dvd - A sereg nem enged

  • - kg -
  • 2008. augusztus 21.

Zene

Nem az a kérdés, szabad-e elküldeni az Amerikai Egyesült Államok hivatalban lévő elnökét a picsába (miért ne szabadna), hanem az, hogy elégséges-e mozgóképes tartalomnak egy hirtelen felindulásból felszakadt "fuck the president!". Kimberly Pierce-nek közel két órája van, hogy lélektanilag aládúcoljon a mondott felszólításnak, amely egy Irakból hazatért rendes amerikai szájából hangzik el (méghozzá elöljárói fülek hallatára).

Nem az a kérdés, szabad-e elküldeni az Amerikai Egyesült Államok hivatalban lévõ elnökét a picsába (miért ne szabadna), hanem az, hogy elégséges-e mozgóképes tartalomnak egy hirtelen felindulásból felszakadt "fuck the president!". Kimberly Pierce-nek közel két órája van, hogy lélektanilag aládúcoljon a mondott felszólításnak, amely egy Irakból hazatért rendes amerikai szájából hangzik el (méghozzá elöljárói fülek hallatára). A mondandó szempontjából aligha elhanyagolható, hogy épp egy kitüntetéssel és kolbásszal várt jó katona ragadtatja magát e karrierromboló kifakadásra, hiszen így, csakis így hatásos igazán a publicisztikai természetû filmcsinálás: lám, a hadsereg, ez a cinikus gépezet a saját legjobbjait is kész ledarálni a háborús biznisz érdekében. Vigyázat, jövendõbeli önkéntesek: mielõtt írásban is szerzõdnétek Sam bácsival, érdemes elolvasni az apró betûs kitételeket, mert azok egyike épp azt taglalja, hogy a szolgálati idõ elnöki rendeletre bármikor hosszabbítható. Már épp visszaszoknál - így a film - az otthon melegébe, de a sereg még a poszttraumatikus tüneteknél is hamarább utánad nyúl; hát, ennyit az ünnepélyes keretek közt kitûzött Bíbor szívekrõl, a hazafias vállon veregetésekrõl. Pierce filmje, miközben Bushnak szól be, olyan mélyeket hajlong Michael Moore lovas szobra elõtt, hogy már-már elhisszük neki: a neves rendezõnõ soha nem is hallott utóbbi munkásságáról. Mert különben miért is tört volna olyan babérokra, amelyeket jóval kifinomultabb demagógok már mind egy szálig learattak...

Forgalmazza az InterCom

**

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.