tudvalevőleg kisgyermekkora óta erősen vonzódott, mint azt a komponista gyermekkorának közeli és hű tanúja, a trombitás és költő Andreas Schachtner visszaemlékezése is igazolja: „Emlékezhetik rá, nagyságos asszonyom, hogy nagyon jó hegedűm van; ezt a néhai Wolfgangerl lágy és telt hangzásáért vajhegedűnek nevezte. Egyszer […] hegedült rajta, s nem tudott betelni a dicséretével. Néhány nap múlva me­gint eljöttem, hogy meglátogassam, éppen saját hegedűjével szórakozott, és rögtön megkérdezte: – mi van a vajhegedűjével? –, azután tovább fantáziált a hegedűn. Végül kicsit elgondolkozott, és így szólt hozzám: – Schachtner úr, a hegedűje körülbelül egy negyedhang felével mélyebben van hangolva, mint ez itten, hogyha úgy hagyta a hangolását, amint utoljára volt, mikor játszottam rajta.” És az alig nyolc­esztendős Mozart természetesen nem tévedett, ahogyan nem tévedhetünk mi sem, amennyiben szombaton, vasárnap és hétfőn ellátogatunk Baráti Kristóf sorozatára, amely Mozart összes hegedűversenyét kínálja a Prágai Filharmónia kíséretében (Zeneakadémia, április 14., 15. és 16., fél nyolc).

A BTF hétfő esti koncertje mindazonáltal igencsak erős konkurenciát jelent majd, elvégre a Müpában a csodás Yuja Wang kamarázik majd, a hegedűs Daishin Kashimoto és a klarinétos Andreas Ottensamer társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, április 16., fél nyolc). Ezen a kamaraesten Chopin, Debussy és Stravinsky szerzeményeinek nyomában a Benny Goodman felkérésére készült Bartók-opus, a Kontrasztok is elhangzik majd, e remekmű előadásakor éppenséggel a kollegiális kísérő szerepében mutatva napjaink egyik legizgalmasabb zongoraművészét.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.