Lemez

Senki sem alhat

Cecilia Bartoli – Farinelli

Zene

Legújabb árialemezének borítóján, illetve a booklet portréfotóin Cecilia Bartoli operai Conchita Wurstnak maszkírozva látható, s ez egyaránt ítélhető egészen olcsó reklámfogásnak és mélyen koncepciózus döntésnek.

Az előbbi talán nem is igényel bővebb kifejtést, ám annál izgalmasabb a lemezt kísérő egyik kisesszében is taglalt összefüggés, mely szerint a barokk operaélet kasztrált sztárjainak emlékezetét és egyáltalán a barokk operák kultuszát részben a popzene felől érkező hatások segítették mára diadalmasan újjáéleszteni. Hiszen az aprólékosan kidolgozott és tüntetően mesterkélt, akár a nemi hovatartozás ismertetőjegyeit is manipuláló előadói personák és közképek, meg a hatalmas körítéssel operáló, egyszerre vásári és érzéktaglózó show-koncertek valóban mutatnak némi rokonságot azzal a világméretű szórakoztatóipari vállalkozással, amely a Mozart előtti évszázad operaszínpadait uralta.

Tíz évvel a Sacrificium című árialemez után Cecilia Bartoli most újra látványos gesztussal tiszteleg a barokk operaüzem sztárjai és mártírjai, vagyis a kasztrált énekesek előtt. A coltellino, vagyis a késecske segítségével még a mutálás előtt kiherélt jó hangú fiúk ezrei, sőt tízezrei közül Bartoli ezúttal a leghíresebb castrato, az 1994-es film révén is ismerős Farinelli, polgári nevén Carlo Broschi (1705–1782) operai életművének megidézésére tesz kísérletet. Az életmű említése nem túlzó fordulat, lévén Farinelli énekesként is képes volt a műfajtörténet érdemi formálására. Páratlan hangi adottságainak, tökéletes technikájának, félelmetes tüdőkapacitásának, s még inkább annak a jószerint alkotótársi viszonynak köszönhetően, amely kora több operakomponistájához fűzte. Mindenekelőtt mesteréhez, Nicola Porporához, vagy épp saját bátyjához, Riccardo Broschihoz.

Bartoli lemezén most Porpora, „a melódia főpapja” öt, Broschi és Hasse 2-2, Caldara és a kevésbé ismerős nevű Giacomelli pedig 1-1 áriával képviselteti magát, s a számok értelemszerűen mind Farinelli legszemélyesebb repertoárjáról valók. Így együtt pedig nemcsak kiadják a barokk operairodalom valóságos toposzleltárát (a bosszúáriák hisztérikus koloratúrafutamaitól a viharban hánykolódó hajó lélekhasonlatáig), de mintha csalókán érzékletes és lenyűgöző módon még Farinelli előadói személyiségét is rekonstruálnák a kandi utókor számára. Ez persze csupán illúzió, hiszen Bartolit halljuk, aki azonban – ahogy korábban a Maria Malibran-féle lemezén is tette – mágikus evokációra képes: varázslónőként a múltból előhívva és felismerhető vonásokkal fölruházva hajdani pályaelődjét. Farinelli esetében a szenvedélyesség túlsó határáig is elmerészkedő expresszivitás ígérkezett, majd bizonyult a legnyilvánvalóbb közös stílusjegynek. Vagyis ezekben a virtuózi szertelenség kitombolására szánt áriákban Bartoli kedvére játszhatja ki szokott, de azért soha meg nem unható vokális mesterfogásait. A koloratúrás futamok félelmesek, az Il Giardino Armonico pazar kíséretével koncertáló szakaszok bravúrjai elragadók, a hangváltások drámai ereje pedig olykor egészen felkavaró hatású. Mindezek hallatán talán épp csak azt nehéz elhinnünk, hogy Farinelli két évtizeden át énekelte nap mint nap álomba a mélyen melankolikus V. Fülöp spanyol királyt. Merthogy Cecilia Bartolira e tekintetben nagyon is ráillik a Felfelé a lejtőn című régi magyar film Psota-slágere. Őmellette elaludni nem lehet.

Decca CD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."