Film - B-ből B-be - Antal Nimród: A szállítmány

  • - köves -
  • 2010. január 28.

Zene

A mosónők híresen nehéz életűek, de a rokon szakmáknak sem könnyű; itt vannak például a biztonsági őrök. Az olyan férfiasan nehéz kelés, mint amilyet Antal Nimród új hollywoodi megbízásában látni, tán még bányászkörökben is ritka, páncélozott pénzszállító kocsikísérők esetében meg egyenesen kuriózum.

A mosónők híresen nehéz életűek, de a rokon szakmáknak sem könnyű; itt vannak például a biztonsági őrök. Az olyan férfiasan nehéz kelés, mint amilyet Antal Nimród új hollywoodi megbízásában látni, tán még bányászkörökben is ritka, páncélozott pénzszállító kocsikísérők esetében meg egyenesen kuriózum. A munkásosztály ébredését látjuk, csupa megfáradt férfiember indul felvenni a munkát a gyárba, ahol a műszak nehéz, a túlórát rosszul fizetik, de az öltözői izzadságszagban vidám ökörködés folyik. A pénzszállítós filmek sajátja, hogy a jellemábrázolás az ilyen átöltözős-bemelegítő jelenetekre marad; már az öltözőszekrények ajtajában illik például megmutatni, ki milyen túlélési esélyekkel számolhat - mert a biztonsági őrök, akárcsak a mosónők, köztudottan korán halnak -, mikor beindul az akció. A műfajban és környékén szerzett tapasztalataink szerint egy nickelt sem érdemes adni annak az életéért, aki remegő kezekkel, komoly dohányos múlttal vagy túl nagy tetoválással a hátán indul az akcióba, a filmtörténettel közel egyidős tuti buli pedig nem más, mint egy takaros kis önrablás: a bérből és fizetésből élő munkás őrök a rájuk bízott 42 millió (USD) meglovasítására készülnek ugyanis. Antal is bizonyos hollywoodi javak eltulajdonítására tesz kísérletet (mint tudjuk, nem először: lásd Elhagyott szoba), de persze ő a B filmes közösből vesz el, ami csak akkor bűn, önéletrajzilag elhallgatandó cselekedet, ha az ember Lorenzo Lamasszal vagy Mark Dacascosszal forgat. Ugyanez Laurence Fishburne-nel, Jean Renóval, Matt Dillonnal és régi kedvencünkkel, Fred Warddal viszont jó mulatság, férfimunka. Hát még úgy, hogy Freden kívül valamennyi nagy sztár megmutatja, milyen páncélajtót feszegetni a method-acting eszközeivel. Ilyen díszes társasággal a háta mögött már nem szólják meg az embert, ha elhagyott gyártelepen páncélkocsikat borogat - egyébként jó ritmusban, a régi iskolákra jellemző ökonómiával. A hét mesterlövész, A nyolc épületgépész, A kilenc biztonsági őr, A tíz kicsi néger, A tizenegy bérgyilkos - Hollywood ismert vizsgatételei ezek, melyek abszolválásában a hazai filmművészetin iskolázott filmrendező jól halad, legalábbis nem rosszabbul, mint Európa más iskoláiból elszipkázott társai. Szűk térben kaszabolunk: jól megfelelt. Szűk térben pénzt szállítunk: jól megfelelt. Dzsungelben kaszabolunk: erre majd a Predators fogja megadni a választ, melynek megrendezésére a hírek szerint Robert Rodriguez személyesen kérte fel a Kontroll rendezőjét.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Cserna-Szabó András: „Csinálnék egy kocsmát”

Megjelent új novelláskötete, az ösztöndíjakat és a kitüntetéseket elfogadja, ha adnak neki, és nem kérnek cserébe, de abbahagyná az írást, ha rengeteg pénze lenne. Épp ezért senki ne adjon neki! Az utolsó magyarokért is kár lett volna. Cserna-Szabó Andrással beszélgettünk.

Lefotózta a Kígyó-sziget egyik védőjét, aki visszaszólt az oroszoknak

Emeric Lhuisset fotográfus fényképein valódi harctereket és igazi katonákat látunk, még akkor is, ha a kompozíció klasszikus festményeket idéz. Mi a viszonya valóságnak és beállításnak, hogyan nyerhetik vissza hangjukat a történelem tényleges főszereplői, és hogyan sikerült lefotózni a Kígyó-sziget védőjét, aki rádión szólt be az orosz hadihajónak? Budapesti kiállítása apropóján beszélgettünk.