Koncert

Egyenesen a gettóból

Everlast és a Biohazard a Hegyalja Fesztiválon

  • V. Á.
  • 2012. augusztus 2.

Zene


Fotó: A-TEAM/Nyári A.

Az idei Hegyalja Fesztivál fellépők terén kissé szerényebbre sikerült, mint a tavalyi, ahol két ász, a Slayer és a Mastodon is főműsoridőben játszott a Nagyszínpadon. Ezt nézve különösen fájdalmas volt az a műsorrend, amely a fesztivál két legérdekesebb, egyben talán legkurrensebb fellépőjét, a keménykötésű rapperből countryzenésszé lett Everlastet és a kanadai rock 'n' roll ördögfiókákat, a Danko Jonest percre pontosan ugyanabba a műsorsávba helyezte. Keserves döntést kellett így hozni, hiszen a Danko Jones hiába játszik lassan félévente Magyarországon, még mindig az egyik legszórakoztatóbb zenekar élőben, Everlast viszont szólózenekarával még nem járt itt, mindössze a híres hiphop-brigád, a House Of Pain tagjaként játszott tavaly a soproni VOLT Fesztiválon, ahol nyomott ugyan egy blokkot a szólódalaiból, de azt sem kellett volna: sikerült úgy megtörnie a koncert lendületét, hogy utána csak a záró Jump Around volt képes felébreszteni a nézőket.

Az épphogy a negyvenes éveibe lépő Everlast, vagyis Erik Schrody jó húsz évvel mutat többet annál, amennyi valójában, és erre még az öltözködésében is rátesz: kockás ingével, micisapkájával és vastag keretes szemüvegével tényleg úgy nézett ki, mint valami pocakos amerikai nagypapa. Az viszont nagyobb baj, hogy zenekart egy szem gitáros kivételével - a ránézésre huszonéves, derékig érő rasztát növesztett, baseballsapkás fekete srác Schrody "rendes" zenekarában is feltűnik - nem hozott, egy darab akusztikus gitárral érkezett, és ez önmagában nagyon kevés volt ahhoz, hogy főműsoridőt érjen egy ekkora színpadon. Schrody dalai lemezen kimondottan szimpatikusak, de ahogy a tavalyi House Of Pain-koncert sodrását megállították, úgy itt sem működtek igazán a nyugis, merengős, leginkább száz-kétszáz fős, gyertyafényes klubba illő countrys-bluesos témázgatások, még akkor sem, ha a megjelent rajongók - már akik nem pofázták végig hangosan az egész koncertet - láthatóan örültek a White Trash Beautiful és az Ends fémjelezte slágerparádénak.

A New York-i, egészen pontosan brooklyni utcagyerekekből a nyolcvanas évek végén verbuválódott Biohazard sem számított igazán időszerű fellépőnek, hiszen a csúcspontot jelentő kilencvenes éveket leszámítva, amikor megírták a két, gettó szülte csodalemezt, az Urban Discipline-t és a State Of The World Addresst, gyakorlatilag stagnál a zenekar. Pár éve visszatértek egy eredeti felállásos nosztalgiaturnéra, majd Reborn In Defiance címmel készítettek egy kimondottan gyenge lemezt - azóta Evan Seinfeld basszusgitáros-énekes már le is lécelt, helyére pedig azt a Scott Robertset hívták, aki egyszer már tagja volt a zenekarnak: igaz, akkor gitáron.

A koncert a kétséges előjelek után viszont kimondottan állatra sikeredett: szerencsére a Reborn... dalait nem erőltették - annál többet játszottak viszont az Urban Discipline-ről, amiről még a Bad Religiontól feldolgozott We're Only Gonna Die-t is elnyomták, és okos taktikai húzással Robertset sem próbálták meg Seinfeldhez hasonlóan előtérbe helyezni. Az új baszszusgitáros-énekesnek egyébként teljesen meggyőző hangja van, ami szinte a megszólalásig Seinfeldé, fazonilag viszont pont úgy néz ki, mint Sziva Balázs a Hungaricából. A frontemberi szerepet szinte teljesen átvette tőle Billy Graziadei gitáros-énekes (képünkön), akinek hajmeresztő mutatványáról valószínűleg sokáig fognak még beszélni. A figura ugyanis egy kiállás alatt a hátára vetett gitárral konkrétan tizenöt méter magasra mászott a színpad világítását tartó oszlopon, majd csak lábbal kapaszkodva, hanyatt dőlve gitározta végig a dalt, és ezzel még annak ellenére is eladta az egész bulit, hogy a másik gettóklasszikusról, a State Of The World Addressről csúful kihagyták mind a How It Ist, mind a címadót. A Biohazardban tehát jócskán van még potenciál: már csak egy erős lemezt kellene készíteniük.

Rakamaz-Tokaj, július 19. és 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.