film - A zsaruk becsülete

  • - köves -
  • 2008. december 11.

Zene

A rendőröknek is lakniuk kell valahol. Ebből a kétségtelen tényből már számos izgalmas mozidarab született, és közülük nem egy állította: a New York-i rendőr, szemben például a brooklyni pékekkel vagy más céhek jeles képviselőivel, a műszak után nem olvad bele a tájba.
A rendõröknek is lakniuk kell valahol. Ebbõl a kétségtelen ténybõl már számos izgalmas mozidarab született, és közülük nem egy állította: a New York-i rendõr, szemben például a brooklyni pékekkel vagy más céhek jeles képviselõivel, a mûszak után nem olvad bele a tájba. Az állomány nem szóródik szét az agglomerációban, hanem otthon is öszszetart, konyhaszinten is közösséget alkot. Gavin O'Connor filmje sokat nem tesz hozzá ehhez a rendõr-lélektanilag nyilván megalapozott állításhoz, inkább csak eljátszogat az ülésrenddel: a korrupt zsaru most nem balra, hanem jobbra ül a hálaadásnapi pulykától (szintén rendõr, beépített), vele szemben Steinmann, a jó tanuló (arcán egy "nehéz az élet" üzenetû forradással), a karácsonyfa alatt pedig anyu igazoltat, a lurkók meg egymást szondáztatják. Anyu, anyu, már megint tányérsapkát kaptam! - így kiált fel a legkisebb (talán asztmás is) fájdalmasan, de hangja belevész a játékpisztolyok kattogásába. 'róla majd húsz év múlva egy másik rendõrfilmben. A felnõttek között viszont csupa nagy színész: Edward Norton már le is paktált a belsõ ügyosztállyal, amit érthetõ módon Colin Farrell nem néz jó szemmel. Emlékszik még valaki a Coplandra? Stallone, De Niro, Keitel? Nemes hagyományok, nem vitás, de nem lehet, hogy valójában egy ádáz szakszervezeti harc áll e rengeteg egyenruhát öltött, fájdalmas tekintet mögött? Ne legyen igazunk, de olyan, mintha A zsaruk becsületének azért kellett volna elkészülnie, mert a folyó túlpartján a nagycsaládos maffiózók is kijöttek nemrégiben egy vacsorázós nagyeposszal.

Az InterCom bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.