Film - B-ből B-be - Antal Nimród: A szállítmány

  • - köves -
  • 2010. január 28.

Zene

A mosónők híresen nehéz életűek, de a rokon szakmáknak sem könnyű; itt vannak például a biztonsági őrök. Az olyan férfiasan nehéz kelés, mint amilyet Antal Nimród új hollywoodi megbízásában látni, tán még bányászkörökben is ritka, páncélozott pénzszállító kocsikísérők esetében meg egyenesen kuriózum.

A mosónők híresen nehéz életűek, de a rokon szakmáknak sem könnyű; itt vannak például a biztonsági őrök. Az olyan férfiasan nehéz kelés, mint amilyet Antal Nimród új hollywoodi megbízásában látni, tán még bányászkörökben is ritka, páncélozott pénzszállító kocsikísérők esetében meg egyenesen kuriózum. A munkásosztály ébredését látjuk, csupa megfáradt férfiember indul felvenni a munkát a gyárba, ahol a műszak nehéz, a túlórát rosszul fizetik, de az öltözői izzadságszagban vidám ökörködés folyik. A pénzszállítós filmek sajátja, hogy a jellemábrázolás az ilyen átöltözős-bemelegítő jelenetekre marad; már az öltözőszekrények ajtajában illik például megmutatni, ki milyen túlélési esélyekkel számolhat - mert a biztonsági őrök, akárcsak a mosónők, köztudottan korán halnak -, mikor beindul az akció. A műfajban és környékén szerzett tapasztalataink szerint egy nickelt sem érdemes adni annak az életéért, aki remegő kezekkel, komoly dohányos múlttal vagy túl nagy tetoválással a hátán indul az akcióba, a filmtörténettel közel egyidős tuti buli pedig nem más, mint egy takaros kis önrablás: a bérből és fizetésből élő munkás őrök a rájuk bízott 42 millió (USD) meglovasítására készülnek ugyanis. Antal is bizonyos hollywoodi javak eltulajdonítására tesz kísérletet (mint tudjuk, nem először: lásd Elhagyott szoba), de persze ő a B filmes közösből vesz el, ami csak akkor bűn, önéletrajzilag elhallgatandó cselekedet, ha az ember Lorenzo Lamasszal vagy Mark Dacascosszal forgat. Ugyanez Laurence Fishburne-nel, Jean Renóval, Matt Dillonnal és régi kedvencünkkel, Fred Warddal viszont jó mulatság, férfimunka. Hát még úgy, hogy Freden kívül valamennyi nagy sztár megmutatja, milyen páncélajtót feszegetni a method-acting eszközeivel. Ilyen díszes társasággal a háta mögött már nem szólják meg az embert, ha elhagyott gyártelepen páncélkocsikat borogat - egyébként jó ritmusban, a régi iskolákra jellemző ökonómiával. A hét mesterlövész, A nyolc épületgépész, A kilenc biztonsági őr, A tíz kicsi néger, A tizenegy bérgyilkos - Hollywood ismert vizsgatételei ezek, melyek abszolválásában a hazai filmművészetin iskolázott filmrendező jól halad, legalábbis nem rosszabbul, mint Európa más iskoláiból elszipkázott társai. Szűk térben kaszabolunk: jól megfelelt. Szűk térben pénzt szállítunk: jól megfelelt. Dzsungelben kaszabolunk: erre majd a Predators fogja megadni a választ, melynek megrendezésére a hírek szerint Robert Rodriguez személyesen kérte fel a Kontroll rendezőjét.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."