Lemez

Poptarisznya

Hot Chip: In Our Heads

  • - minek -
  • 2012. augusztus 1.

Zene

Miközben az egyszeri zenehallgató voltaképpen lenyűgözve figyeli a Hot Chip kollektíva lassan évtizedes, töretlenül magas színvonalú, viszont folyamatosan kérdéseket (és néha kételyeket) felvető pályafutását, azért csak megszólal benne a kisördög: meddig folytatható ez az egész? S lám, itt is az új nagylemez - pedig alig két éve, hogy méltattuk a One Life Stand című igen kiváló, ám ahogy ez most már világosan látszik, útkereső jellegű anyagot. No persze, pláne lávaszerű, mindent betemető ötletömléseiket látva melyik zeneanyagukról nem mondható el ugyanez? Nos, talán éppen a mostani, sorban ötödik albumról.


 

Az In Our Heads úgyszólván lehetetlen feladatra vállalkozik: majdnem enciklopédikus gazdagsággal, mindenre kiterjedő gondossággal próbálja rekonstruálni a nyolcvanas (sőt néha a hetvenes) évek popzenéinek korunk menő muzsikáira gyakorolt hatását, no és persze az utóbbi húsz-egynéhány év elektronikus tánczenéivel alkotott nemes és nemtelen fúzióit. Joe Goddard és Alexis Taylor (a kvintett kreatív magja) ezúttal is alkotói energiái és kompozíciós érzéke teljében alkotta meg a lemez anyagát - persze mikor nem mutattak ők bombaformát... Minden fontos hang, effekt, szólam, zenei idézet és kicsiny hangsúly pontosan a helyére kerül, Taylor szokásosan törékenynek tűnő, mégis határozott és öntudatos vokáljával és hol vidámabb, hol önreflexíven ironikus, hol szomorkásabb dalszövegeivel pedig még inkább eladja magát az egész produkció. Egy erős, 4/4-es tánczenei blokkal kezdenek: különösen a How Do You Do című, már születésekor is klasszikusnak tekinthető elektropopsláger mozgatja meg az elmét és a testet. Az In Our Heads amúgy is erőteljesen táncorientált - igaz, e tekintetben legfeljebb a hangsúlyokat helyezhették át egy kicsit.

Némely szerzeményeket a szintén érdemdús kollégák is elirigyelhetnének: a példamutatóan laza These Chainst például Erlend Sye is lemezre rögzíthette volna - a könnyed 2/4-es, garage-szerű csuklógyakorlat után zökkenőmentesen csúszunk át az album slágerébe, a Night and Day című, Róisín Murphyt alázó pszichodiszkó alapvetésbe. Ilyenkor mutatkozik meg a legnagyobb tisztaságban a Taylor-Goddard-duó ambíciója: bevégezni mindazt, amit a jeles elődök és a kiváló kortársak is megtehettek volna, ám bűnös hanyagságból - pedig a kezük ügyében volt valamennyi összetevő! - elfelejtettek megvalósítani. Meglehet, kevesen tudnának megszülni egy olyan meditatív, lassú-középtempós, mégis ellenállhatatlanul pörgető retro-house-t, mint például a Flutes - nos, ezt a dicsőséget most már senki sem veszi el tőlük. Az Ends Of The World ehhez képest már sokkal direktebben játszik elménk memóriaállományával - ahogy a Don't Deny Your Heart vagy a Now There Is Nothing című balladisztikus darabok is olyan emlékeket ébresztenek fel (mondjuk úgy: az érett nyolcvanas évekből), amelyekkel talán nem feltétlenül akartunk szembesülni. Azért a Let Me Be Him keresett játékossága (és táncparkett-érzékenysége), no és a Lizzi Bougatsos (Gang Gang Dance) vokáljával kikerekített, pofátlanul popos Always Been Your Love végképp meggyőz róla: érdemes volt vállalni a kockázatot - az ügyes artista bármikor átsétál a gyilkos nyáltenger fölött kifeszített kötélen.

Domino/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.