Az egész egy híradóműsorral kezdődött. 1984. október 23-án este a BBC tudósítója, Michael Buerk az etiópiai éhínségről számolt be. Bob Geldofot, a Boomtown Rats énekesét ledöbbentették a képsorok, és úgy érezte, hogy valamit tennie kell. Első körben egy karitatív jellegű kislemezben gondolkodott, és bevonta az ötletelésbe Midge Ure-t, az Ultravox frontemberét. A két zenész egy félkész Boomtown Rats-dalkezdeményt gyurmázott össze Ure egyik szerzeményével, és így született meg a Do They Know It’s Christmas? című szám. Geldof és Ure a dalt a karácsonyi piacra szánta, ezért sietniük kellett. Szóltak, akinek tudtak, de számos brit zenész éppen turnén volt vagy a tengerentúlon stúdiózott. De így is impozáns névsor kerekedett – a dalt Paul Young, Boy George, a Duran Duran, Phil Collins, a U2, a Spandau Ballet, a Status Quo és Paul Weller közreműködésével rögzítették, Band Aid néven.
Kiskarácsony, nagykarácsony
Nemrég felkerült egy film a dal készítéséről a YouTube-ra, abban egy riporteri kérésre George Michael a színfalak mögött elénekel pár taktust megjelenés előtt álló slágeréből, a Last Christmasből, amely George Michael és Andy Ridgeley duójának, a Wham!-nek, de a következő 40 év karácsonyainak is a legnagyobb slágere lett, ám megjelenésekor megrekedt a brit lista második helyén a Do They Know It’s Christmas? miatt. A Band Aid jelentőségét mutatja, hogy számos ország követte a példát, és 1985 első felében folyamatosan érkeztek a különböző nyelveken előadott segélydalok, amelyek közül a leghíresebb egyértelműen az amerikai sztárokat felvonultató We Are the World lett, Michael Jackson és Lionel Richie szerzeménye.
A Do They Know It’s Christmas? első körben két és fél millió példányban fogyott, ami nagyszerű eredménynek számított, de Geldof nem elégedett meg ennyivel. És amikor Boy George felvetette neki, hogy a kislemezt egy koncert is követhetné, ismét a tettek mezejére lépett. George Harrison 1971-es, Bangladesért rendezett segélykoncertje szolgált mintául, ami a formátumot illeti, ráadásul azzal a tanulsággal is járt, hogy egy jó koncert nem garantálja, hogy a támogatások célba érnek… Geldofnak erre is ügyelnie kellett. Az énekes először egy angliai helyszínben gondolkodott, aztán rájött, ha bevonja Amerikát, akkor meg tudja duplázni a jegybevételt. A választása a londoni Wembley-re, illetve a Philadelphiában található JFK Stadionra esett.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!