Interjú

„Mintha megfagyott volna az idő”

Laurent Bouzereau rendező, producer

Film

Ötven éve csendült fel először John Williams híres két hangból álló témája. Nem túlzás azt állítani, hogy A cápa bemutatásával a mozi egésze is megváltozott. Steven Spielberg filmjének készítését és annak popkulturális hatásait mutatja be Laurent Bouzereau dokumentumfilmje, A cápa: Az 50 éves sikerfilm kulisszái mögött. Erről beszélgettünk az alkotóval.

Magyar Narancs: Mit tart A cápa legmaradandóbb hatásának?

Laurent Bouzereau: Azt, hogy 50 évvel a bemutatója után még mindig beszélünk róla – és okkal tesszük. Nem sok film állta így ki az idő próbáját. A legtöbb ilyen idős mozi mára régiesnek, avíttnak tűnik, ezeket csak úgy tudjuk értékelni, ha figyelembe vesszük, hogy mikor készültek.

MN: Miért van ilyen hatással az emberekre még ma is?

LB: Ez egy vérbeli szerzői film. Egy olyan rendező készítette, aki nem elégedett meg azzal, hogy egy szörnyeteges B-filmet készítsen. Volt egy víziója, és megtalálta az eszközöket ahhoz, hogy életre is keltse. Korábban nem igazán fordult elő, hogy a szörnynek saját hangja lett volna. Spielberg egy univerzális nyelv, a zene segítségével ezt is megoldotta. Mindegy, milyen nyelven nézzük a filmet, azt a két, kísérteties hangot biztosan megérti mindenki. Volt szerencsém együtt dolgozni a zeneszerzővel, John Williamsszel, és elég sokat foglalkoztam a munkáival is – elemi erővel hatnak a zenéi. De ez csak egy apró szeletként járult hozzá a film időtlenségéhez. Az is kellett, hogy a mű szinte rögtön a popkultúra részévé vált. A szintén 1975-ben induló szkeccsműsor, a Saturday Night Live már az első évadában paródiát készített belőle. Sorra jelentek meg az ilyen témájú képregények… A politika is lecsapott, a Universal stúdió kénytelen volt hirdetésben leszögezni, hogy ez csak egy film. De beszélhetnék a helyszínválasztásról is. Spielberg ahelyett, hogy egy könnyen felismerhető, népszerű helyre, mondjuk, Miamiba helyezte volna a cselekményt, a könyvhöz hasonlóan maradt egy aprócska szigeten, és egy ilyen helyen is forgatta le az egészet: a massachusettsi Martha’s Vineyard-szigeten, amely szinte semmit nem változott azóta, mintha megfagyott volna az idő ott. Épp ezért a filmet sem érezzük kínosnak, mondjuk, a jelmezei, például a fürdőruhák miatt. S emlékszik, hogyan játszik rá a film a félelem jól ismert kliséire?

MN: Steven Spielberg híresen nem szereti újranézni a saját mozijait, a jubileum tiszteletére viszont A cápával kivételt tett. Ön többször dolgozott már vele, számtalan filmjéhez készített például werkfilmet. Ő hogyan tekint A cápára?

LB: Leginkább az határozza meg az érzelmeit, mennyit kellett szenvednie ezért a filmért. Forgatás közben, ami csak tudott, elromlott, s ezek a nehézségek mély nyomokat hagytak benne. Többször beszélt róla, milyen rémálmok gyötörték. Még a siker után is poszt­traumás stressz szindrómában szenvedett. Közben mégis ez volt az a film, amellyel sikerült alkotóként kivívnia magának a teljes autonómiát és szabadságot. Az ezt követő projektje, a Harmadik típusú találkozások egy sokkal személyesebb film volt, de soha nem tudta volna így elkészíteni A cápa sikere nélkül. Ez az ambivalens érzés pedig máig ott van benne. Persze ez nem egy olyan dolog, ami mindennap foglalkoztatja. De láttam rajta az izgatottságot, amikor a forgatásról kérdeztem. Előjöttek az érzelmei, felszikrázott a humora, sorra előbuktak a szép és a fájdalmas emlékek. Mit nem adnék, ha filmre vehetném, miközben A cápát nézi! Korábban azt mondta nekem, az egyetlen filmje, amelyet bármiféle rossz érzés nélkül újra tud nézni, az Az elveszett frigyláda fosztogatói. De könnyen lehet, hogy azóta már ez is megváltozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.