Interjú

„Csak leírunk valami hülyeséget”

Stuart Braithwaite zenész

Zene

Harminc éve alakult, de csak az idén jutott el hozzánk a glasgow-i Mogwai. A pszichedelikus rockzenét játszó skót együttes alapító tagjával a Reflektor Fesztivál helyszínén beszélgettünk a koncertet megelőzően.

Magyar Narancs: A zenekar most játszik először Magyarországon, te viszont már jártál itt – Alan McGeevel (híres skót zeneipari figura, a Creation lemezcég vezetője, ő fedezte fel az Oasist – N. I.) együtt dj-ztél Budapesten 2007-ben.

Stuart Braithwaite: Igen, emlékszem arra a látogatásra. Útközben valahol elvesztek a lemezeim, így a klubban kénytelen voltam Alan CD-it használni. Még mindig dj-zek néhanapján, legutóbb Glasgow-ban játszottam pár héttel ezelőtt. Leginkább régi elektronikus lemezeket, de régi punk cuccokat is szívesen teszek fel. Ami épp az eszembe jut. Alan sokkal többet dj-zik, mint én, meg könyveket ír, élvezi az életet. Nemrég összefutottunk odahaza egy vasútállomáson, és nagyon jót beszélgettünk.

MN: Harminc éve alakult a Mogwai, de ez az első koncertetek nálunk…

SB: Hát igen, jobb későn, mint soha! Ezen a turnén sok keleti országban lépünk fel, és jó pár olyan helyen, ahol még sosem jártunk. Ezt jónak tartom; szeretünk olyan közönség előtt koncertezni, amelyik még sosem látott minket. Amikor 18 éve itt voltam Alannel, szinte semmit sem láttam a városból a repülőtéren, a szállodán és a klubon kívül, most viszont bepótoltam a lemaradást. A tegnapi szabadnapunkon körbemászkáltam, és megállapítottam, hogy nagyon szép város Budapest.

MN: Tudom, hogy nem szeretitek a poszt-rock megjelölést a zenétekkel kapcsolatban. Mi volt a legviccesebb vagy leghülyébb műfaji megnevezés, amit hallottatok magatokról?

SB: Őszintén szólva talán pont ez, a poszt-rock. A legostobábbnak azt tartom az egészszel kapcsolatban, hogy már évek óta léteztünk és adtunk ki lemezeket, amikor valaki előállt vele. Egyesek azt sugallták, hogy mi aggattuk magunkra a címkét, de erről szó sincs. Egy időben elég sok energiánkat vitte el, hogy valahogy ezt leradírozzuk magunkról. Az a vicces, hogy jó pár zenekarral kapcsolatban meg nem használják ezt a műfaji megjelölést, pedig ők korábban kimondottan poszt-rock előadókként tekintettek magukra. Vagy vegyük a shoegaze-t. Az is fura elnevezés, és ha meghallgatod a shoegaze-esnek titulált együtteseket, valójában pszichedelikus rockzenét hallasz. A poszt-rock megjelölésnek van egy kis felsőbbrendű felhangja, de mi senkinél nem gondoljuk jobbnak magunkat, azon előadóknál meg főleg nem, akik hatottak ránk. Igazság szerint nem is zavar engem ez az egész, csak butaságnak tartom.

MN: A dalaitok közös improvizálásból születnek, vagy otthon komponálgattok külön-külön, és aztán együtt összegyúrjátok az ötleteiteket?

SB: Külön szerezzük otthon a saját részeinket, de én személy szerint sokat improvizálok. Nem tudom pontosan, hogyan dolgoznak otthon a többiek, de feltételezem, hogy ők is jammelgetnek magukban, és abból időnként kialakul valami. Viszont arra is van példa, hogy összejövünk a próbahelyen, és nekiállunk együtt improvizálni. Különösen a filmzenéinknél bevált módszer ez. Az tény, hogy inkább régebben ment nálunk ez a közös jammelgetés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.