dvd - ROSSINI: A SEVILLAI BORBÉLY

  • - káté -
  • 2010. szeptember 23.

Zene

Az operamúzeum színvonalas működéséről kapnak (a szó szoros értelmében) képet ezen az 1989-es Metropolitan-felvételen, akik vevők rá. Az előadás akkor már hétéves volt, a rendezés annál is korábbi; John Cox glyndebourne-i munkáját a Broadwayen musicaleket előállító Robin Wagner hasznosította újra.
Az operamúzeum színvonalas mûködésérõl kapnak (a szó szoros értelmében) képet ezen az 1989-es Metropolitan-felvételen, akik vevõk rá. Az elõadás akkor már hétéves volt, a rendezés annál is korábbi; John Cox glyndebourne-i munkáját a Broadwayen musicaleket elõállító Robin Wagner hasznosította újra.

Ennek megfelelõen a bevett tréfálkozás rutinja lengi át, a kamerák jelenlétében felspannolt egyéni mutatványossággal. Ebben a Bartolót alakító Enzo Dara viszi a prímet virtuózan, de a hadaró futamokban már ki-kifulladva. Basilióként Ferruccio Furlanetto hangban, játékkultúrában egyaránt tökéletes, és róla tudjuk - látjuk, halljuk -, hogy még ma is a topon van. A címszerepben Leo Nucci igen visszafogott, inkább titkár, mint borbély, inkább rezonõr és sármõr, mint plebejus játékmester, és meglepõ módon a szólamát is takarékosan kezeli. Az Almavivát éneklõ Rockwell Blake annál kevésbé, õ úgy tesz, mintha puha és hajlékony bel canto hangja volna, de annyira nincs neki, ezáltal a hajlítások és díszítések meglehetõsen kényszeredettnek hatnak. Különben vállalkozó szellem, a Cessa di pi» resistere kezdetû, általában kihagyott áriát is elõadja a fináléban (a Met történetében elõször) - nem baj, bravúráriáról van szó, amely elegáns, könnyed és fölényes, még ha Blake inkább igyekvõen iskolás is, de legalább megpróbálta, és gyõztesen mosolyog hozzá.

Sztárnak a koloratúrszoprán Kathleen Battle van szánva (Rosina eredetileg koloratúrmezzo szerep): hibátlanul énekel, csinos, és a recitatív részekbe még kislányos (mû)naivitást is csempész csipogás formájában. Ralf Weikert vezényel (az együttesek egy-egy pillanatra szétesnek), a színpad forog, az alkotó pihen, de õ ebben az üzemmódban is fölöttébb hatásos.

- káté -

Deutsche Grammophon/Universal, 2010, 2 DVD

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.