Lemez

Senki sem alhat

Cecilia Bartoli – Farinelli

Zene

Legújabb árialemezének borítóján, illetve a booklet portréfotóin Cecilia Bartoli operai Conchita Wurstnak maszkírozva látható, s ez egyaránt ítélhető egészen olcsó reklámfogásnak és mélyen koncepciózus döntésnek.

Az előbbi talán nem is igényel bővebb kifejtést, ám annál izgalmasabb a lemezt kísérő egyik kisesszében is taglalt összefüggés, mely szerint a barokk operaélet kasztrált sztárjainak emlékezetét és egyáltalán a barokk operák kultuszát részben a popzene felől érkező hatások segítették mára diadalmasan újjáéleszteni. Hiszen az aprólékosan kidolgozott és tüntetően mesterkélt, akár a nemi hovatartozás ismertetőjegyeit is manipuláló előadói personák és közképek, meg a hatalmas körítéssel operáló, egyszerre vásári és érzéktaglózó show-koncertek valóban mutatnak némi rokonságot azzal a világméretű szórakoztatóipari vállalkozással, amely a Mozart előtti évszázad operaszínpadait uralta.

Tíz évvel a Sacrificium című árialemez után Cecilia Bartoli most újra látványos gesztussal tiszteleg a barokk operaüzem sztárjai és mártírjai, vagyis a kasztrált énekesek előtt. A coltellino, vagyis a késecske segítségével még a mutálás előtt kiherélt jó hangú fiúk ezrei, sőt tízezrei közül Bartoli ezúttal a leghíresebb castrato, az 1994-es film révén is ismerős Farinelli, polgári nevén Carlo Broschi (1705–1782) operai életművének megidézésére tesz kísérletet. Az életmű említése nem túlzó fordulat, lévén Farinelli énekesként is képes volt a műfajtörténet érdemi formálására. Páratlan hangi adottságainak, tökéletes technikájának, félelmetes tüdőkapacitásának, s még inkább annak a jószerint alkotótársi viszonynak köszönhetően, amely kora több operakomponistájához fűzte. Mindenekelőtt mesteréhez, Nicola Porporához, vagy épp saját bátyjához, Riccardo Broschihoz.

Bartoli lemezén most Porpora, „a melódia főpapja” öt, Broschi és Hasse 2-2, Caldara és a kevésbé ismerős nevű Giacomelli pedig 1-1 áriával képviselteti magát, s a számok értelemszerűen mind Farinelli legszemélyesebb repertoárjáról valók. Így együtt pedig nemcsak kiadják a barokk operairodalom valóságos toposzleltárát (a bosszúáriák hisztérikus koloratúrafutamaitól a viharban hánykolódó hajó lélekhasonlatáig), de mintha csalókán érzékletes és lenyűgöző módon még Farinelli előadói személyiségét is rekonstruálnák a kandi utókor számára. Ez persze csupán illúzió, hiszen Bartolit halljuk, aki azonban – ahogy korábban a Maria Malibran-féle lemezén is tette – mágikus evokációra képes: varázslónőként a múltból előhívva és felismerhető vonásokkal fölruházva hajdani pályaelődjét. Farinelli esetében a szenvedélyesség túlsó határáig is elmerészkedő expresszivitás ígérkezett, majd bizonyult a legnyilvánvalóbb közös stílusjegynek. Vagyis ezekben a virtuózi szertelenség kitombolására szánt áriákban Bartoli kedvére játszhatja ki szokott, de azért soha meg nem unható vokális mesterfogásait. A koloratúrás futamok félelmesek, az Il Giardino Armonico pazar kíséretével koncertáló szakaszok bravúrjai elragadók, a hangváltások drámai ereje pedig olykor egészen felkavaró hatású. Mindezek hallatán talán épp csak azt nehéz elhinnünk, hogy Farinelli két évtizeden át énekelte nap mint nap álomba a mélyen melankolikus V. Fülöp spanyol királyt. Merthogy Cecilia Bartolira e tekintetben nagyon is ráillik a Felfelé a lejtőn című régi magyar film Psota-slágere. Őmellette elaludni nem lehet.

Decca CD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.