mi a kotta?

Akik másra vágynak

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/40. hétre

„Faust bizonyosan történeti egyéniség, aki a XVI. század első felében kalandos, tarka éle­tet élt” – írta jó egy évszázada Heinrich Gusztáv szerteágazó monográfiájában, amely a Faust-mítosz réges-régi forrásait is felsorolja: a philosophus bűne olykor csak annyi volt, hogy Homéroszt tanította, de olyan bázeli reformátust is ismerünk, aki Faustnak egy pokoli kutyát tulajdonított, amely hol inasként, hol állatként jelent meg. Hogy mi az igazság? Számunkra most nem ez az érdekes, hanem az, hogy a Faust-szimfónia is műsorra kerül a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amely nem csak a kürtösből karmesterré lett Sebastian Weigle érkezése miatt lehet emlékezetes, hanem Ránki Dezső miatt is, aki Brahms felemelőbb zongoraversenyét, a B-dúrt adja elő a kettő közül (Müpa, október 3., 19.30). De készülhetünk a Fesztiválzenekar hangversenyére is: őket egy lendületes spanyol, Jaime Martín vezényli a héten a Manfréd-szimfónia című, ritkán hallható Schumann-darabban. A vendégszólista pedig a rangos Csajkovszkij Verseny történetének legfiatalabb győztese, Szuvanai Akiko, aki negyedszázada közös lemezt is készített Fischer Ivánékkal (Müpa, október 4., 15.30, október 6., 19.45).

Egy rendkívül népszerű opera ritka változata is felcsendül: a Turandot, amely befejezetlenül maradt Puccini halála miatt. A hivatalos befejezést Franco Alfano komponálta, ám ezzel többen elégedetlenek voltak. A 20. századi avantgárd mester, Luciano Berio saját változata modernebb és disszonánsabb – nem is dia­dalmas, hanem bensőséges finálé. A magyar közönség tavaly óta hallhatja ezt a Barta Dóra rendezte verziót. A főszerepeket Boross Csilla és Giorgi Sturua éneklik, a zenekart pedig Rajna Martin vezényli (Magyar Állami Operaház, október 4., 7. és 8. 18.30). Egy híres tenor is tiszteletét teszi az Ybl-palotában. Joseph Calleja, akinek bársonyos hangját egyenesen Pavarottiéhoz és Gigliéhez hasonlítják, egy Massenet-áriával kezdi, a West Side Storyval zárja műsorát Sarah Tysman zongoraművésszel (Magyar Állami Operaház, október 5., 19 óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.