Koncert

Egyenesen a gettóból

Everlast és a Biohazard a Hegyalja Fesztiválon

  • V. Á.
  • 2012. augusztus 2.

Zene


Fotó: A-TEAM/Nyári A.

Az idei Hegyalja Fesztivál fellépők terén kissé szerényebbre sikerült, mint a tavalyi, ahol két ász, a Slayer és a Mastodon is főműsoridőben játszott a Nagyszínpadon. Ezt nézve különösen fájdalmas volt az a műsorrend, amely a fesztivál két legérdekesebb, egyben talán legkurrensebb fellépőjét, a keménykötésű rapperből countryzenésszé lett Everlastet és a kanadai rock 'n' roll ördögfiókákat, a Danko Jonest percre pontosan ugyanabba a műsorsávba helyezte. Keserves döntést kellett így hozni, hiszen a Danko Jones hiába játszik lassan félévente Magyarországon, még mindig az egyik legszórakoztatóbb zenekar élőben, Everlast viszont szólózenekarával még nem járt itt, mindössze a híres hiphop-brigád, a House Of Pain tagjaként játszott tavaly a soproni VOLT Fesztiválon, ahol nyomott ugyan egy blokkot a szólódalaiból, de azt sem kellett volna: sikerült úgy megtörnie a koncert lendületét, hogy utána csak a záró Jump Around volt képes felébreszteni a nézőket.

Az épphogy a negyvenes éveibe lépő Everlast, vagyis Erik Schrody jó húsz évvel mutat többet annál, amennyi valójában, és erre még az öltözködésében is rátesz: kockás ingével, micisapkájával és vastag keretes szemüvegével tényleg úgy nézett ki, mint valami pocakos amerikai nagypapa. Az viszont nagyobb baj, hogy zenekart egy szem gitáros kivételével - a ránézésre huszonéves, derékig érő rasztát növesztett, baseballsapkás fekete srác Schrody "rendes" zenekarában is feltűnik - nem hozott, egy darab akusztikus gitárral érkezett, és ez önmagában nagyon kevés volt ahhoz, hogy főműsoridőt érjen egy ekkora színpadon. Schrody dalai lemezen kimondottan szimpatikusak, de ahogy a tavalyi House Of Pain-koncert sodrását megállították, úgy itt sem működtek igazán a nyugis, merengős, leginkább száz-kétszáz fős, gyertyafényes klubba illő countrys-bluesos témázgatások, még akkor sem, ha a megjelent rajongók - már akik nem pofázták végig hangosan az egész koncertet - láthatóan örültek a White Trash Beautiful és az Ends fémjelezte slágerparádénak.

A New York-i, egészen pontosan brooklyni utcagyerekekből a nyolcvanas évek végén verbuválódott Biohazard sem számított igazán időszerű fellépőnek, hiszen a csúcspontot jelentő kilencvenes éveket leszámítva, amikor megírták a két, gettó szülte csodalemezt, az Urban Discipline-t és a State Of The World Addresst, gyakorlatilag stagnál a zenekar. Pár éve visszatértek egy eredeti felállásos nosztalgiaturnéra, majd Reborn In Defiance címmel készítettek egy kimondottan gyenge lemezt - azóta Evan Seinfeld basszusgitáros-énekes már le is lécelt, helyére pedig azt a Scott Robertset hívták, aki egyszer már tagja volt a zenekarnak: igaz, akkor gitáron.

A koncert a kétséges előjelek után viszont kimondottan állatra sikeredett: szerencsére a Reborn... dalait nem erőltették - annál többet játszottak viszont az Urban Discipline-ről, amiről még a Bad Religiontól feldolgozott We're Only Gonna Die-t is elnyomták, és okos taktikai húzással Robertset sem próbálták meg Seinfeldhez hasonlóan előtérbe helyezni. Az új baszszusgitáros-énekesnek egyébként teljesen meggyőző hangja van, ami szinte a megszólalásig Seinfeldé, fazonilag viszont pont úgy néz ki, mint Sziva Balázs a Hungaricából. A frontemberi szerepet szinte teljesen átvette tőle Billy Graziadei gitáros-énekes (képünkön), akinek hajmeresztő mutatványáról valószínűleg sokáig fognak még beszélni. A figura ugyanis egy kiállás alatt a hátára vetett gitárral konkrétan tizenöt méter magasra mászott a színpad világítását tartó oszlopon, majd csak lábbal kapaszkodva, hanyatt dőlve gitározta végig a dalt, és ezzel még annak ellenére is eladta az egész bulit, hogy a másik gettóklasszikusról, a State Of The World Addressről csúful kihagyták mind a How It Ist, mind a címadót. A Biohazardban tehát jócskán van még potenciál: már csak egy erős lemezt kellene készíteniük.

Rakamaz-Tokaj, július 19. és 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."