Film - B-ből B-be - Antal Nimród: A szállítmány

  • - köves -
  • 2010. január 28.

Zene

A mosónők híresen nehéz életűek, de a rokon szakmáknak sem könnyű; itt vannak például a biztonsági őrök. Az olyan férfiasan nehéz kelés, mint amilyet Antal Nimród új hollywoodi megbízásában látni, tán még bányászkörökben is ritka, páncélozott pénzszállító kocsikísérők esetében meg egyenesen kuriózum.

A mosónők híresen nehéz életűek, de a rokon szakmáknak sem könnyű; itt vannak például a biztonsági őrök. Az olyan férfiasan nehéz kelés, mint amilyet Antal Nimród új hollywoodi megbízásában látni, tán még bányászkörökben is ritka, páncélozott pénzszállító kocsikísérők esetében meg egyenesen kuriózum. A munkásosztály ébredését látjuk, csupa megfáradt férfiember indul felvenni a munkát a gyárba, ahol a műszak nehéz, a túlórát rosszul fizetik, de az öltözői izzadságszagban vidám ökörködés folyik. A pénzszállítós filmek sajátja, hogy a jellemábrázolás az ilyen átöltözős-bemelegítő jelenetekre marad; már az öltözőszekrények ajtajában illik például megmutatni, ki milyen túlélési esélyekkel számolhat - mert a biztonsági őrök, akárcsak a mosónők, köztudottan korán halnak -, mikor beindul az akció. A műfajban és környékén szerzett tapasztalataink szerint egy nickelt sem érdemes adni annak az életéért, aki remegő kezekkel, komoly dohányos múlttal vagy túl nagy tetoválással a hátán indul az akcióba, a filmtörténettel közel egyidős tuti buli pedig nem más, mint egy takaros kis önrablás: a bérből és fizetésből élő munkás őrök a rájuk bízott 42 millió (USD) meglovasítására készülnek ugyanis. Antal is bizonyos hollywoodi javak eltulajdonítására tesz kísérletet (mint tudjuk, nem először: lásd Elhagyott szoba), de persze ő a B filmes közösből vesz el, ami csak akkor bűn, önéletrajzilag elhallgatandó cselekedet, ha az ember Lorenzo Lamasszal vagy Mark Dacascosszal forgat. Ugyanez Laurence Fishburne-nel, Jean Renóval, Matt Dillonnal és régi kedvencünkkel, Fred Warddal viszont jó mulatság, férfimunka. Hát még úgy, hogy Freden kívül valamennyi nagy sztár megmutatja, milyen páncélajtót feszegetni a method-acting eszközeivel. Ilyen díszes társasággal a háta mögött már nem szólják meg az embert, ha elhagyott gyártelepen páncélkocsikat borogat - egyébként jó ritmusban, a régi iskolákra jellemző ökonómiával. A hét mesterlövész, A nyolc épületgépész, A kilenc biztonsági őr, A tíz kicsi néger, A tizenegy bérgyilkos - Hollywood ismert vizsgatételei ezek, melyek abszolválásában a hazai filmművészetin iskolázott filmrendező jól halad, legalábbis nem rosszabbul, mint Európa más iskoláiból elszipkázott társai. Szűk térben kaszabolunk: jól megfelelt. Szűk térben pénzt szállítunk: jól megfelelt. Dzsungelben kaszabolunk: erre majd a Predators fogja megadni a választ, melynek megrendezésére a hírek szerint Robert Rodriguez személyesen kérte fel a Kontroll rendezőjét.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.