dvd - ROSSINI: A SEVILLAI BORBÉLY

  • - káté -
  • 2010. szeptember 23.

Zene

Az operamúzeum színvonalas működéséről kapnak (a szó szoros értelmében) képet ezen az 1989-es Metropolitan-felvételen, akik vevők rá. Az előadás akkor már hétéves volt, a rendezés annál is korábbi; John Cox glyndebourne-i munkáját a Broadwayen musicaleket előállító Robin Wagner hasznosította újra.
Az operamúzeum színvonalas mûködésérõl kapnak (a szó szoros értelmében) képet ezen az 1989-es Metropolitan-felvételen, akik vevõk rá. Az elõadás akkor már hétéves volt, a rendezés annál is korábbi; John Cox glyndebourne-i munkáját a Broadwayen musicaleket elõállító Robin Wagner hasznosította újra.

Ennek megfelelõen a bevett tréfálkozás rutinja lengi át, a kamerák jelenlétében felspannolt egyéni mutatványossággal. Ebben a Bartolót alakító Enzo Dara viszi a prímet virtuózan, de a hadaró futamokban már ki-kifulladva. Basilióként Ferruccio Furlanetto hangban, játékkultúrában egyaránt tökéletes, és róla tudjuk - látjuk, halljuk -, hogy még ma is a topon van. A címszerepben Leo Nucci igen visszafogott, inkább titkár, mint borbély, inkább rezonõr és sármõr, mint plebejus játékmester, és meglepõ módon a szólamát is takarékosan kezeli. Az Almavivát éneklõ Rockwell Blake annál kevésbé, õ úgy tesz, mintha puha és hajlékony bel canto hangja volna, de annyira nincs neki, ezáltal a hajlítások és díszítések meglehetõsen kényszeredettnek hatnak. Különben vállalkozó szellem, a Cessa di pi» resistere kezdetû, általában kihagyott áriát is elõadja a fináléban (a Met történetében elõször) - nem baj, bravúráriáról van szó, amely elegáns, könnyed és fölényes, még ha Blake inkább igyekvõen iskolás is, de legalább megpróbálta, és gyõztesen mosolyog hozzá.

Sztárnak a koloratúrszoprán Kathleen Battle van szánva (Rosina eredetileg koloratúrmezzo szerep): hibátlanul énekel, csinos, és a recitatív részekbe még kislányos (mû)naivitást is csempész csipogás formájában. Ralf Weikert vezényel (az együttesek egy-egy pillanatra szétesnek), a színpad forog, az alkotó pihen, de õ ebben az üzemmódban is fölöttébb hatásos.

- káté -

Deutsche Grammophon/Universal, 2010, 2 DVD

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.