Lemez

Felrúgta a pipába

Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez

  • - minek -
  • 2020. március 7.

Zene

A szerző-előadók azon típusánál, amelybe Szabó Benedek is előszeretettel sorolja magát, lemezről lemezre az a kérdés, hogy mennyire marad izgalmas a produkció a következő szintlépés után.

Nos, Szabó eddig rendre megugrotta a lécet, és a sorrendben – a címéből is könnyen kitalálhatóan – ötödik albumával pedig igazolta, hogy még mindig képes friss üzenetet küldeni a munkássága (no, meg a független magyar gitárpop) iránt joggal érdeklődő zenerajongóknak. Kezdhetjük persze a zene oldaláról is: a Galaxisok (Szabó mellett Günsberger Ákos szólógitáros, Sallai László basszusgitáros és Bradák Soma dobos) most sem hagyja cserben azokat, akiknek a hatvanas évektől mostanáig terjedő beat/dream pop/indierock/britpop hagyomány a mindenük.

Cím nélküli ötödik lemez

Cím nélküli ötödik lemez

 

A hol bizsergetően csilingelő, hol húzósabb gitártémákra épülő dalok és azok hangszerelése ezúttal éppen úgy a zenekarát egyértelműen domináló Szabó Benedek nevéhez fűződik, mint a szövegek megalkotása. Habár a dalok világa részben még mindig a különös fénytörésű emlékekre és az iróniával keretezett nosztalgiára épül, ezzel együtt végtelenül keserű, sokszor kifejezetten dühös tónusú sorok születtek, megtévesztő módon többnyire kifejezetten simogató melódiákba csomagolva.

A szókimondás gesztusa ezúttal is elfojtott (alkotói) energiákat enged szabadjára, és eme indulatáttételből számos erős dal született. A dalszerzési folyamatban végül méltó levezetést kapó frusztráció egyszerre táplálkozik a dalszerző/költői én önmagával szembeni szigorú elvárásainak kudarcából és egyfajta társadalmi szintű kiábrándulásból. Ne kerteljünk, a Cím nélküli… világában Magyarország egy minden képzeletet felülmúlóan nyomorult hely, ahol szar az élet, nem érdemes, de nem is lehet semmi értelmeset csinálni – már persze a zenélésen kívül, e téren ugyanis maga az album a pozitív bizonyosság.

Más oldalról pontosan Szabó sajátos magánmitológiája lesz az a tényező, ami fellazítja a szigort, és a való életből jött kényszerek helyére egy sajátos, a kellemes emlékekben gyökerező asszociációs láncot állít. E tekintetben különös fénytörést kap egy gyerekkorában látott fociélmény, Dennis Bergkamp holland focizseninek az 1998-as vb-n Marseille-ben az argentinok ellen külsővel lőtt légstopos-cseles csodagólja, amiről nem csupán a róla szóló, címében is megidéző szám tanúskodik, hanem maga az album borítója, ami stilizáltan az egykori nagyszerű pillanatot ábrázolja.

Mellesleg az egykori Európa Zsebkönyvek formátumát megidéző, egyben az azzal kapcsolatos emlékeket is előhívó lemezborító (Szabó eredeti koncepciója nyomán Balogh Gallusz műve) maga is díjnyertes ötlet, és tökéletesen beleillik az album hol primeren dühös, hol keserédesen nosztalgikus vagy éppen sportosan, szikáran lendületes világába.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."