Elefántból majmot: A Black Eyed Peas Budapesten (koncert)

  • - sisso -
  • 2007. szeptember 20.

Zene

Aki azt mondja, hogy még egyszer sem táncolt a Black Eyed Peas Let's Get It Started című számára, bár rendszeresen jár zenés-táncos szórakozóhelyre, az hazudik, és inkognitóban biztosan ott volt a Los Angeles-i keményvonalas break-dance klikkből kinőtt popos hiphopcsapat Black, Blue and You című turnéjának budapesti koncertjén is.

Aki azt mondja, hogy még egyszer sem táncolt a Black Eyed Peas Let's Get It Started című számára, bár rendszeresen jár zenés-táncos szórakozóhelyre, az hazudik, és inkognitóban biztosan ott volt a Los Angeles-i keményvonalas break-dance klikkből kinőtt popos hiphopcsapat Black, Blue and You című turnéjának budapesti koncertjén is.

*

Elsőre úgy tűnt, félig lesz a Papp László Sportaréna dinoszaurusztojás-szerű épülete, és ez lehangoló látvány volt, de kiderült, hogy a gyér érdeklődés pusztán a Hooligans nevű magyar előzenekarnak köszönhető. Stílusban és arányosan a helyi népszerűségi index vonatkozásában sem hasonlíthatók ugyanis a Black Eyed Peashez (továbbiakban BEP). Így könnyen szárnyra kelt a városi legenda, miszerint Fergie, a zenekarhoz a 2003-as Elephunk című sikeralbum megjelenése előtt csatlakozott énekesnő összejött a Hooligans valamelyik tagjával. Bár izgalmas volt a pletykalánc, mégsem megalapozott, hiába gondolja bárki, hogy aki rocksztárként alig túl a harmincon szétplasztikáztatja az amúgy tök korrekt arcát, az ennél nagyobb hülyeségeket is megcsinál. A BEP, nyilván a siker érdekében, immár enyhébb társadalmi üzenetekkel terhelt legutolsó, Monkey Business című lemeze a profi hangszerelési trükkökkel, a kedves műfaji elegyekkel és az összes idióta, elcsépelt George Bush/majom szimbolikával még mindig jobban elviselhető számomra, mint az a tény, hogy ez az ütős hangú, szellemes, penge mozgású, Madonnába oltott gettóhercegnő plasztikai sebészhez zarándokol. Képzeljük már el feltöltött szájjal mondjuk Patti Smitht! A Rock N Roll Niggernek annyi volna, azt hiszem.

Ám ezzel le is zárul az ellentmondások sora, mert a BEP nagyon korrekt koncertet adott; a kezdésre megtelt az aréna, aranyláncos apukák hozták a Fergie-nek öltözött, bár kissé teltebb, tizenéves lányaikat, jól jártak az internetes és a helyi jegyüzérek is - többen megpróbálták a drága ülőjegyeiket helyben elcserélni, hogy egy kicsit táncolhassanak. A közönség kedélyét természetesen jelentősen turbózták a régi album számai és Will. I. am jó dumái is. A frontember önálló lemezéről is hallottunk néhány számot, amelyek egyáltalán nem tértek el a BEP szakmányban gyártott, ám rendkívül hatásos táncdalaitól, így hát érthetetlen, miért nem a zenekarral jegyzi Will a magánalbumot is. Elhangzott a Where Is the Love?, a Hey Mama és a Hands Up, abban a jó kis Apl-féle filippínó tájszólásban, amitől leesik a lányokról a diszkóban az alsónemű.

Az est tahója kétségtelenül Taboo, a gonosz indián volt, aki körülbelül háromszor próbálkozott meg a ki a jobb, Bukarest vagy Budapest poénnal, és büszke voltam a magyar közönségre, hogy nem fejezte ki hangos éljenzéssel a más népek iránt érzett ellenszenvét akkor sem, ha egy sztár biztatta erre, aki előző este történetesen Románia fővárosában koncertezett. Ráadásul nem is az volt, hogy a hallgatóság nem ért angolul, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt, amikor a poén is nyilván bejött volna még. Az történhetett, hogy a turnéfelelősök alulinformálták a posztszovjet államok társadalmainak jelenlegi tudatállapotáról a multikulturális kaliforniai zenekart. Vajon Kazahsztánban mit fognak majd rólunk mondani? Taboo aztán jóvátette a kellemetlen hangulatot, később úgy pörgette a nyelvét, hogy már a kivetítőn látható nagytotáltól is elélvezett a széttett lábakkal hajladozó önkéntes menyasszonysereg. Egyébként mindhárom rappernek megvan a magához való nyelve rendesen, nem is emlékszem, hallottam-e mostanában ilyen gyorsan beszélni angolul valakit; ráadásul a régi rossz fiúk még emlékeznek néhány középiskolai breaktánctrükkre is: Apl a kis pocakja ellenére megszégyenítette néhányszor a Nyugati téri aluljáró melegítőnadrágos szellemeit.

A nagy pozitív élmény (a gulyásos, éhes magyaros stand-up jelenete ellenére) Fergie énekhangja volt, amit a testi adottságaival együtt bronzba kéne önteni. Az egymásra "felelgetős" énekbetétek bizony a BEP legjobb pillanatai. Fergie javára voltak írhatók még a legviccesebb jelenetek: egy Axl Rose-paródia, aztán az önálló lemezéről a London Bridge című szám bevezető pár sora, amikor külső londoni munkásosztály-dialektusban beszél, de sorolhatnám az erényeit még, az elképesztő ruházataitól az akrobatikus mozdulataiig. Csak ne volna az a fránya botox, de ami történt, megtörtént, biztos megvan a döntés szociális háttere, erről a témáról leakadok. A szólószámok ráadásul üdítően mások, mint a csapatmunkával összerakott opusok, úgyhogy Fergie-nek jogos a saját karrier.

A Monkey Business számai egyébként szépen szervesültek a hangulatba, amit feldobtak a háttérzenészek és a kartáncosok is. A ráadástól kezdve sűrítve nézhettük, hogyan épít fel a BEP egy profi show-t. Will. I. am bemutatta a hangszereseket, és ha addig nem lett volna nyilvánvaló, hogy az instrumentális háttér mennyire profi, ez akkor legalább mindenképp kiderült. Lazán tisztelegtek a klasszikusoknak Bob Dylantől Miles Davisig, aztán büszkén lesüllyedtek a Ponyvaregényből híressé vált Misirlou surf-pop témáját alapul használó Pump It popmocsarába, előkerült a hiphoppal vegyes jamaicai tánczene, vándoroltak a motívumok egyik számból a másikba, csak úgy dagadt a radikális műfaji eklektika, majd kiszaladt a medréből, az új lemezen elszürkülőnek hangzó számok pedig kaptak az élő műsorban egy jelentősebb körvonalat. Közben, halkan a háttérben, mint fő és egyben záró díszletelem, felfújódott egy óriási majompofa. Mindenki a színpadra állt, megköszönték egymásnak a részvételt, és sokat sejtetően utaltak arra, hogy az éjszaka még bulizni fognak itt. Utóbb kiderült, hogy a Vajdahunyadvárig jutottak a szponzor segítségével, de mindegy is, hiszen a romkocsmák kihaltak voltak vasárnap éjszaka.

Papp László Sportaréna, szeptember 16.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.