film - A MESTERGYILKOS

  • - kg -
  • 2011. április 7.

Zene

Arrivederci Napoli - így búcsúzott 1972-ben Jan-Michael Vincent Nápoly városától, s miközben csalfa mosoly játszott szája szegletében, lopva azt figyelte, hat-e a méreg Charles Bronson poharában. A méreg hatott, Bronson fájdalmas halált halt, de Vincent se húzta sokáig.
Arrivederci Napoli - így búcsúzott 1972-ben Jan-Michael Vincent Nápoly városától, s miközben csalfa mosoly játszott szája szegletében, lopva azt figyelte, hat-e a méreg Charles Bronson poharában. A méreg hatott, Bronson fájdalmas halált halt, de Vincent se húzta sokáig. Még a vége fõcím elõtt robbanás zaja verte fel Los Angeles csendjét - a hidegre tett mestergyilkos a síron túlról is utánanyúlt az elbizakodott tanítványnak. Kifürkészhetetlen egykedvûségével és élénkpiros házikabátjában Bronson tisztességgel helytállt a hetvenes évek bérgyilkosos mezõnyében, s bár akadtak nála is menõbb alakok, mint a szakma polgári tagozatát képviselõ Max von Sydow (A keselyû három napja), A mestergyilkos c. korabeli bronsoniádára így is jó szívvel lehet emlékezni. Ha másért nem is, a teljes fõszereplõgárdát pokolra küldõ lezárásért. Adhatnánk persze az értetlent ezerrel, hogy mi szükség volt A szállító 23. részéhez a Bronson-film sztorijára (amikor A szállító 22 cselekménye is megtette volna), de nem adjuk. A lényeg, hogy A mestergyilkos remake-jében Jason Statham bronsonkodik, de sem Nápolyig nem jut el, csak a filmiparnak adókedvezményekkel kedveskedõ New Orleansig, sem pedig a piros házikabátig, ami pedig kedves fõhajtás lett volna az eredeti elõtt. A sztori is csak abban követi az eredetit, ami már az eredetiben is máshonnan lett másodfelhasználva. Innovációként legfeljebb egy bõröndfogantyú érdemel említést, melyet - mielõtt felkenõdne valami késõn fékezõ gépkocsira - egy statiszta ránt elõ komoly testi sértés szándékával.

Forgalmazza a Fórum Hungary

* és fél

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.

Hova haza?

A térkép sok mindent megmutat. Támpontot ad és útba igazít, ábrázol és leegyszerűsít, a megismerés lehetőségével kecsegtet. Hasznos szerszám, mégis mindig hazudik.