Visszhang: lemez

Chameleons: Arctic Moon

Visszhang

Nem a Chameleons futotta a legnagyobbat a nyolcvanas évek búskomor gitárzenekarai közül.

Pedig az 1983-as Script of the Bridge-et ma már joggal emlegetik a posztpunk legjobb albumai között, de az elsöprő siker elmaradt, és az évtized végére furcsa körülmények között feloszlott a brit együttes. Azóta volt egy összeborulás az ezredforduló környékén, de a jogi viták és a tagok közötti feszültségek miatt ez nem bizonyult tartósnak. Az énekes-basszusgitáros Mark Burgess néhány évvel ezelőtt még Chameleons Vox néven koncertezett nálunk, de mostanra sikerült elásniuk a csatabárdot Reg Smi­thies gitárossal, és 24 év kihagyás után elkészítették ötödik sorlemezüket, amelynek a zenekar hagyományaihoz híven elég ronda borítója van, valószínűleg bármelyik olvasó szebbet tudna rajzolni.

Bár az Arctic Moon könnyedebben és harsányabban indul, mint amilyen az életmű túlnyomó része, nem kell sokáig várni, hogy bekússzon Smithies jellegzetes gitárhangzása. A harmadik számig nem is lehet ok különösebb panaszra, csak aztán a zenekar átkapcsol balladaüzemmódra. Ez ön­magában nem lenne baj, de a biztató kezdethez képest ez a blokk erős csalódás, a Magnolia helyenként kifejezetten kellemetlen, a Rock ’n’ Roll Suicide című Bowie-dalra válaszoló David Bowie Takes My Hand már sokkal jobb, de túlságosan terjengős. A záró Saviours Are a Dangerous Thing megmenti a lemez végét, de sajnos a mindenképpen örvendetes viszontlátás ellenére sem lehet a korai anyagok súlyához mérni az Arctic Moont.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.