dvd - NEVERMORE: THE YEAR OF THE VOYAGER

  • Kovács Bálint
  • 2008. december 11.

Zene

Az amerikai, power/thrash metalban remeklő Nevermore tizenhét éve létezik, jelentős részt érthető és hangos sikerek közt: nagy rajongótábor szerte a világon, világ körüli turnék, hét kiadott lemez. Ennek ellenére a zenekar eleddig egyetlen élő felvétellel sem rukkolt elő, pedig 2008-ban az ember hajlamos azt hinni, hogy ilyesmi már egyetlen komolyabb amerikai zenekarról sem mondható el.
Az amerikai, power/thrash metalban remeklõ Nevermore tizenhét éve létezik, jelentõs részt érthetõ és hangos sikerek közt: nagy rajongótábor szerte a világon, világ körüli turnék, hét kiadott lemez. Ennek ellenére a zenekar eleddig egyetlen élõ felvétellel sem rukkolt elõ, pedig 2008-ban az ember hajlamos azt hinni, hogy ilyesmi már egyetlen komolyabb amerikai zenekarról sem mondható el. Hasonlóképp vélekedhettek a seattle-i zenészek is - és beleadtak apait-anyait, hogy megszülessen a Year Of The Voyager.

Dupla lemezes kiadás, baromi igényes külsõ, több mint négyórányi zene (egy teljes, kétórás koncert és még tizenkét felvételnyi mazsolázás különbözõ fesztiválfellépésekrõl, na meg tonnányi videoklip), interjú Warrel Dane-nel, az énekessel (noha ez inkább csak a rend kedvéért lehet a lemezen - a határtalan izgalmak miatt legalábbis biztosan nem) és egy informatív füzet. Látszólag tehát egy végtelenül profi, minden igényt kielégítõ DVD-rõl van szó. Pedig nem.

Adott százhúsz percnyi koncertfelvétel Németországból - és úgy éljek, nincs egyetlen alkalom sem, hogy a kamera három másodpercnél többet idõzzön valamin (kilencven százalékban ráadásul szuperközeliben egy fél arcon vagy egy gitárnyakon). Oké, ez így marha jól reprezentálja a Nevermore zenéjébõl áradó energiát és azt a káoszt, amit kevés zenekar tud elõidézni a színpadon - mondjuk egy videoklip esetében. De két órába már csak bele kéne férnie egy-két színpadképnek, meg mondjuk hatvan soványka másodpercnek arra, hogy a dobos vagy a gitáros játékába feledkezzünk, végignézzünk egy szólót vagy bármi hasonlót. Ezek azok a dolgok ugyanis, ami miatt az ember rászán pár órát az életébõl egy koncertfilmre. Illetve szóba jöhet még a koncerthangzás is - azt meg a világ egyik leghíresebb producere, Andy Sneap barmolta el: olyan steril, hogy a legtöbb együttes stúdiólemezen is elkerülné.

EMI, 2008

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.