Elefántból majmot: A Black Eyed Peas Budapesten (koncert)

  • - sisso -
  • 2007. szeptember 20.

Zene

Aki azt mondja, hogy még egyszer sem táncolt a Black Eyed Peas Let's Get It Started című számára, bár rendszeresen jár zenés-táncos szórakozóhelyre, az hazudik, és inkognitóban biztosan ott volt a Los Angeles-i keményvonalas break-dance klikkből kinőtt popos hiphopcsapat Black, Blue and You című turnéjának budapesti koncertjén is.

Aki azt mondja, hogy még egyszer sem táncolt a Black Eyed Peas Let's Get It Started című számára, bár rendszeresen jár zenés-táncos szórakozóhelyre, az hazudik, és inkognitóban biztosan ott volt a Los Angeles-i keményvonalas break-dance klikkből kinőtt popos hiphopcsapat Black, Blue and You című turnéjának budapesti koncertjén is.

*

Elsőre úgy tűnt, félig lesz a Papp László Sportaréna dinoszaurusztojás-szerű épülete, és ez lehangoló látvány volt, de kiderült, hogy a gyér érdeklődés pusztán a Hooligans nevű magyar előzenekarnak köszönhető. Stílusban és arányosan a helyi népszerűségi index vonatkozásában sem hasonlíthatók ugyanis a Black Eyed Peashez (továbbiakban BEP). Így könnyen szárnyra kelt a városi legenda, miszerint Fergie, a zenekarhoz a 2003-as Elephunk című sikeralbum megjelenése előtt csatlakozott énekesnő összejött a Hooligans valamelyik tagjával. Bár izgalmas volt a pletykalánc, mégsem megalapozott, hiába gondolja bárki, hogy aki rocksztárként alig túl a harmincon szétplasztikáztatja az amúgy tök korrekt arcát, az ennél nagyobb hülyeségeket is megcsinál. A BEP, nyilván a siker érdekében, immár enyhébb társadalmi üzenetekkel terhelt legutolsó, Monkey Business című lemeze a profi hangszerelési trükkökkel, a kedves műfaji elegyekkel és az összes idióta, elcsépelt George Bush/majom szimbolikával még mindig jobban elviselhető számomra, mint az a tény, hogy ez az ütős hangú, szellemes, penge mozgású, Madonnába oltott gettóhercegnő plasztikai sebészhez zarándokol. Képzeljük már el feltöltött szájjal mondjuk Patti Smitht! A Rock N Roll Niggernek annyi volna, azt hiszem.

Ám ezzel le is zárul az ellentmondások sora, mert a BEP nagyon korrekt koncertet adott; a kezdésre megtelt az aréna, aranyláncos apukák hozták a Fergie-nek öltözött, bár kissé teltebb, tizenéves lányaikat, jól jártak az internetes és a helyi jegyüzérek is - többen megpróbálták a drága ülőjegyeiket helyben elcserélni, hogy egy kicsit táncolhassanak. A közönség kedélyét természetesen jelentősen turbózták a régi album számai és Will. I. am jó dumái is. A frontember önálló lemezéről is hallottunk néhány számot, amelyek egyáltalán nem tértek el a BEP szakmányban gyártott, ám rendkívül hatásos táncdalaitól, így hát érthetetlen, miért nem a zenekarral jegyzi Will a magánalbumot is. Elhangzott a Where Is the Love?, a Hey Mama és a Hands Up, abban a jó kis Apl-féle filippínó tájszólásban, amitől leesik a lányokról a diszkóban az alsónemű.

Az est tahója kétségtelenül Taboo, a gonosz indián volt, aki körülbelül háromszor próbálkozott meg a ki a jobb, Bukarest vagy Budapest poénnal, és büszke voltam a magyar közönségre, hogy nem fejezte ki hangos éljenzéssel a más népek iránt érzett ellenszenvét akkor sem, ha egy sztár biztatta erre, aki előző este történetesen Románia fővárosában koncertezett. Ráadásul nem is az volt, hogy a hallgatóság nem ért angolul, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt, amikor a poén is nyilván bejött volna még. Az történhetett, hogy a turnéfelelősök alulinformálták a posztszovjet államok társadalmainak jelenlegi tudatállapotáról a multikulturális kaliforniai zenekart. Vajon Kazahsztánban mit fognak majd rólunk mondani? Taboo aztán jóvátette a kellemetlen hangulatot, később úgy pörgette a nyelvét, hogy már a kivetítőn látható nagytotáltól is elélvezett a széttett lábakkal hajladozó önkéntes menyasszonysereg. Egyébként mindhárom rappernek megvan a magához való nyelve rendesen, nem is emlékszem, hallottam-e mostanában ilyen gyorsan beszélni angolul valakit; ráadásul a régi rossz fiúk még emlékeznek néhány középiskolai breaktánctrükkre is: Apl a kis pocakja ellenére megszégyenítette néhányszor a Nyugati téri aluljáró melegítőnadrágos szellemeit.

A nagy pozitív élmény (a gulyásos, éhes magyaros stand-up jelenete ellenére) Fergie énekhangja volt, amit a testi adottságaival együtt bronzba kéne önteni. Az egymásra "felelgetős" énekbetétek bizony a BEP legjobb pillanatai. Fergie javára voltak írhatók még a legviccesebb jelenetek: egy Axl Rose-paródia, aztán az önálló lemezéről a London Bridge című szám bevezető pár sora, amikor külső londoni munkásosztály-dialektusban beszél, de sorolhatnám az erényeit még, az elképesztő ruházataitól az akrobatikus mozdulataiig. Csak ne volna az a fránya botox, de ami történt, megtörtént, biztos megvan a döntés szociális háttere, erről a témáról leakadok. A szólószámok ráadásul üdítően mások, mint a csapatmunkával összerakott opusok, úgyhogy Fergie-nek jogos a saját karrier.

A Monkey Business számai egyébként szépen szervesültek a hangulatba, amit feldobtak a háttérzenészek és a kartáncosok is. A ráadástól kezdve sűrítve nézhettük, hogyan épít fel a BEP egy profi show-t. Will. I. am bemutatta a hangszereseket, és ha addig nem lett volna nyilvánvaló, hogy az instrumentális háttér mennyire profi, ez akkor legalább mindenképp kiderült. Lazán tisztelegtek a klasszikusoknak Bob Dylantől Miles Davisig, aztán büszkén lesüllyedtek a Ponyvaregényből híressé vált Misirlou surf-pop témáját alapul használó Pump It popmocsarába, előkerült a hiphoppal vegyes jamaicai tánczene, vándoroltak a motívumok egyik számból a másikba, csak úgy dagadt a radikális műfaji eklektika, majd kiszaladt a medréből, az új lemezen elszürkülőnek hangzó számok pedig kaptak az élő műsorban egy jelentősebb körvonalat. Közben, halkan a háttérben, mint fő és egyben záró díszletelem, felfújódott egy óriási majompofa. Mindenki a színpadra állt, megköszönték egymásnak a részvételt, és sokat sejtetően utaltak arra, hogy az éjszaka még bulizni fognak itt. Utóbb kiderült, hogy a Vajdahunyadvárig jutottak a szponzor segítségével, de mindegy is, hiszen a romkocsmák kihaltak voltak vasárnap éjszaka.

Papp László Sportaréna, szeptember 16.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.