Lemez

Felrúgta a pipába

Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez

  • - minek -
  • 2020. március 7.

Zene

A szerző-előadók azon típusánál, amelybe Szabó Benedek is előszeretettel sorolja magát, lemezről lemezre az a kérdés, hogy mennyire marad izgalmas a produkció a következő szintlépés után.

Nos, Szabó eddig rendre megugrotta a lécet, és a sorrendben – a címéből is könnyen kitalálhatóan – ötödik albumával pedig igazolta, hogy még mindig képes friss üzenetet küldeni a munkássága (no, meg a független magyar gitárpop) iránt joggal érdeklődő zenerajongóknak. Kezdhetjük persze a zene oldaláról is: a Galaxisok (Szabó mellett Günsberger Ákos szólógitáros, Sallai László basszusgitáros és Bradák Soma dobos) most sem hagyja cserben azokat, akiknek a hatvanas évektől mostanáig terjedő beat/dream pop/indierock/britpop hagyomány a mindenük.

Cím nélküli ötödik lemez

Cím nélküli ötödik lemez

 

A hol bizsergetően csilingelő, hol húzósabb gitártémákra épülő dalok és azok hangszerelése ezúttal éppen úgy a zenekarát egyértelműen domináló Szabó Benedek nevéhez fűződik, mint a szövegek megalkotása. Habár a dalok világa részben még mindig a különös fénytörésű emlékekre és az iróniával keretezett nosztalgiára épül, ezzel együtt végtelenül keserű, sokszor kifejezetten dühös tónusú sorok születtek, megtévesztő módon többnyire kifejezetten simogató melódiákba csomagolva.

A szókimondás gesztusa ezúttal is elfojtott (alkotói) energiákat enged szabadjára, és eme indulatáttételből számos erős dal született. A dalszerzési folyamatban végül méltó levezetést kapó frusztráció egyszerre táplálkozik a dalszerző/költői én önmagával szembeni szigorú elvárásainak kudarcából és egyfajta társadalmi szintű kiábrándulásból. Ne kerteljünk, a Cím nélküli… világában Magyarország egy minden képzeletet felülmúlóan nyomorult hely, ahol szar az élet, nem érdemes, de nem is lehet semmi értelmeset csinálni – már persze a zenélésen kívül, e téren ugyanis maga az album a pozitív bizonyosság.

Más oldalról pontosan Szabó sajátos magánmitológiája lesz az a tényező, ami fellazítja a szigort, és a való életből jött kényszerek helyére egy sajátos, a kellemes emlékekben gyökerező asszociációs láncot állít. E tekintetben különös fénytörést kap egy gyerekkorában látott fociélmény, Dennis Bergkamp holland focizseninek az 1998-as vb-n Marseille-ben az argentinok ellen külsővel lőtt légstopos-cseles csodagólja, amiről nem csupán a róla szóló, címében is megidéző szám tanúskodik, hanem maga az album borítója, ami stilizáltan az egykori nagyszerű pillanatot ábrázolja.

Mellesleg az egykori Európa Zsebkönyvek formátumát megidéző, egyben az azzal kapcsolatos emlékeket is előhívó lemezborító (Szabó eredeti koncepciója nyomán Balogh Gallusz műve) maga is díjnyertes ötlet, és tökéletesen beleillik az album hol primeren dühös, hol keserédesen nosztalgikus vagy éppen sportosan, szikáran lendületes világába.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”