fesztivál - A VIII. ARCUS TEMPORUM

  • - sisso -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

művészeti fesztivál színházi programja idén is a "hogyan lehet szakrális a kortárs" problematikából indult ki, s feltette a mérsékelten eredeti kérdést: lehet-e a történelmi falak közé betörni új időknek új dalaival? Távoli emberekről szólt Faustin Linyekula kongói táncos-koreográfus Le cargo című szólója. Arról, milyen a kulturális és társadalmi átmenet az egyes ember - esetünkben a táncművész - szempontjából Európa és Afrika között.
mûvészeti fesztivál színházi programja idén is a "hogyan lehet szakrális a kortárs" problematikából indult ki, s feltette a mérsékelten eredeti kérdést: lehet-e a történelmi falak közé betörni új idõknek új dalaival?

Távoli emberekrõl szólt Faustin Linyekula kongói táncos-koreográfus Le cargo címû szólója. Arról, milyen a kulturális és társadalmi átmenet az egyes ember - esetünkben a táncmûvész - szempontjából Európa és Afrika között. A stílusosan forró szél járta hangárban, a táncos és mesélõ, két könyv, egy kultikus szobor, egy notebook, lámpák és recsegõ hangfalak segítségével idézte fel gyerekkorát, a falujában élõ emberek viszonyait és ünnepeit. Miközben arról elmélkedett hol verbálisan, hol táncolva, saját céljaira letisztogatott mozdulataival, hogyan lehet valaki kortárs táncos egy olyan kultúrában, ahol a táncnak egyedül szakrális jelentése van. Árulás-e ez vagy önzés, miközben konkrétan hasznos, hiszen elõadómûvészként pénzt keres, és segíti az ottmaradtakat.

Az álszent kultúra földrészektõl független groteszkje lett Gergye Krisztián Áldozat címû oratorikus táncszínházi mûve, a Feltépett múlt c. trilógia 2. stációja (az elsõt Kõszegen mutatták be a nyáron). A szakrális ballada egy stilizált faluban vagy egy apátság legelõin játszódik, szalmabálák között. Háttérben zenekar, fõpap és boszorkánykórus, színészek és egy leláncolt gyermek. Posztmodern álarcosbál a Grimm-mesék dresszkódjával. A táncos a messzirõl jött idegen, aki egy óriásfészekbe költözik. A vadász lelõné, de a közösségnek az õsi törvények szerint elõtte meg kell tudnia, hogy kicsoda. A hétpróba szinte show-mûsorba csap át, meg helyenként horrorba. Van sírás és nevetés. Végül kiderül, hogy a lény szexuális irányultsága az elfogadhatatlan, ha embersége rendben is. Ezért nyilván pusztulnia kell. Még a süketek is meghallják ilyenkor, hogy milyen beszédes a csend.

Pannonhalma, 2011. augusztus 26.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.