koncert - DIE APOKALYPTISCHEN REITER

  • Kovács Bálint
  • 2011. április 7.

Zene

A Nagymező utcai főzelékbüfében többen vannak ebédidőben, mint ahányan megjelentek Az Apokalipszis Lovasainak koncertjén a Club 202-ben (az egykori Wigwamban). Pedig rég hiányzott már egy ilyen eszementen energikus és jó hangulatú koncert, mint amilyen ez volt. A német extrém metálzenekar azóta világhírű, mióta 2003-ban stílust váltott, és kiadta Have A Nice Trip című remek lemezét.
A Nagymezõ utcai fõzelékbüfében többen vannak ebédidõben, mint ahányan megjelentek Az Apokalipszis Lovasainak koncertjén a Club 202-ben (az egykori Wigwamban). Pedig rég hiányzott már egy ilyen eszementen energikus és jó hangulatú koncert, mint amilyen ez volt.

A német extrém metálzenekar azóta világhírû, mióta 2003-ban stílust váltott, és kiadta Have A Nice Trip címû remek lemezét. Nemcsak az segítette, hogy a Rammstein világsztárrá válásával a német nyelven megszólaló metál megméretett, és szexinek találtatott - hanem az is, hogy az egyébként is baromi jó riffek tömegével operáló zenében a két lábdobos, irdatlan tempójú dalokat flamencóval, rézfúvósokkal és egyéb, folkos lazításokkal, a death-es ihletésû alaptémákat indusztriális, popos, reggae-s dallamokkal, az üvöltést dallamos énekkel, a német szöveget angol részekkel toldotta meg. A zenéje ezáltal egyedi hibriddé vált - és ilyen a tagok kiállása is a meztelen felsõtesttel és a hózentrógerrel, az anyuka kedvence mellénnyel és a fehér inggel, néha gázálarccal és a szintis Dr. Pesttel, aki latex boxeralsóban, szöges szopóálarcban és még szögesebb szuszpenzorban lóbálta a bõrkorbácsát.

A vitrinben lévõ levágott, véres mûtestrészekkel és a gépágyúból kilõtt ezüst csillámpapírral szórakoztató, de azért komolytalan show lett volna ez, ha nem lett volna zenei aláfestés hozzá. Például az olyan tökéletes, tornádó erejû számok, mint a Riders On The Storm, a Die Boten és az utóbbi idõk öt legjobb extrém metáldalának egyike, az Es Wird Schlimmer. Az ilyen felszabadító zúzások miatt már majdnem meg is feledkeztünk azokról a pofánverés-szerû csalódásokról, mint hogy magnóról ment a trombita, a hegedû, néha a zongora és még a fütyülés is; és inkább a pihenõnek örültünk a dögunalmas lassú számok alatt - amikbõl volt egy pár, már csak azért is, mert eljátszották az új lemez, a Moral & Wahnsinn összes számát, minden önkritika nélkül.

Club 202, április 3.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.