fesztivál - A VIII. ARCUS TEMPORUM

  • - sisso -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

művészeti fesztivál színházi programja idén is a "hogyan lehet szakrális a kortárs" problematikából indult ki, s feltette a mérsékelten eredeti kérdést: lehet-e a történelmi falak közé betörni új időknek új dalaival? Távoli emberekről szólt Faustin Linyekula kongói táncos-koreográfus Le cargo című szólója. Arról, milyen a kulturális és társadalmi átmenet az egyes ember - esetünkben a táncművész - szempontjából Európa és Afrika között.
mûvészeti fesztivál színházi programja idén is a "hogyan lehet szakrális a kortárs" problematikából indult ki, s feltette a mérsékelten eredeti kérdést: lehet-e a történelmi falak közé betörni új idõknek új dalaival?

Távoli emberekrõl szólt Faustin Linyekula kongói táncos-koreográfus Le cargo címû szólója. Arról, milyen a kulturális és társadalmi átmenet az egyes ember - esetünkben a táncmûvész - szempontjából Európa és Afrika között. A stílusosan forró szél járta hangárban, a táncos és mesélõ, két könyv, egy kultikus szobor, egy notebook, lámpák és recsegõ hangfalak segítségével idézte fel gyerekkorát, a falujában élõ emberek viszonyait és ünnepeit. Miközben arról elmélkedett hol verbálisan, hol táncolva, saját céljaira letisztogatott mozdulataival, hogyan lehet valaki kortárs táncos egy olyan kultúrában, ahol a táncnak egyedül szakrális jelentése van. Árulás-e ez vagy önzés, miközben konkrétan hasznos, hiszen elõadómûvészként pénzt keres, és segíti az ottmaradtakat.

Az álszent kultúra földrészektõl független groteszkje lett Gergye Krisztián Áldozat címû oratorikus táncszínházi mûve, a Feltépett múlt c. trilógia 2. stációja (az elsõt Kõszegen mutatták be a nyáron). A szakrális ballada egy stilizált faluban vagy egy apátság legelõin játszódik, szalmabálák között. Háttérben zenekar, fõpap és boszorkánykórus, színészek és egy leláncolt gyermek. Posztmodern álarcosbál a Grimm-mesék dresszkódjával. A táncos a messzirõl jött idegen, aki egy óriásfészekbe költözik. A vadász lelõné, de a közösségnek az õsi törvények szerint elõtte meg kell tudnia, hogy kicsoda. A hétpróba szinte show-mûsorba csap át, meg helyenként horrorba. Van sírás és nevetés. Végül kiderül, hogy a lény szexuális irányultsága az elfogadhatatlan, ha embersége rendben is. Ezért nyilván pusztulnia kell. Még a süketek is meghallják ilyenkor, hogy milyen beszédes a csend.

Pannonhalma, 2011. augusztus 26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.