film - A zsaruk becsülete

  • - köves -
  • 2008. december 11.

Zene

A rendőröknek is lakniuk kell valahol. Ebből a kétségtelen tényből már számos izgalmas mozidarab született, és közülük nem egy állította: a New York-i rendőr, szemben például a brooklyni pékekkel vagy más céhek jeles képviselőivel, a műszak után nem olvad bele a tájba.
A rendõröknek is lakniuk kell valahol. Ebbõl a kétségtelen ténybõl már számos izgalmas mozidarab született, és közülük nem egy állította: a New York-i rendõr, szemben például a brooklyni pékekkel vagy más céhek jeles képviselõivel, a mûszak után nem olvad bele a tájba. Az állomány nem szóródik szét az agglomerációban, hanem otthon is öszszetart, konyhaszinten is közösséget alkot. Gavin O'Connor filmje sokat nem tesz hozzá ehhez a rendõr-lélektanilag nyilván megalapozott állításhoz, inkább csak eljátszogat az ülésrenddel: a korrupt zsaru most nem balra, hanem jobbra ül a hálaadásnapi pulykától (szintén rendõr, beépített), vele szemben Steinmann, a jó tanuló (arcán egy "nehéz az élet" üzenetû forradással), a karácsonyfa alatt pedig anyu igazoltat, a lurkók meg egymást szondáztatják. Anyu, anyu, már megint tányérsapkát kaptam! - így kiált fel a legkisebb (talán asztmás is) fájdalmasan, de hangja belevész a játékpisztolyok kattogásába. 'róla majd húsz év múlva egy másik rendõrfilmben. A felnõttek között viszont csupa nagy színész: Edward Norton már le is paktált a belsõ ügyosztállyal, amit érthetõ módon Colin Farrell nem néz jó szemmel. Emlékszik még valaki a Coplandra? Stallone, De Niro, Keitel? Nemes hagyományok, nem vitás, de nem lehet, hogy valójában egy ádáz szakszervezeti harc áll e rengeteg egyenruhát öltött, fájdalmas tekintet mögött? Ne legyen igazunk, de olyan, mintha A zsaruk becsületének azért kellett volna elkészülnie, mert a folyó túlpartján a nagycsaládos maffiózók is kijöttek nemrégiben egy vacsorázós nagyeposszal.

Az InterCom bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.