Interjú

„Mintha megfagyott volna az idő”

Laurent Bouzereau rendező, producer

Film

Ötven éve csendült fel először John Williams híres két hangból álló témája. Nem túlzás azt állítani, hogy A cápa bemutatásával a mozi egésze is megváltozott. Steven Spielberg filmjének készítését és annak popkulturális hatásait mutatja be Laurent Bouzereau dokumentumfilmje, A cápa: Az 50 éves sikerfilm kulisszái mögött. Erről beszélgettünk az alkotóval.

Magyar Narancs: Mit tart A cápa legmaradandóbb hatásának?

Laurent Bouzereau: Azt, hogy 50 évvel a bemutatója után még mindig beszélünk róla – és okkal tesszük. Nem sok film állta így ki az idő próbáját. A legtöbb ilyen idős mozi mára régiesnek, avíttnak tűnik, ezeket csak úgy tudjuk értékelni, ha figyelembe vesszük, hogy mikor készültek.

MN: Miért van ilyen hatással az emberekre még ma is?

LB: Ez egy vérbeli szerzői film. Egy olyan rendező készítette, aki nem elégedett meg azzal, hogy egy szörnyeteges B-filmet készítsen. Volt egy víziója, és megtalálta az eszközöket ahhoz, hogy életre is keltse. Korábban nem igazán fordult elő, hogy a szörnynek saját hangja lett volna. Spielberg egy univerzális nyelv, a zene segítségével ezt is megoldotta. Mindegy, milyen nyelven nézzük a filmet, azt a két, kísérteties hangot biztosan megérti mindenki. Volt szerencsém együtt dolgozni a zeneszerzővel, John Williamsszel, és elég sokat foglalkoztam a munkáival is – elemi erővel hatnak a zenéi. De ez csak egy apró szeletként járult hozzá a film időtlenségéhez. Az is kellett, hogy a mű szinte rögtön a popkultúra részévé vált. A szintén 1975-ben induló szkeccsműsor, a Saturday Night Live már az első évadában paródiát készített belőle. Sorra jelentek meg az ilyen témájú képregények… A politika is lecsapott, a Universal stúdió kénytelen volt hirdetésben leszögezni, hogy ez csak egy film. De beszélhetnék a helyszínválasztásról is. Spielberg ahelyett, hogy egy könnyen felismerhető, népszerű helyre, mondjuk, Miamiba helyezte volna a cselekményt, a könyvhöz hasonlóan maradt egy aprócska szigeten, és egy ilyen helyen is forgatta le az egészet: a massachusettsi Martha’s Vineyard-szigeten, amely szinte semmit nem változott azóta, mintha megfagyott volna az idő ott. Épp ezért a filmet sem érezzük kínosnak, mondjuk, a jelmezei, például a fürdőruhák miatt. S emlékszik, hogyan játszik rá a film a félelem jól ismert kliséire?

MN: Steven Spielberg híresen nem szereti újranézni a saját mozijait, a jubileum tiszteletére viszont A cápával kivételt tett. Ön többször dolgozott már vele, számtalan filmjéhez készített például werkfilmet. Ő hogyan tekint A cápára?

LB: Leginkább az határozza meg az érzelmeit, mennyit kellett szenvednie ezért a filmért. Forgatás közben, ami csak tudott, elromlott, s ezek a nehézségek mély nyomokat hagytak benne. Többször beszélt róla, milyen rémálmok gyötörték. Még a siker után is poszt­traumás stressz szindrómában szenvedett. Közben mégis ez volt az a film, amellyel sikerült alkotóként kivívnia magának a teljes autonómiát és szabadságot. Az ezt követő projektje, a Harmadik típusú találkozások egy sokkal személyesebb film volt, de soha nem tudta volna így elkészíteni A cápa sikere nélkül. Ez az ambivalens érzés pedig máig ott van benne. Persze ez nem egy olyan dolog, ami mindennap foglalkoztatja. De láttam rajta az izgatottságot, amikor a forgatásról kérdeztem. Előjöttek az érzelmei, felszikrázott a humora, sorra előbuktak a szép és a fájdalmas emlékek. Mit nem adnék, ha filmre vehetném, miközben A cápát nézi! Korábban azt mondta nekem, az egyetlen filmje, amelyet bármiféle rossz érzés nélkül újra tud nézni, az Az elveszett frigyláda fosztogatói. De könnyen lehet, hogy azóta már ez is megváltozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.